ההורים לקחו את הילד לטיפולים רבים סביב הפרעת קשב, אבל המצב הלך והחמיר (סיפורים מהקליניקה)

WhatsApp
Facebook
Email
עותק של חושי

 

אור (שם בדוי) הוא נער בן 13. מאובחן עם הפרעת קשב ע"י נוירולוג ופסיכיאטר מומחים בתחום. הגיע אלי, ביצע מספר מבדקים על מנת לתמוך את האבחנה הרפואית (דרך העבודה המקצועית שלי אומרת, בין היתר, שבתחילת הדרך אני עושה מספר מבדקים על מנת לתמוך את האבחנה עם מבדקים אובייקטיבים מקצועיים נוספים). גם האבחנה וגם המבדקים מראים מאפיינים מובהקים של הפרעת קשב.

 

אור נער חמוד, שחקן כדורגל, זוג הורים מעורבים. הגיעו אחרי "ייאוש מתקדם" שכן אור היה בהרבה טיפולים קודמים, ולא ראו שיפור. לפני שפנו אלי, היו לאור הרבה התפרצויות זעם אלימות, בקושי למד, הפך להיות "מוקד עניין שלילי" של בית הספר שנדרש הרבה מאוד להתעסק בו ואיתו, שוטטות, חוסר קבלת סמכות של ההורים וצוות ההוראה.

 

אור, כמו לא מעט ילדים ונערים אחרים עם הפרעת קשב, התחילו את "הקריירה הטיפולית" שלו בתהליך הבא:

  1. ריפוי בעיסוק בגיל צעיר (לרוב זה מתחיל ככה)
  2. קלינאית תקשורת (לא כל כך ברור לי למה. גם מדו"ח הסיכום לא ברור למה)
  3. רכיבה טיפולית ("מדביקים" את זה לרוב הילדים עם הפרעת הקשב, למרות שלא מעט יכולים להעיד שהדבר לא עוזר, אך הוא "חוג טוב" וגם זה חשוב. אך טיפולי זה פחות. ועוד לא דברנו על המלצות איגוד רופאי הילדים סביב נושא הרכיבה הטיפולית)
  4. טיפול רגשי באומנות
  5. טיפול רגשי במשחק
  6. טיפול פסיכולוגי דרך בריאות הנפש (לגבי שלושת טיפולים אלו, נכתוב עוד מעט)
  7. שחיה טיפולית (מאוד עזרה לאור להיות רגוע למשך השחייה, אך לא ממש תרמה להמשך)
  8. שיעורים פרטיים במגוון דרכים ואצל הרבה מורים (אור לא רצה ללכת)
  9. טיפולים תרופתיים שעזרו לאור להיות רגוע, אך אור סירב לקחת להרבה זמן
  10. טיפול טבעי (שלרוב לא עוזר, גם במקרה שלנו – לא עזר)
  11. ההורים אפילו חשבו על פנימייה (אגב, פנימייה שאני מכיר ומעריך) אך הוא לא מתאים (ואני גם לא חושב שזה הפתרון)
  12. כאן נכנס "ג'ודו טיפולי" (הוחלט להפסיק את התהליך הזה כי הוא השתמש בזה בבית הספר, כמובן לרעה)

 

כמובן שגם ההורים הלכו להדרכת הורים:

  1. הדרכה של קבוצת הורים. ההורים אמרו שזה עזר להם להבין שיש עוד הורים, אבל לא נתן להם כלים
  2. הדרכה בשיטת "אייכה" שגרמה להורים כן לאפשר תקשורת בריאה יותר עם הילד
  3. הדרכה בגישת "הסמכות החדשה" שהצליחה להציב גבול, אך ההורים לא התמידו והגבול "הלך לאיבוד"

 

והינה הם הגיעו אלי. אני לא עובד עם הילדים, אלא עם ההורים. אני מאמין שההורים הם המטפלים הטובים ביותר של הילדים שלהם, במיוחד בתחום הפרעת הקשב שאתה חייב טיפול 24/7 ומי שיכול לעשות את זה הם פנימייה טיפולית (ולא… לא נשלח לפנימייה טיפולית כל ילד עם הפרעת קשב), או ההורים שגם ככה נמצאים 24/7 עם הילדים, וגם ככה מתמודדים 24/7 איתם, אז לפחות בואו נעשה את זה נכון.

 

בתחילת הדרך אני בונה "תוכנית התערבות" שמאפשרת לי להבין את הסיפור טוב יותר, ולהחליט איך לעבוד עם ההורים. התוכנית בנויה על העובדה שהפרעת קשב היא הפרעה ביצועית, ולא הפרעה רגשית; על העבודה שההורים הם המטפלים הטובים ביותר של הילד; על העבודה שכל ילד רוצה להצליח; על העבודה שהמוח שלנו גמיש; ובעיקר על העבודה שכל ילד רוצה לדעת שהוא המתנה הגדולה ביותר להורים שלו.

 

ההורים נכנסו לתהליך הדרכה מבוסס CBT ,בשילוב "הסמכות החדשה", בשילוב גישתה של ד"ר רונית פלוטניק וכמובן עם הרבה ניסיון וידע שלי מהשדה החינוכי-טיפולי. ההורים למדו להיות המטפלים של הילד שלהם (ולהבין שכל יתר הגורמים, לרבות בית הספר, הם שותפים ולא המטפלים המרכזיים).

 

התחלנו לעבוד על התפקודים הניהוליים הלקויים של הילד, עבדנו על המקום של ההורים כ"שוטרים חיצוניים לשוטר הפנימי הלקוי של הילד", עבדנו על פיתוח המוטיבציה של הילד, עבדנו על תהליכי הפרשנות הלקויה של הילד, עזרנו לבית הספר עם כלים מקצועיים להוראת תלמידים עם הפרעת קשב, הכנסתי לתמונה את הפסיכיאטר האלוף שאני עובד איתו על מנת שילווה את הנושא התרופתי (כמובן שעשינו שלילה של בעיות רפואיות שעלולות להראות כמו הפרעת קשב, אבל הם לא), יצרנו זמנים קבועים שההורים יושבים עם הילד לתהליך CBT מובנה (הם הופכים להיות, בין היתר, מטפלי CBT מעולים שהילד) והינה – בעבודת הורים משמעותית, ועבודה משמעותית על המוח של הילד, נוצר שינוי משמעותי.

 

אור כיום בכיתה ז'. תלמיד מצטיין! בעיות ההתנהגות "הלכו לאיבוד" (אם כי ממשיך לעמוד על שלו, וזה בסדר, ולפעמים קצת חוצפן, שזה מאפיין את הגיל). החברים חזרו להיות איתו, ולהורים יש הרבה מאוד אוויר.

 

המסקנה היא: טיפול בהפרעת קשב חייב להיות ביצועי, ע"י גורמי מקצוע מומחים בתחום הפרעת הקשב, תוך הבנה שהמוח שלנו הוא גמיש, וביקר שההורים הם המפתח להצלחה, שכן כל ילד רוצה לדעת שהוא המתנה הגדולה ביותר להורים שלו.

 

אני מאמין שטיפול בהפרעת קשב לא לוקח שנים (זו לא הפרעה רגשית, והטיפול לא צריך להיות דינאמי). ברגע שעובדים נכון, רואים את התהליך המשמעותי מהר מאוד.

 

ובכן, רואים את האור שבקצה המנהרה (:

 

 


מרגישים שיש לכם בלאגן סביב כל נושא ה – ADHD של הילד שלכם? אני כאן לרשותכם – ללא תשלום. לפרטים נוספים לחצו כאן

 הצטרפו לרשימת התפוצה שלי ותקבלו הרבה מאוד ידע מקצועי בתחום

יותם ויסקופ

יותם ויסקופ

מנחה בתחום ADHD,לקויות למידה וקשיי התנהגות.

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

הנער הגיע עם בעיות התנהגותיות קשות ואבחנה של הפרעת קשב… אבל בסוף זה לא היה זה (סיפורים מהקליניקה)

  במשך עשור ניהלתי את אחד המרכזים הקהילתיים-חינוכיים-טיפוליים הגדולים בארץ לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, הפרעות התנהגות, לקויות למידה, הפרעות התנהגות ועבריינות נוער. תהליך הכניסה

קרא עוד »

פרק 31: יותם ויסקופ מארח את זיו גרשוני – נער בסיכון שהפך להיות קצין קרבי וכיום הממונה על רשות חסות הנוער במשרד הרווחה

  זיו גרשוני הוא אחד האנשים היותר מיוחד, עם העשייה היותר מיוחדת ומרגשת, שתפגשו בעולם של ילדים ונערים במצבי סיכון.מוזמנים להאזין לפרק 31 של פודקאסט

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 27: יותם ויסקופ מארח את עו"ד רלי רווה אבישר לשיחה בנושא עתירה למתן טיפול תרופתי לאסירים עם הפרעת קשב

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 27 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים כחלק מהמיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

פרק 25 – פודקאסט מגזין ADHD: ריאיון עם נציגות שירות בתי הסוהר בנושא טיפול באסירים עם הפרעת הקשב במסגרת מרכזי הקשב.

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 25 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים במסגרת המיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?

(קרדיט תמונה נושא מקורית: ynet) למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?   בפתח דבריי אני

קרא עוד »

הרצאה להורים – הדברים הטובים שבהפרעת הקשב, ופיתוח תחושת מסוגלות של ילדים יקרים אלו (: יום שני הקרוב 25.4.22 בשעה 21:30 בזום!!!

הורים יקרים, ביום שני הקרוב (25.4.22) בשעה 21:30 עד 23:00 נקיים הרצאה מיוחדת במסגרת המיזם הקהילתי "זום על הקשב" (עונה 5). ההרצאה תעסוק בהיכרות עם

קרא עוד »

פרק 21 – פודקאסט מגזין ADHD – יותם ויסקופ מארח את עדיאל בר-שלום לשיחה משמעותית על חינוך, הפרעת קשב ונוער בסיכון. פרק חובה לכל הורה ומחנך בישראל!

  במשך כ- 15 שנים אני עוסק בתחום של ילדים ונערים במצבי סיכון בכלל, וכאלה עם הפרעת קשב ולקויות למידה בפרט. פגשתי לאורך הדרך הרבה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 19 – יותם ויסקופ מארח את מורי טויק לשיחה בנושא אומנויות לחימה והפרעת קשב, ואיך כבוד הרב קשור להתפתחות המקצועית והמשמעותית של מורי?

  שמחתי לארח את מורי טויק.  לאחר שנים רבות באבחון וטיפול בילדים ובנוער, ייעוץ בבתי ספר, הקמת תחום הספורט טיפולי בעיריית רעננה, הדרכת הורים פרטנית

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 18 – יותם ויסקופ פוגש את הנער שוויתרו עליו ובגיל 35 החליט לפרוץ את הדרך, ולהשפיע על עולמם של נערים רבים עם הפרעת קשב ולקויות למידה באמצעות הצגה על חייו האישיים, הצגה שמחזירה את התקווה. על מעוז צעירי שמעתם?

רגע לפני שמתחילים, תרשו לי לתת הקדמה קצרה: עד היום הקלטתי 18 פרקים במסגרת פודקסאט מגזין ADHD, פרקים מרגשים, משמעותיים ופורצי דרך בתחום הפרעת הקשב.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 17 – יותם מארח את שמעון אבוחצירה, מנהל מרכז המצויינות קק"ל נוף הגליל, לשיחה בנושא פריפריה והפרעת קשב

  שמעון נשוי ואבא לארבעה ילדים חמודים. איש חינוך וותיק עם 20 שנות עשייה משמעותית. שמעון ריכז, חינך וניהל מכינה קדם צבאית תמיר ושחר, היה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 15: יותם מארח את אסתר גולדברג – פסיכולוגית חינוכית וקלינית – לשיחה בנושא "הפרעת קשב להבין ולהיות מובן"

  אני שמח לארח את אחת מנשות המקצוע המובילות, הוותיקות והמוערכות בתחום הפרעת הקשב בארץ – אסתר גולדברג.   למי שלא מכיר, אסתר גולדברג היא

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 14: יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה בנושא מקום ההורים במניעת התנהגויות סיכון של המתבגרים שלהם, זאת באמצעות שיח ביקורתי על הסדרה "בני אור"

    חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 14  של פודקאסט מגזין ADHD  בנושא המקום של ההורים במניעת התנהגויות סיכוניות של המתבגרים שלהם. היום יש

קרא עוד »

יותם מארח את דוידי אורי, פסיכולוג חינוכי, לשיחה משמעותית על הפסיכולוגים במערכת החינוך, התמודדות מערכת החינוך עם הפרעת קשב, ומודל "מרחב" שהקים כמודל התערבות חינוכי – טיפולי לילדים עם הפרעת קשב במערכת החינוך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  13 (: הפעם יש לי את הכבוד לארח את דוידי אורי – פסיכולוג חינוכי שמטפל, חי, נושם ועוסק

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 12 – יותם מארח את ליסה גרוסמן, מבכירות המטפלות בתחום ב- ADHD בארץ, לשיחה בנושא מאמנים לילדים עם הפרעת קשב, ועולם התפקודים הניהוליים שלהם.

    חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  12 (:    הפעם אני שמח ומתרגש לארח את אחת מנשות המקצוע הבכירות והמובילות בתחום הפרעת

קרא עוד »

האם לסלוח לילד עם הפרעת קשב?

היום ערב יום הכיפורים, וראשית אני מבקש לאחל לכולנו גמר חתימה טובה. יום הכיפורים הוא זמן מעולה לחשבון נפש. רגע לפני שנדון (בקצרה, הפעם) בשאלה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 10 – יותם מארח את ד"ר גילת טרבלסי לשיחה משמעותית בנושא הכלה והוראה מותאמת לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב

חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  10 (:    הפעם אני מארח קולגה יקרה מאוד – ד"ר גילת טרבסי. גילת מומחית בתחום החינוך המיוחד,

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 9 – יותם מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני נוער

חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  9 (:  והפעם אני מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 8 – יותם וסיון מקונן נפגשים לדבר על כישלונות של ילדים עם הפרעת קשב ומה אפשר לעשות בשביל להימנע מכך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 8 (:  והפעם אני מארח את סיון מקונן, עו"ס, מאמנת ומטפלת בתחום הפרעת הקשב. אנחנו נפגשים לדבר על

קרא עוד »

"אתה קולט כמה רחוק רואים מכאן?" – אני רוצה לספר לכם על עמותת "דרך לוטן" שמאפשרת לנערים להסתכל רחוק (רחוק מאוד)!

במשך עשור ניהלתי את המרכז החינוכי – טיפולי – קהילתי להתערבות רב מערכתית בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, לקויות למידה, הפרעות התנהגות והתנהגות עוברת חוק.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק שישי – יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה לא פשוטה בנושא דחייה חברתית של ילדים ומתבגרים עם ADHD

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק השישי של פודקאסט מגזין ADHD.  הפעם אני מארח את ליאורה חיים לשיחה מרגשת מאוד בנושא ההתמחות שלה –

קרא עוד »

יוצאים לחופש הגדול עם ADHD

חשוב: תוכן הפוסט לקוח מתוך הרצאה שלמה שהועברה במסגרת מיזם "זום על הקשב – מתן ידע וכלים מקצועיים בתחום ADHD" שהעברתי בנושא "יציאה לחופש הגדול

קרא עוד »

יש לי הצעה לפוליטיקאים – ברגע שתחליטו לשקם את הקרע המטורף שנוצר בין היהודים לערבים במדינה, תשבו עם אנשי עמותת "כוכבי המדבר" ותלמדו מהם את מודל העבודה. יש לי הרגשה שזה יביא בשורה חדשה – לכולם!

אני רוצה להחזיר אתכם לפוסט שכבר כתבתי על הנושא של הקרע המזעזע שנוצר בחברה הישראלית בין היהודים לערבים (אם עדיין לא קראתם אז: https://yotamw.co.il/k17/ ).

קרא עוד »

עבודה רב מערכתית סביב ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות – שיחה של יותם ויסקופ וענת בן סלמון על נושא משמעותי זה

עבודה רב מערכתית היא, לדעתי, הבסיס המשמעותי ביותר להצלחה עם ילד בעל מאפיינים של הפרעת קשב וקשיי התנהגות. אפשר לדבר על זה המון (ואם תסתכלו

קרא עוד »

קולגה אתגרה אותי בשאלה – "מה לדעתי הדבר האחד שהכי חשוב לדעת בתחום ADHD?" לקח לי קצת זמן לחשוב, והגעתי לתובנה ומסקנה…

קולגה, פסיכולוגית קלינית בתחום ילדים ומתבגרים במצבי סיכון, פנתה אלי בשאלה:   הקולגה: "יותם, אנחנו עובדים כבר הרבה זמן ביחד. אני חייבת לאתגר אותך בשאלה.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD

      קבצי הפרקים בגוגל דרייב: https://katzr.net/8e6d6c קבצי הפרקים באפליקציות: https://katzr.net/9e415c אתר אינטרנט: https://yotamw.co.il/adha-magazine/ עמוד פייסבוק: https://www.facebook.com/groups/adhdmagazine1   קרדיט תמונה: <a href='https://www.freepik.com/vectors/radio'>Radio vector created

קרא עוד »

גם לנו, הקהילה, "הברגים הקטנים", יש סוג של אחריות על המצב המזעזע הזה בין היהודים לערבים, ואת זה אני מבין לעומק אחרי שטיפת הרכב שלי. וגם, מה אנחנו, הקהילה, יכולים לעשות? ולמה שווה להכיר את ארגון "כוכבי המדבר" כסוג של פתרון אפשרי לבעיה?

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

תרשו לי לשתף אתכם במחשבות שעלו לי בעקבות קריאת ספרה של ד"ר גילת טרבלסי "מתאים לי?! גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול"

"גדולה של איש חינוך, בעיניי, היא לתפוס את עצמו כ'לומד לאורך החיים'. זו אינה הכשרה שנגמרת. תמיד יש עוד אופקים, עוד תפקודים, מציאות משתנה" (ד"ר

קרא עוד »

הצצה מרגשת ומיוחדת לתחושותיה ורגשותיה של אמא לילדים עם ADHD. יותם ויסקופ מראיין אמא לילדים עם ADHD.

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

אתם נמצאים לקראת בחירת בית הספר הבא של הילד עם הפרעת הקשב וחשוב שניקח בחשבון כמה דברים. כל מה שצריך לדעת לקראת בחירת חטיבת הביניים / כיתה א' / תיכון לילד עם ADHD .

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

יום הזיכרון 2021

יום הזיכרון. בשנת 2009 נפטר אבא שלי היקר. אבא נפטר מדום לב פתאומי אחרי שירות של 33 שנה בתפקידים מגוונים במשטרה. חבריו ידעו לספר את

קרא עוד »

מהי השפעתם של קשיים אקדמיים בקרב בני נוער עם הפרעת קשב על התנהגות עוברת חוק, ומה המקום של מערכת החינוך בכל הסיפור הזה? – יותם ויסקופ

אנשים טובים שהחינוך יקר להם – הצטרפו להרצאה מיוחדת זו!  בואו נחשוב ביחד איך מצילים את הנערים המדהימים האלה ומובילים אותם לעתיד טוב ומשמעותי יותר! 

קרא עוד »

מודל "מסע אישי" לחינוך כיתות מקדמות עם תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעת קשב (מודל בפיתוחה פורץ הדרך של ליאת הדר עובדיה)

ליאת הדר עובדיה – מתמחה בחינוך מיוחד, בעלת תואר שני בלקויות למידה, אשת חינוך וותיקה עם ניסיון של מעל 15 שנים בחינוך כיתות מקדמות ביסודי

קרא עוד »
ילדים עם ADHD

מה וויטני, גם לך יש ADHD ?

זאת וויטני 🙂 רועה בלגית חתיכה, רגישה, שובבה ו… עייפה 🙂 ולא… היא לא מבוגרת, סתם עצלנית ומפונקת. וויטני היא הכלבה שלי והיא הכלבה הכי

קרא עוד »
אייל גל

המלצה אישית על ספרו החשוב של אייל גל "ילדי ההליקופטר" – טיפוח מסוגלות עצמית וכישורים חברתיים

אתם בוודאי יודעים שהפרעת הקשב "פוגשת" את הילד בכל תחומי חייו: הלימודיים, ההתנהגותיים, הרגשיים והחברתיים. לא פעם ראיתי שברגע שאומרים "צריך לטפל בהפרעת הקשב של

קרא עוד »