אני מאמין שבעבודה נכונה ומותאמת לצרכיו של הילד אפשר להוביל אותו להצלחה לימודית, חברתית, התנהגותית ונפשית. אני מאמין שצריך ללמד את הילד לנהל את הפרעת הקשב שלו, ולא שהפרעת הקשב תנהל אותו. אני מאמין שההורים הם אלו שצריכים לנהל ולהוביל את הטיפול בילד, גם אם הדבר קשה ונראה לעיתים כבלתי אפשרי. אני מאמין שההורים הם המפתח המרכזי להצלחה שכן הם אלו שחיים עם הילד וימשיכו ללוות אותו לאורך כל חייהם. אני מאמין שילדים עם הפרעת קשב הם אנשים מובילים ופורצי דרך!
במשך כעשור הובלתי מרכז קהילתי לטיפול בילדים ומתבגרים עם הפרעת הקשב, לקויות למידה וקשיי התנהגות. המרכז הוקם כמפעל הנצחה לזכרו של אבי, תת-ניצב אורי וייסקופ ז"ל.
במרכז עבדתי יום ולילה למען הילדים והנערים, שהיו זקוקים למענה מקצועי כדי לעלות על מסלול של הצלחה בו יוכלו להוציא את הטוב שטמון בהם. זו הייתה השקעה מטורפת ומעניינת ביותר. חוויתי מצידם אלימות, קללות, רצונות "לשבור את הכלים", אמירות קשות של "אני חרא של ילד, אני רוצה למות", הסתובבתי במשך מאות שעות בלילות בשביל להחזיר אותם לביתם לאחר משבר עם ההורים, ישבתי אין ספור שעות לשיחות "סולחה" שלהם אל מול ההורים ובתי הספר, השקעתי מחשבה אין סופית כיצד לסייע להם בלימודים, יצאתי איתם למסעות בשטח בשביל שיכירו את הארץ היפה שלנו, הדרכתי אותם בפעילויות שטח מגוונות לאורך השבוע בשביל להעניק להם כלים מעשיים להתמודדות, דאגתי לשבח אותם באין ספור הזדמנויות בשביל לחזק להם את הדימוי העצמי, סייעתי לבית הספר בהתמודדויות הלא פשוטה מולם, הדרכתי את ההורים כיצד להיות אנשי המקצוע הטובים ביותר עבור ילדיהם וכך הם הפכו להיות משמעותיים עבורם. כשהיה צורך (לצערי זה היה נדרש לא מעט), נלחמתי למענם גם בבתי משפט, עמדתי לצידם בחקירות פליליות, הגעתי לבתי הספר ולמסגרות בהן למדו רגע לפני שרצו לזרוק אותם ועשיתי כל שביכולתי כדי שישארו שם ובעיקר שימשיכו להתקדם למרות הבעיות. למה? כי אני מאמין בכל ליבי שהילדים האלו מוצלחים מכל הבחינות (לימודית, חברתית והתנהגותית) ואם רק נראה בהם ככאלה, אז הם גם יגיעו לשם. צריך להכיר את השפה שהם מדברים ומתנהגים, ואז הדרך באמת לא קשה! לצערי ראיתי שלא פעם החברה שוכחת שלילדים ולנערים האלו יש את הזכות לצעוד במסלול הנורמטיבי, וכי מקומה האמיתי של החברה היא לעזור להם, ולא להקטין אותם.
הייתה לי הזכות לעבוד עם נערים שהוגדרו על ידי בתי המשפט וגורמי אכיפת החוק כ- "לא ברי שיקום", גם ממסגרות טיפוליות שמעתי אמירות קשות כגון " אנחנו לא רוצים לעזור להם" או " אין לנו את היכולת והמשאבים לעזור להם" וכדומה. במרכז כל אחד מהם מצא את מקומו, גם נערים שעשו מעשים קשים. ברוב המקרים הצלחנו והכל בזכות צוות מדהים, מודלים טיפוליים שפיתחנו, שיתוף פעולה רב מערכתי עם כל הגורמים איתם הילד/ נער בא במגע, כולל הוריהם היקרים, וכמובן בזכות אותם ילדים/ נערים שרק חיפשו הזדמנות אמיתית להצליח, ילדים ונערים שחיכו שיקבלו ויאהבו אותם ללא תנאי- ואנחנו במרכז היינו שם עבור כל אחד מהם.
בין היתר, עבדנו עם נערים עוברי חוק גם מבית הסוהר "אופק" לנוער, מעונות נעולים, פנימיות טיפוליות ושירות המבחן לנוער; ילדים ונערים עם הפרעת קשב, עם כל המשתמע מכך; קשיי התארגנות; קשיים חברתיים; קשיים בלמידה; מתבגרים ש"הלכו לאיבוד" בקשר עם הוריהם; ילדים ונערים בסכנת נשירה ממערכת החינוך ועוד… בנוסף לעבודה ישירה מול הילדים והנערים, עבדנו עם הוריהם, עם מערכת החינוך, הגורמים המקצועיים בקהילה וגורמי הרפואה שקשורים כגון פסיכיאטרים, תרפיסטים, מורים מקצועיים, עובדים סוציאליים ועוד…
הראשונה: הטמעה והבנה, מעמיקה ורב מערכתית, של הקשר שבין הפרעת קשב להתנהגויות סיון, ובזיקה אליהן – בנייה של מענים מותאמים למניעה ולטיפול. כך נציל נפשות רבות, ונמנף ממצב של נטל כלכלי אל מקור מנהיגותי חיובי.
השנייה: אני מסייע לאנשים לשפר את איכות החיים ואת ההתנהלות עם הפרעת הקשב, באמצעות מודלים וכלים שפיתחתי, המבוססים על מחקר ועל פרקטיות מיטביות.
במהלך השנים במרכז בניתי, ביחד עם הצוות המקצועי, מספר מודלים להתערבות בתחום הפרעת הקשב, כשהקו המנחה בכל המודלים היה מתן כלים להתמודדות פרקטית ולא (בניגוד לתהליכים ארוכי טווח, כמו תהליכים דינמיים). בין היתר פותחו המודלים הבאים:
מאז שנת 2008 עוסק בתחום הפרעת קשב והתנהגויות סיכון:
אני מאמין שההורים הם המפתח המרכזי להצלחה שכן הם אלו שחיים עם הילד וימשיכו ללוות אותו לאורך כל חייהם.
בהתמחות להפרעות התנהגות
בהתמחות לצרכים מיוחדים (מצטיין דיקן)
בוגר התוכנית להכשרת מומחים להוראת לקויות למידה
התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה
בוגר קורס הנחיית קבוצות לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות
בוגר הכשרה אקדמית להדרכת הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב ולקויות למידה מטעם ד"ר רונית פלוטניק
בוגר קורס של מנחים בכירים למבדק ה- MOXO, כלי עזר לתהליך אבחון של הפרעת קשב
בוגר הכשרה להדרכת הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעות התנהגות בגישת "הסמכות החדשה" של פרופ' חיים עומר
בוגר השתלמות לאנשי מקצוע בתחום ילדים ובני נוער עם התנהגות מינית לא מותאמת או פוגענית
בוגר קורס הנחיית קבוצות בנושא מניעת אלימות
בוגר קורס אימון קוגנטיבי – התנהגותי לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב ולקויות למידה
בוגר קורס אקדמי בנושא "התרומה הייחודית של טיפולי התנהגותי קוגניטיבי למטופלים בעלי הפרעת קשב" (האוניברסיטה העברית).
בוגר קורס מקצועי להתערבות באמצעות ביו-פדבק
(האגודה הישראלית לפסיכופיזיולוגיה יישומית ולמשוב ביולוגי)
בוגר קורס מאבחני שיטת "אירלן"
דולב, המרכז הישראלי לניהול כעס
בוגר הכשרת מנהלי פיתוח וגיוס משאבים בארגונים
מטעם מרכז CBT – החוג לפסיכולוגיה
כיום:
שנה |
שם הקורס |
המוסד |
2022 |
הוראת תלמידים עם הפרעת קשב |
מרכז פסג"ה רהט |
2023 |
הוראת תלמידים עם הפרעת קשב וקשיים בתפקודים הניהוליים |
המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע – התוכנית לחינוך מיוחד |
2023 |
הכלה והשתלבות במערכת החינוך |
המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע – התוכנית לחינוך מיוחד |
2023 |
התערבות בילדים עם הפרעות התנהגות |
מרכז פסג"ה באר שבע |
2022-2023 |
הדרכה פדגוגית בחינוך המיוחד – הפרעות התנהגות |
המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע – התוכנית לחינוך מיוחד |
2022-2023 |
התערבויות בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון |
המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע – בית הספר להתפתחות מקצועית |
פרסומים אקדמיים:
טרבלסי, ג. וויסקופ, י'. (2023). מקומם של אנשי חינוך במניעת עבריינות של נערים עם הפרעת קשב ADHD באמצעות מודל התערבות חינוכי ייחודי, קולות (בפרסום).
פרסומים מקצועיים:
ויסקופ, י' וטרבלסי, ג' (2023). ייצוג נערים עם הפרעת קשב החשודים בפלילים: מדריך לעורך הדין.
בנייה של תוכניות הכשרה:
ויסקופ, י' וטרבלסי, ג' (2023). תוכנית "בקיי-שב": תוכנית מצוינות להכשרת מומחים להתערבות רב מערכתית וניהול מקרה בקרב ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון. בית הספר להתפתחות מקצועית, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע.
פרסומים בתקשורת:
2010 – כתבה בעיתון ירושלים על יותם והקמת מרכז אורי https://drive.google.com/file/d/1Djix3BxfIl1BsVGM2dEGWWxxxCGVDKbS/view?usp=sharing
2010 – כתבה נוספת על יותם והקמת מרכז אורי https://drive.google.com/file/d/13JTkQ8t20zhqSdS7PJERvB0uyI-qxxt2/view?usp=sharing
2010 – התנדבות במרכז אורי בירושלים, כתב העת "אפשר" https://drive.google.com/file/d/1keKhIN3b9YEW6q5WXbacT8h1Rd_eAGsJ/view?usp=sharing
2012 – "לשוחח עם בני נוער בסיכון", כתב העת "אפשר" https://drive.google.com/file/d/1QzAMRRpLD6imKNUOtE0L4rNE99vAPwSL/view?usp=sharing
2012 – הצגת מרכז אורי בחדשות הילדים בערוץ 11 https://drive.google.com/file/d/11BLGTkE9m5uYMPCc4fEa18i6iqSJPsj_/view?usp=sharing
2013 – הצגת מקרה במסגרת יום העיון של מרכזי ההגנה, מכון חרוב https://www.youtube.com/watch?v=KN17U5fOE4o
2013 – הצגת מקרה "שימוש במבדק MOXO לבניית תכונית עבודה לילד עם הפרעת קשב" במסגרת חברת "נוירוטיק" https://drive.google.com/file/d/12-thPWdJIsfKvU8StC3YWaWFm-oTVnFv/view?usp=sharing
2013 – כתבה באתר משטרת ישראל על פרויקט מיל"ה משטרת ישראל למען הנוער https://drive.google.com/file/d/1PR2HF0kjVtUYHPoAi-KTz49X5iP2qw1V/view?usp=sharing
2013 – כתבה בעיתון הקהילתי תלפיות מזרח "תופעת השכרות בקרב בני נוער" https://drive.google.com/file/d/1NgwEFex3d_FlAaNguYfR_ECWCQLeZ0Pf/view?usp=sharing
2014- הצגת שיטת טיפול במסגרת פרויקט "גוינט ישראל" http://ashalimklc.wixsite.com/ashalim2go/blank-izwow
כתבה ב"כל העיר" על בניית מיזם לילדים עם הפרעת קשב במוזיאון מגדל דוד https://drive.google.com/file/d/1aRtQhn-FVOOrnvOrM9iYKz2K3sBhvQh6/view?usp=sharing
2014 – ידיעה בידיעות אחרונות על מסע של נערי מרכז אורי https://drive.google.com/file/d/170cb3OUVii0D3q2z3ed-L2AbOJAadvJQ/view?usp=sharing
2016 – כתבה בעיתון ירושלים על נערי מרכז אורי וראיון עם יותם ויסקופ https://drive.google.com/file/d/0B_mlg-KPE71kei04ZElaTzVVTW8/view?usp=sharing
2017 – הצגת שיתוף פעולה של משטרת ישראל עם מרכז אורי, הוצג במסגרת כנס משטרת ישראל והאיחוד האירופי )
2017 – כתבה בעיתון הקהילתי תלפיות מזרח על ילדים עם ADHD https://drive.google.com/file/d/1xPypAmsIRS5e-A89VoTUli7gQqY9fsia/view?usp=sharing
2017 – ראיון עם יותם ברדיו ירושלים https://drive.google.com/file/d/0B_mlg-KPE71kSS1uRURHRjZsS3c/view?usp=sharing
2014-2018 – כתיבת ספר הילדים "רק רציתי לספר לכם, ילדי מרכז אורי מספרים על הפרעת הקשב שלהם" (4 ספרים עד כה)
2018 – כתיבה בעלון קשב ADHD "עבודה רב מערכתית בקרב ילדים עם ADHD" https://drive.google.com/file/d/1z737lGnrbe0uhjm2clyyO6qvCODtFGOi/view?usp=sharing
2018 – ראיון בחדשות עשר https://13news.co.il/10news/news/179260
2018 – כתבה בעיתון ירושלים על הערב השנתי של נערי מרכז אורי https://drive.google.com/file/d/1BBqO62_U-q3Zy51AnBfhDwbhnSXZn_30/view?usp=sharing
כתבה באתר "חדשות 7" על מרכז אורי https://drive.google.com/file/d/10oqiBe7BV-kbGnDBV1Smi3QaRkVYp9gb/view?usp=sharing
2019 – הצגת מודל התערבות בשטח עם נערים בעלי ADHD במסגרת כנס "טבע, שטח ואתגר" https://docs.google.com/document/d/13GDEBSQo0wu0S6s7sfcLb4OHoZrOH8PHP5AlI0KYjhk/edit?usp=sharing
2020 – עבודה רב מערכתית בתחום ADHD https://adhdindex.co.il/post-1156/8?fbclid=IwAR2MXA6SjdjrcB75ta6KwPlzaC-2z9LPOPqjaesbYW2tBW2NyGSVRa3KIIM
2021 – ראיון ברדיו החברתי בנושא הפרעת קשב והמשפחה: https://www.youtube.com/watch?v=wp6eEChCRnY&t=25s
2022 – ראיון בפודקאסט המכללה האקדמית לחינוך ע"ש "קיי" בבאר שבע בנושא הפרעת קשב, התנהגויות סיכון ומערכת החינוך: https://open.spotify.com/episode/2Z6WJdFmu7d55JztfNClGP?si=36XUaogTQteejX4lpVSBBw&utm_source=whatsapp&nd=1&fbclid=IwAR1exCSTwSBhecp9B7qsHq9o5i58GORs0_cwN4FgCOiTmvsRGRKQqILfYKw
2022 – ראיון ברדיו החברתי בנושא עבריינות נוער: https://www.youtube.com/watch?v=_H-A6D6Y7bc
2022 – כתבה בנושא תוכנית "בקיי-שב": https://drive.google.com/file/d/1OA9-D1wbxUidjke3QaDmNMteO-m-nw35/view?usp=sharing
חומרים נוספים: http://yotamw.co.il/adha-magazine/
אני מסייע לאנשים לשפר את איכות החיים ואת ההתנהלות עם הפרעת קשב , באמצעות מודלים וכלים שפיתחתי, המבוססים על מחקר ועל פרקטיקות מיטביות.
כל הזכויות שמורות ליותם ויסקופ | 2020