"גדולה של איש חינוך, בעיניי, היא לתפוס את עצמו כ'לומד לאורך החיים'. זו אינה הכשרה שנגמרת. תמיד יש עוד אופקים, עוד תפקודים, מציאות משתנה" (ד"ר גילת טרבלסי).
לקח לי כמה שבועות טובים לשבת עם עצמי ולהתעמק בספרה פורץ הדרך של ד"ר גילת טרבלסי – "מתאים לי?! גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול". לקח לי עוד כמה ימים לחשוב על מה שקראתי, ואז כמה שעות להחליט מה אני רוצה לכתוב על זה. אז אני חייב לשתף אתכם שתחילה פשוט כתבתי בנקודות את כל ארגז הכלים (בלי מירכאות, כי זה פשוט ארגז כלים אמיתי הספר הזה!!) אבל אז מחקתי את הכל כי הרגשתי שאין דרך לספר על הספר הזה, שהוא פשוט אוצר, אלא פשוט צריך לשבת ולקרוא אותו.
ד"ר גילת טרבלסי היא ראש התמחות החינוך המיוחד ומרצה במכללת "קיי" לחינוך (באר שבע), מדריכה פדגוגית וותיקה ומרצה ב"סמינר הקיבוצים" ובמכללות נוספות לחינוך. ד"ר טרבלסי היא אשת חינוך וותיקה ביותר שמכירה את השדה החינוכי בצורה יוצאת מן הכלל, זאת לצד השכלה וידע אקדמי מרשים מאוד בעולם החינוכי.
מי שמכיר אותי בוודאי יודע שאני מאוד אוהב להיפגש עם אנשי השדה החינוכי והטיפולי, בעיקר כאלה שמגיעים מתחום הפרעת הקשב ולקויות הלמידה. הייתה לי הזכות להיפגש עם ד"ר טרבלסי ופשוט לשמוע אותה.
האמת שבהתחלה חשבתי לעצמי שהיא בטח לא תסכים להיפגש, או שהיא תגיד "יש לי כמה דקות" (אחרי הכל, אישה עסוקה מאוד), אך לא תאמינו (או שכן) – האישה הנדירה הזאת ענתה לי (זה היה שישי בערב!) ופשוט קבענו להיפגש. זה קרה. מיד לאחר מכן רצתי לקרוא את הספר ופשוט התלהבתי. תשמעו… יש המון ספרים בתחום החינוך והטיפול. איכשהו "תקופת הקורונה" הובילה לסוג של "הצפה" (לתחושתי) בספרים ובקורסים מקוונים, אבל כאן יש משהו אחר! באמת! ד"ר טרבלסי סיפרה לי על הספר ואמרתי לעצמי "מה כבר יכול להיות מעניין בהוראה מותאמת? ובטח זה עוד איזה ספר כבד ומסובך שיהיה קשה להבין מה רוצים להגיד בו". גם אני בעל הכשרה אקדמית בתחום, וגם אני בוגר "התוכנית להכשרת מומחים להוראת לקויות למידה". כחלק מההכשרות קראתי לא מעט והאמת שרוב הספרים והחומרים שקראתי היו פשוט… איך נגיד את זה בלי לפגוע באף אחד… לא ברורים. אבל הספר הזה? תמשיכו לקרוא ותבינו (:
כאמור, כמה שבועות לקח לי לקרוא את הספר הזה, ופשוט התאהבתי. ספרתי לכם שבהתחלה התחלתי לכתוב תובנות אבל אז הבנתי שזה פשוט אסור! לא כי אסור "להעתיק", אלא כי חובה לקרוא את כל הספר מתחילתו ועד סופו! מדובר על ספר שכתוב בצורה ברורה, קלילה, מלאה בדוגמאות. מדובר על ספר שברור מאוד שלא נכתב בצורה "טכנית" בשביל להראות "נוכחות מקצועית" בשטח, אלא נכתב מכל הלב והנשמה. ספר שקוראים ומרגישים המון אהבה מצידה של ד"ר טרבלסי, כאילו שהיא כאן לידנו בזמן הקריאה. לדעתי הספר מתאים לכל אדם שקשור, בצורה כזו או אחרת, לתלמידים היקרים ואני מדבר על מורים, הורים, מטפלים, מדריכים, מורים פרטיים, מורות שילוב ואפילו סבא וסבתא ואחים גדולים שעוזרים לילדים.
הספר הזה מתאר גישה מבוססת ידע אקדמי וניסיון עשיר מאוד. הוא נפתח בהסבר יוצא מן הכלל על נושא "סגנונות הלמידה" (שהגיע הזמן שמערכת החינוך תתחיל להפנים שזה הבסיס להוראה משמעותית) וממשיך בהמון ידע, כלים, המחשות וסיפורים בתחום.
מהי בעצם אותה "הוראה מותאמת"?
הוראה מותאמת אינה "מתקנת", משום שאיש אינו מקולקל. מטרתה להנגיש ולהתאים את הלמידה לכלל התלמידים, כפוף למטרות, לצרכים ולאפיונים. עליה להיות רלוונטית עבור התלמיד במציאות קיימת ובסביבה מאפשרת, והיא מהווה תפיסת עולם שממנה נגזרות דרכים ושיטות. היא אינה מונעת ממחסומים של שונות או של מוטיבציה, אלא מחשיבה, התנהגות והתנהלות של מורה, המלמד באקלים חינוכי מאפשר, שמונהג "מלמעלה" באמצעות ה"אני מאמין" הבית ספרי (מתוך "מתאים לי?!" – גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול, ד"ר גילת טרבלסי, עמוד 10).
ומבלי לגלות לכם את כל האוצר שיש בספר האדיר הזה, הינה שלוש תובנות עבור כל מורה בישראל
- על המורה להיות בעל חשיבה שהוא מסוגל לייצר למידה משמעותית וחוויות הצלחה עבור התלמיד, ובעקבות כך לייצר מוטיבציה פנימית של למידה, התפתחות והגשמה עצמית. עצם הסקרנות של המורה מעוררת סקרנות של התלמיד.
- על המורה להיות עם התנהגות של אמון הדדי בינו לבין התלמיד. הוא צריך לאהוב אותו אהבה שאינה תלויה בדבר וצריך להיות בעל כוונה אמיתית ללמוד את הצרכים, המאפיינים ותחומי העניין של התלמידים. המורה צריך לחקור תמיד, לבטל את ההנחות המוקדמות של "מובן מאליו", להאמין בהתפתחותו הטבעית של התלמיד ורצונו להצליח, ובעיקר להיות במקום שבו התלמיד תופס ממנו כבעל משמעות. המורה נדרש לענווה לצד מנהיגות, קשב לצד הקשבה, הכלה לצד הצבת גבולות ברורים ובעיקר להבין שאין קסם! יש תהליך!
- על המורה להתנהל כך שהוא יכול לשלוף את הכלים הנכונים ברגעים הנכונים ובהתאם לצורך של התלמיד. עליו לעשות זאת מתוך גמישות מחשבתית, ביטחון בעצם ההתנסות ולהציב יעדים להוראה וללמידה מותאמת.
ומה ד"ר גילת טרבלסי כותבת בספרה על האמירה המפורסמת "אני צריכה טיפים…"?
אין "טיפים חקוקים באבן" שיתאימו לכל מצב. קיימת נקודת מוצא שבה אנחנו פוגשים את התלמידים. אם נפעל להיכרם, נוכל להתאים להם את הדרך, את השיטה ואת האסטרטגיה שתוביל אותם באופנים שונים להשגת אותן המטרות (מתוך "מתאים לי?!" – גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול, ד"ר גילת טרבלסי, עמוד 12).
אני יכול לכתוב עוד הרבה על הספר ועל המחברת, אך ברשותכם נעצור כאן. אני ממליץ לכל הורה, מורה, מדריך, מטפל, מורת שילוב וכל אדם שיש לו קשר לתלמידים – זה הזמן לקרוא את הספר. אני בטוח שלא תתאכזבו! פרטים: https://katzr.net/ab2539
תודה לך ד"ר גילת טרבלסי שזכיתי ללמוד ממך עוד על תחום כל כך רגיש ומיוחד!
יותם