כשילד עם ADHD יוצא לטיול שנתי זה יכול להיות מדהים, אבל יכול להיות גם לא…

WhatsApp
Facebook
Email
children on school field trip afroamerican boy student walking with bag and flag in round icon outdoor forest landscape avatar cartoon character

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת הורית" בפיתוחה של ד"ר רונית פלוטניק, ובוגר גישת "הסמכות החדשה" בפיתוחו של פרופ' חיים עומר בבית החולים שניידר לרפואת ילדים), מאמן מוסמך בתחום הפרעת הקשב ולקויות למידה בגישה קוגנטיבית-התנהגותית, בוגר הכשרות להנחיית קבוצות לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב ובעיות אלימות, בוגר קורס ביו-פדבק וכן בוגר השתלמויות מקצועיות נוספות ומגוונות בתחום הפרעת הקשב וקשיי התנהגות.

במשך עשור הובלתי את המרכז הקהילתי הגדול בארץ להתערבות רב מערכתית עם ילדים ומתבגרים בעלי הפרעת קשב, לקויות למידה והפרעות התנהגות. כמו כן העברתי עשרות סדנאות בנושא התערבויות עם ילדים ונערים אלו, בדגש על נערים עוברי חוק עם הפרעת קשב.

כיום אני עוסק בהדרכת הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, קשיי התנהגות והתנהגויות סיכון. כמו כן אני שותף בתהליך הכשרה של מפעילי מבדק MOXO (כלי עזר ממוחשב בתהליך הערכה של הפרעת קשב), מוביל את מיזם FOCUS BOX ADHD – ארגז הכלים המקוון למיצוי יכולות של אנשים עם ADHD ומפעיל באהבה גדולה את מיזם "ZOOM על הקשב" – מתן ידע וכלים מקצועיים בתחום ADHD.


 

בשעה טובה סיימנו את תקופת הסגרים (בתקווה שלא יחזרו) ורוב ההגבלות כבר הוסרו. ההגבלה של טיולים שנתיים עם לילה, נכון להיום, עדיין קיימת אך ממה שאני רואה בתי הספר נערכים לביצוע טיולים שנתיים של יום אחד. גם זה משהו!

 

הטיול השנתי נועד לגבש את הכיתה, לחשוף את הילדים לערכים והמורשת של מדינתנו היפה, לעבוד על הכישורים האישיים וכמובן גם להנות. יש לנו בארץ אתרי תיירות מדהימים ואני באמת חושב שאין מה לצאת לחו"ל בשביל להנות, לנפוש ולראות נופים ואתרים. בתי הספר דואגים לטייל באתרי טבע שהמשפחות הממוצעות לא נוהגות להגיע, וכאן יש שילוב יפה בין טיולי משפחה שלרוב הם "בטן גב" כפי שנהוג להגיד, לבין טיולי ערכים ומורשת.

 

נכון שהטיול השנתי הוא סוג של "חווית שיא" עבור התלמידים, אך הוא דורש הרבה מאוד התארגנות מצד צוות בית הספר שלרוב באמת מצליחים להתארגן בצורה מדהימה. מורי השל"ח וחברות הטיולים לוקחים פיקוד, מכינים "דפי הסבר להורים", דואגים שיהיו מסלולים מותאמים, דואגים להסעות, ביטוח, ליווי ביטחוני ועוד… ואז מגיע בוקר הטיול ויוצאים לדרך (: רוב הילדים, כך אני חושב, יכולים ממש להנות מהטיול הזה, וחלק מהילדים כנראה שלא ממש. בואו נדבר עליהם. בחלקם מדובר בילדים עם קשיים חברתיים (לעיתים משמעותיים) שמרגישים (ולעיתים לא טועים) שיתר הילדים לא יהיו איתם, הם מרגישים שהם לא ימצאו את עצמם מבחינה חברתית ורגשית, כנראה שלא ממש ישימו לב אליהם, והינה החוויה הטובה הופכת לחוויה שכנראה לא ממש טובה. אנחנו בהחלט יכולים לראות שתלמידים אלו, לרוב, לא ירצו בכלל לצאת לטיול ויעשו "מניפולציות" (ייתכן ומוצדקות) בשביל לא לצאת. אני חושב שתפקידו של הצוות החינוכי בבית הספר לשים לב למה שקורה עם תלמידים אלו ולנצל את הטיול השנתי בשביל לחבר אותו חברתית. כמובן שזה לא מספיק וצריכים כאן עבודה רצינית מאוד, אך לפחות סביב הטיול השנתי אפשר לעזור.

 

אני רוצה לדבר איתכם על עוד "סוג" של ילדים שיכולים, לעיתים שלא בכוונה, להפוך את הטיול השנתי מחוויה טובה לחוויה לא טובה ואלו התלמידים עם הפרעת הקשב.

 

במשך עשור, כשניהלתי את המרכז הקהילתי לטיפול רב מערכתי בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות, יצאנו בכל חופשת לימודים למסעות בשטח. המסעות היו במשך מספר ימים וכללו גם טיולים באתרי הטבע והמורשת היפים שלנו, אך גם (ואולי בעיקר) עבודה על התפקודים הניהוליים הלקויים שלהם. למעשה הדבר בוצע באמצעות מודל התערבות ייחודי שפותח במרכז בשביל להעניק לילדים ולנערים ארגז כלים יישומי / ביצועי / פרקטי להתמודדות עם אתגרי החיים השונים, ובכלל זה גם התפקודים הניהוליים. יצאנו למעל 80 מסעות בשטח ותמיד המסעות הסתיימו בחוויה טובה, מעצימה, משמעותית ועם ארגז כלים גדול מאוד עבור הילדים והנערים. אני לא "חי בסרט" כמו שאומרים וברור לי שההצלחה הזאת נובעת כי פותח כאן מודל ייחודי שהשקענו בו המון חשיבה ותקציב והוא מותאם באופן ישיר לאוכלוסייה זו. ברור לי שבתי הספר לא יכולים לעשות את זה, והאמת שאני גם לא מצפה. מדובר כאן על מודל שדורש הרבה מאוד כסף, כ"א מיומן ומקצועי, וכמובן שיתוף פעולה של הילדים, הנערים וההורים.

 

אבל מה כן אפשר לקחת מהמודל?

הורים רבים פונים אלי, ממש עכשיו לפני הטיולים השנתיים, ומבקשים לקבל "טיפים" על מנת שהילד ADHD יעבור את הטיול בשלום. אז ישבתי וחשבתי מה אפשר לקחת מתוך המודל, והינה הדברים:

  1. טיול שנתי הוא זמן שלא תמיד בנוי, יש בו לחץ, הילד צריך להיות כל הזמן בחברת הילדים, לפעמים ההליכה קשה לו, הוא יכול להתעייף, להיות רעב ובעיקר לא להבין סיטואציות. בואו נזכור שגם ככה לא פעם קשה לו עם התפקודים הניהוליים שלו, אז בטיול השנתי זה רק מתעצם. מניסיון מקצועי עשיר מאוד שיש לו בתחום הזה של טיולים ו – ADHD ,חוסר הוויסות והקשיים בתפקודים הניהוליים יכולים לגרום לכך שהטיול יסתיים לא טוב, אך אני אומר באופן חד משמעי – אם נעשה עבודה טובה לפני, נעבוד איתו בצורה מותאמת תוך כדי, ונעשו איתו "תחקיר" בסוף – אין סיבה שהוא לא יחווה חוויה של הצלחה!
  2. הכנה: כולנו מבינים שהכנה / הטרמה זה הדבר הכי חשוב לילדים אלו. אבל לא הכנה של "תתנהג יפה אחרת לא תצא" ולא הכנה של "תחתום כאן על התחייבות שאתה מתנהג יפה". לא. ממש לא כזה. אני מדבר כאן על הכנה שצריכה לכלול:
  • צפייה בסרטוני יוטיוב של האתרים בהם יבקרו.
  • תגידו לו כמה זמן נסיעה צפוי להיות לו. אם הדבר מתאפשר, אפשר ללמד אותו לבדוק עם הוויז באון ליין מה זמני הנסיעה. ככל שהילד ידע זמנים טוב יותר, כך הוא יתחיל לארגן את עצמו יותר טוב.
  • חשוב להסביר לילד מה הולך להיות לו לאורך כל רגע ורגע בטיול. למשל: נפגשים בבית הספר, בודקים את הציוד, יש שיחת בוקר, נוסעים שעה וחצי, מגיעים לשמורת הטבע החולה, שם אנחנו נצפה בחזיון אור-קולי, אח"כ נטייל בשבילי השמורה עד לשעה 13:00 וכן הלאה. חשוב ביותר להראות לו תמונות! יש את הכל בגוגל אז זה ממש קריטי שהוא יראה.
  • חשוב שהילד ידע מראש מה האוכל שלו בבוקר ובצהריים. חשוב מאוד לארגן לו את האוכל בתוך פלסטיק מסודר על מנת שלא יהרס לו ואז הוא לא יאכל (ואני מניח שלא צריך להתחיל להרחיב מה קורה אם ADHD רעב).
  1. בקבוק מים: בנוסף לשתייה שצריכים להביא (לצורך הדיון – 3 ליטר מים) מבחינת כללי הטיול, אני ממליץ בחום רב מאוד (אבל ממש מומלץ!!) לצייד את הילד בבקבוק מים חצי ליטר קפוא!! ואז להכניס לו את זה ל"מידנית" ולהגיד לו שברגע שהוא מרגיש שהוא מאבד סבלנות או שממש חם לו, הוא מוציא את הבקבוק הזה ושותה. הבקבוק הזה הולך להיות "תרופת הפלא" שלו סביב כל "משבר" שיכול להיות.
  2. הטיפול התרופתי: תזכרו שטיפול תרופתי נועד לאפשר לילד להסתדר עם עצמו! בבקשה, לא לאתגר את הילד, המורים ויתר הילדים. אם אתם יודעים שהילד שלכם לא מווסת – אז זה ממש לא יעזור שתעשו איתו "הסכמים". תזכרו שאם בשגרת היום הוא מתקשה בוויסות ואז הכדור עוזר לו, אז אחת כמה וכמה בטיול ששם יש גם לחץ, חוסר וודאות והמון אנרגיה שהילד צריך להשקיע. בבקשה… לא לאתגר אותו סתם ולפעול בהתאם להמלצות הרופא.
  3. זמן "איסוף עצמי": ילד עם ADHD חייב שיהיו לו במשך היום לפחות 20 דקות של זמן "איסוף עצמי". זמן שהוא עוצר, נח, חושב עם עצמו, בקבוק מים קפואים (זה בדיוק הזמן), אפילו מוסיקה. העיקר שהוא עוצר, נח, "מטעין סוללה" של סבלנות. מומלץ לעשות את זה באמצע יום הטיול. אפשר ממש לתכנן את הטיול כך שכל הכיתה עוצרת באמצע היום ועושה זמן "איסוף עצמי" באיזה מצפה נחמד. העיקר שיהיה שקט, אוויר ומקום נוח לשבת.
  4. יש תקלות? להסתכל על הסך הכולל של היום: בבקשה לא לשכוח שילד עם ADHD (ובכלל כל ילד) לפעמים מתפרק. זה לא אומר שהדבר מייצג את כל היום. אם רוב הטיול שלו היה טוב אז אני ממליץ בחום שתראו את זה ואולי אפילו רק את זה. לפרגן, לחזק ובעיקר ללמוד לראות את הטוב.
  5. ממתקים וחטיפים: אני לא חושב שזה הזמן ל"דיאטה" וכאלה. בבקשה ציידו אותו בחטיפים וממתקים שהוא רוצה, תנו לו להרגיש טוב עם עצמו, תנו לו את האפשרות לכבד אחרים. הוא יוצא להנות.
  6. דמי כיס: אני יודע שיש הורים שמגבילים את דמי הכיס של הילד עם ה- ADHD סביב נושא התנהגויות. אם הגיע יום הטיול ונגמר לו הכסף / עשה משהו ש"לא מגיע לו כסף" אז בבקשה תעשה סייג שבטיול הוא כן מקבל, ומקבל בחיוך. תנו לו את החוויה של להיות עם הילדים ולקנות.
  7. מתן תפקיד בטיול: מכירים את הקטע הזה שההיפראקטיבי הוא ה"עוזר מדריך"? מעולה! זה ממש טוב. אפשר גם לתת לו תפקיד אחראי, אבל תזכרו – לא לנצל אותו כי אם הוא ירגיש שמנצלים אותו אז הלך עליכם ועליו… תפקיד יכול להיות חלקות הזמנים ובדיקתם סביב סחיבת ג'ריקן המים של הכיתה, לעזור למורה בהליכה ובסולמות, להחזיק את עזרי ההדרכה של המדריך ועוד… כמובן לא לשכוח לפרגן לו. זה ה-זמן להעצים את הילד.
  8. שבו ותקשיבו לילד: חשוב מאוד שתשאלו את הילד, לפני הטיול, מה הוא מדמיין שהולך להיות? איך זה יראה? מה הוא מצפה? תגידו לו שחשוב לכם לשמוע אותו בשביל לעזור לו. ככל שתעשו את זה באווירה טובה יותר, כך תזכו יותר לשיתוף פעולה. אווירה טובה = שיתוף פעולה.
  9. והכי חשוב – תיאום ציפיות עם בית הספר: בבקשה תבדקו עם בית הספר מה הציפיות שלהם והכי חשוב תעשו תיאום ציפיות משותף. חשוב שתשמעו מה בית הספר דורש ותבדקו איך אתם עוזרים. בבקשה תתייעצו עם מנחה ההורים / מטפל של הילד איך עוזרים לילד לעמוד בציפיות של בית הספר, ותזכרו שהתפקיד של בית הספר זה לקבל את הילד בשלום ולהחזיר אותו בשלום – כל השאר זה צ'ופר!

 

הטיול השנתי הסתיים? מעולה! עכשיו עושים תחקיר.

תחקיר הוא אחד הכלים הכי משמעותיים שאפשר לעשות עם ילד בעל ADHD. למי שלא היה בהרצאות שלי אז נזכיר שההבדל בין חקירה לתחקיר הוא שבחקירה צריכים להוריד למישהו את הראש בסוף / מישהו צריך לשלם מחיר. בתחקיר לעומת זאת כולם לומדים ביחד, כולם מפיקים מסקנות ביחד, אין אשמים, אין מחירים, יש רק ללמוד מתוך רפלקציה מקבלת ומכובדת.

 

ומה קורה עם הילד סיים את הטיול השנתי בצורה לא ממש טובה?

אוקי… גם זה יכולה להיות. כאן אתם, הורים יקרים, חייבים לזכור שעונשים לא עובדים איתם. זה הזמן לעשות תחקיר ובהתאם לעשות "פעולות תיקון":

  1. אנחנו יושבים להקשיב לצד של הילד. תזכרו כלל ברזל – אתם לעולם לא תדעו מה היה שם באמת, מי צודק ומי טועה, והאמת שזה גם לא שמנה. אנחנו לא בבית משפט. אנחנו רוצים לעזור לילד, בעיקר לעבוד איתו לקראת הפעם הבאה. תזכרו שהורה מותאם עוזר לילד ולא כועס או מעניש אותו.
  2. חשוב שתביאו את מה שקרה (גם אם זה טוב) להדרכת ההורים / ההדרכה של הילד ופשוט לעבוד על זה. בעיקר על הפרשנות של הילד שלא פעם מורכבת ואז מסבכת את הילד שבאמת לא רוצה להסתבך.
  3. אם הילד עשה "נזק" שעולה כסף – זה הזמן לשלם על הנזק, עדיף מדמי כיס.
  4. אם הילד פגע מילולית או גופנית – זה הזמן לחשוב ביחד איתו איך מתקנים את המצב. זה יכול להיות במכתב התנצלות, זה יכול להיות בשיחה. זה יכול להיות כל דבר שהוא לא עונש (זו דעתי!!).
  5. לדעתי אין צורך להתחיל למשוך את "הבעיה" שהילד עשה. לטפל, פעולת תיקון ו… להמשיך הלאה בחיים.

 

הילד הצליח לסיים את הטיול בהצלחה?

אז כמו שלא פעם בית הספר מגיע להורים בטענות (מוצדקות או לא מוצדקות) סביב הילד, זה הזמן שבית הספר יפרגן לילד אל מול ההורים, ועדיף לעשות זאת בכתב על מנת שהילד ישמור את ההצלחה הזאת אצלו.

כמובן לזכור שהטיול יכול גם לעבור בהצלחה, אך תמיד טוב לעשות הכנה מותאמת ל- ADHD על מנת שנמעיט "בעיות" וננסה לאפשר לילד כמה שיותר חוויות של הצלחה.

 

אם יש לכם הדרכת הורים או אם יש טיפול כזה או אחר לילד – זה בדיוק הזמן להפעיל את הגורם המקצועי שקשור אליכם ולשמוע גם אותו.

בואו נאפשר לילד לעבור את הטיול בכיף, להנות מהמדינה היפה שלנו, שהילד והמורים יראו בו צדדים יפים ו… שתוכלו לישון טוב בלילה (:

אני כאן לרשותכם בכל שאלה, בקשה ועניין. אנא אל תהססו לפנות ולהתייעץ. אני מזכיר שאפשר להתייעץ איתי בכל דבר, ללא תשלום, במקצועיות ומכל הלב. לפרטים לחצו כאן

טיול מוצלח!

יותם

 

קרדיט תמונה: <a href='https://www.freepik.com/vectors/school'>School vector created by jemastock – www.freepik.com</a>

 הצטרפו לרשימת התפוצה שלי ותקבלו הרבה מאוד ידע מקצועי בתחום

יותם ויסקופ

יותם ויסקופ

מנחה בתחום ADHD,לקויות למידה וקשיי התנהגות.

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

הנער הגיע עם בעיות התנהגותיות קשות ואבחנה של הפרעת קשב… אבל בסוף זה לא היה זה (סיפורים מהקליניקה)

  במשך עשור ניהלתי את אחד המרכזים הקהילתיים-חינוכיים-טיפוליים הגדולים בארץ לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, הפרעות התנהגות, לקויות למידה, הפרעות התנהגות ועבריינות נוער. תהליך הכניסה

קרא עוד »

פרק 31: יותם ויסקופ מארח את זיו גרשוני – נער בסיכון שהפך להיות קצין קרבי וכיום הממונה על רשות חסות הנוער במשרד הרווחה

  זיו גרשוני הוא אחד האנשים היותר מיוחד, עם העשייה היותר מיוחדת ומרגשת, שתפגשו בעולם של ילדים ונערים במצבי סיכון.מוזמנים להאזין לפרק 31 של פודקאסט

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 27: יותם ויסקופ מארח את עו"ד רלי רווה אבישר לשיחה בנושא עתירה למתן טיפול תרופתי לאסירים עם הפרעת קשב

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 27 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים כחלק מהמיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

פרק 25 – פודקאסט מגזין ADHD: ריאיון עם נציגות שירות בתי הסוהר בנושא טיפול באסירים עם הפרעת הקשב במסגרת מרכזי הקשב.

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 25 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים במסגרת המיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?

(קרדיט תמונה נושא מקורית: ynet) למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?   בפתח דבריי אני

קרא עוד »

הרצאה להורים – הדברים הטובים שבהפרעת הקשב, ופיתוח תחושת מסוגלות של ילדים יקרים אלו (: יום שני הקרוב 25.4.22 בשעה 21:30 בזום!!!

הורים יקרים, ביום שני הקרוב (25.4.22) בשעה 21:30 עד 23:00 נקיים הרצאה מיוחדת במסגרת המיזם הקהילתי "זום על הקשב" (עונה 5). ההרצאה תעסוק בהיכרות עם

קרא עוד »

פרק 21 – פודקאסט מגזין ADHD – יותם ויסקופ מארח את עדיאל בר-שלום לשיחה משמעותית על חינוך, הפרעת קשב ונוער בסיכון. פרק חובה לכל הורה ומחנך בישראל!

  במשך כ- 15 שנים אני עוסק בתחום של ילדים ונערים במצבי סיכון בכלל, וכאלה עם הפרעת קשב ולקויות למידה בפרט. פגשתי לאורך הדרך הרבה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 19 – יותם ויסקופ מארח את מורי טויק לשיחה בנושא אומנויות לחימה והפרעת קשב, ואיך כבוד הרב קשור להתפתחות המקצועית והמשמעותית של מורי?

  שמחתי לארח את מורי טויק.  לאחר שנים רבות באבחון וטיפול בילדים ובנוער, ייעוץ בבתי ספר, הקמת תחום הספורט טיפולי בעיריית רעננה, הדרכת הורים פרטנית

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 18 – יותם ויסקופ פוגש את הנער שוויתרו עליו ובגיל 35 החליט לפרוץ את הדרך, ולהשפיע על עולמם של נערים רבים עם הפרעת קשב ולקויות למידה באמצעות הצגה על חייו האישיים, הצגה שמחזירה את התקווה. על מעוז צעירי שמעתם?

רגע לפני שמתחילים, תרשו לי לתת הקדמה קצרה: עד היום הקלטתי 18 פרקים במסגרת פודקסאט מגזין ADHD, פרקים מרגשים, משמעותיים ופורצי דרך בתחום הפרעת הקשב.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 17 – יותם מארח את שמעון אבוחצירה, מנהל מרכז המצויינות קק"ל נוף הגליל, לשיחה בנושא פריפריה והפרעת קשב

  שמעון נשוי ואבא לארבעה ילדים חמודים. איש חינוך וותיק עם 20 שנות עשייה משמעותית. שמעון ריכז, חינך וניהל מכינה קדם צבאית תמיר ושחר, היה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 15: יותם מארח את אסתר גולדברג – פסיכולוגית חינוכית וקלינית – לשיחה בנושא "הפרעת קשב להבין ולהיות מובן"

  אני שמח לארח את אחת מנשות המקצוע המובילות, הוותיקות והמוערכות בתחום הפרעת הקשב בארץ – אסתר גולדברג.   למי שלא מכיר, אסתר גולדברג היא

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 14: יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה בנושא מקום ההורים במניעת התנהגויות סיכון של המתבגרים שלהם, זאת באמצעות שיח ביקורתי על הסדרה "בני אור"

    חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 14  של פודקאסט מגזין ADHD  בנושא המקום של ההורים במניעת התנהגויות סיכוניות של המתבגרים שלהם. היום יש

קרא עוד »

יותם מארח את דוידי אורי, פסיכולוג חינוכי, לשיחה משמעותית על הפסיכולוגים במערכת החינוך, התמודדות מערכת החינוך עם הפרעת קשב, ומודל "מרחב" שהקים כמודל התערבות חינוכי – טיפולי לילדים עם הפרעת קשב במערכת החינוך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  13 (: הפעם יש לי את הכבוד לארח את דוידי אורי – פסיכולוג חינוכי שמטפל, חי, נושם ועוסק

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 12 – יותם מארח את ליסה גרוסמן, מבכירות המטפלות בתחום ב- ADHD בארץ, לשיחה בנושא מאמנים לילדים עם הפרעת קשב, ועולם התפקודים הניהוליים שלהם.

    חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  12 (:    הפעם אני שמח ומתרגש לארח את אחת מנשות המקצוע הבכירות והמובילות בתחום הפרעת

קרא עוד »

האם לסלוח לילד עם הפרעת קשב?

היום ערב יום הכיפורים, וראשית אני מבקש לאחל לכולנו גמר חתימה טובה. יום הכיפורים הוא זמן מעולה לחשבון נפש. רגע לפני שנדון (בקצרה, הפעם) בשאלה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 10 – יותם מארח את ד"ר גילת טרבלסי לשיחה משמעותית בנושא הכלה והוראה מותאמת לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב

חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  10 (:    הפעם אני מארח קולגה יקרה מאוד – ד"ר גילת טרבסי. גילת מומחית בתחום החינוך המיוחד,

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 9 – יותם מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני נוער

חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  9 (:  והפעם אני מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 8 – יותם וסיון מקונן נפגשים לדבר על כישלונות של ילדים עם הפרעת קשב ומה אפשר לעשות בשביל להימנע מכך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 8 (:  והפעם אני מארח את סיון מקונן, עו"ס, מאמנת ומטפלת בתחום הפרעת הקשב. אנחנו נפגשים לדבר על

קרא עוד »

"אתה קולט כמה רחוק רואים מכאן?" – אני רוצה לספר לכם על עמותת "דרך לוטן" שמאפשרת לנערים להסתכל רחוק (רחוק מאוד)!

במשך עשור ניהלתי את המרכז החינוכי – טיפולי – קהילתי להתערבות רב מערכתית בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, לקויות למידה, הפרעות התנהגות והתנהגות עוברת חוק.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק שישי – יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה לא פשוטה בנושא דחייה חברתית של ילדים ומתבגרים עם ADHD

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק השישי של פודקאסט מגזין ADHD.  הפעם אני מארח את ליאורה חיים לשיחה מרגשת מאוד בנושא ההתמחות שלה –

קרא עוד »

יוצאים לחופש הגדול עם ADHD

חשוב: תוכן הפוסט לקוח מתוך הרצאה שלמה שהועברה במסגרת מיזם "זום על הקשב – מתן ידע וכלים מקצועיים בתחום ADHD" שהעברתי בנושא "יציאה לחופש הגדול

קרא עוד »

יש לי הצעה לפוליטיקאים – ברגע שתחליטו לשקם את הקרע המטורף שנוצר בין היהודים לערבים במדינה, תשבו עם אנשי עמותת "כוכבי המדבר" ותלמדו מהם את מודל העבודה. יש לי הרגשה שזה יביא בשורה חדשה – לכולם!

אני רוצה להחזיר אתכם לפוסט שכבר כתבתי על הנושא של הקרע המזעזע שנוצר בחברה הישראלית בין היהודים לערבים (אם עדיין לא קראתם אז: https://yotamw.co.il/k17/ ).

קרא עוד »

עבודה רב מערכתית סביב ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות – שיחה של יותם ויסקופ וענת בן סלמון על נושא משמעותי זה

עבודה רב מערכתית היא, לדעתי, הבסיס המשמעותי ביותר להצלחה עם ילד בעל מאפיינים של הפרעת קשב וקשיי התנהגות. אפשר לדבר על זה המון (ואם תסתכלו

קרא עוד »

קולגה אתגרה אותי בשאלה – "מה לדעתי הדבר האחד שהכי חשוב לדעת בתחום ADHD?" לקח לי קצת זמן לחשוב, והגעתי לתובנה ומסקנה…

קולגה, פסיכולוגית קלינית בתחום ילדים ומתבגרים במצבי סיכון, פנתה אלי בשאלה:   הקולגה: "יותם, אנחנו עובדים כבר הרבה זמן ביחד. אני חייבת לאתגר אותך בשאלה.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD

      קבצי הפרקים בגוגל דרייב: https://katzr.net/8e6d6c קבצי הפרקים באפליקציות: https://katzr.net/9e415c אתר אינטרנט: https://yotamw.co.il/adha-magazine/ עמוד פייסבוק: https://www.facebook.com/groups/adhdmagazine1   קרדיט תמונה: <a href='https://www.freepik.com/vectors/radio'>Radio vector created

קרא עוד »

גם לנו, הקהילה, "הברגים הקטנים", יש סוג של אחריות על המצב המזעזע הזה בין היהודים לערבים, ואת זה אני מבין לעומק אחרי שטיפת הרכב שלי. וגם, מה אנחנו, הקהילה, יכולים לעשות? ולמה שווה להכיר את ארגון "כוכבי המדבר" כסוג של פתרון אפשרי לבעיה?

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

תרשו לי לשתף אתכם במחשבות שעלו לי בעקבות קריאת ספרה של ד"ר גילת טרבלסי "מתאים לי?! גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול"

"גדולה של איש חינוך, בעיניי, היא לתפוס את עצמו כ'לומד לאורך החיים'. זו אינה הכשרה שנגמרת. תמיד יש עוד אופקים, עוד תפקודים, מציאות משתנה" (ד"ר

קרא עוד »

הצצה מרגשת ומיוחדת לתחושותיה ורגשותיה של אמא לילדים עם ADHD. יותם ויסקופ מראיין אמא לילדים עם ADHD.

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

אתם נמצאים לקראת בחירת בית הספר הבא של הילד עם הפרעת הקשב וחשוב שניקח בחשבון כמה דברים. כל מה שצריך לדעת לקראת בחירת חטיבת הביניים / כיתה א' / תיכון לילד עם ADHD .

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

יום הזיכרון 2021

יום הזיכרון. בשנת 2009 נפטר אבא שלי היקר. אבא נפטר מדום לב פתאומי אחרי שירות של 33 שנה בתפקידים מגוונים במשטרה. חבריו ידעו לספר את

קרא עוד »

מהי השפעתם של קשיים אקדמיים בקרב בני נוער עם הפרעת קשב על התנהגות עוברת חוק, ומה המקום של מערכת החינוך בכל הסיפור הזה? – יותם ויסקופ

אנשים טובים שהחינוך יקר להם – הצטרפו להרצאה מיוחדת זו!  בואו נחשוב ביחד איך מצילים את הנערים המדהימים האלה ומובילים אותם לעתיד טוב ומשמעותי יותר! 

קרא עוד »

מודל "מסע אישי" לחינוך כיתות מקדמות עם תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעת קשב (מודל בפיתוחה פורץ הדרך של ליאת הדר עובדיה)

ליאת הדר עובדיה – מתמחה בחינוך מיוחד, בעלת תואר שני בלקויות למידה, אשת חינוך וותיקה עם ניסיון של מעל 15 שנים בחינוך כיתות מקדמות ביסודי

קרא עוד »
ילדים עם ADHD

מה וויטני, גם לך יש ADHD ?

זאת וויטני 🙂 רועה בלגית חתיכה, רגישה, שובבה ו… עייפה 🙂 ולא… היא לא מבוגרת, סתם עצלנית ומפונקת. וויטני היא הכלבה שלי והיא הכלבה הכי

קרא עוד »
אייל גל

המלצה אישית על ספרו החשוב של אייל גל "ילדי ההליקופטר" – טיפוח מסוגלות עצמית וכישורים חברתיים

אתם בוודאי יודעים שהפרעת הקשב "פוגשת" את הילד בכל תחומי חייו: הלימודיים, ההתנהגותיים, הרגשיים והחברתיים. לא פעם ראיתי שברגע שאומרים "צריך לטפל בהפרעת הקשב של

קרא עוד »