יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת הורית" בפיתוחה של ד"ר רונית פלוטניק, ובוגר גישת "הסמכות החדשה" בפיתוחו של פרופ' חיים עומר בבית החולים שניידר לרפואת ילדים), מאמן מוסמך בתחום הפרעת הקשב ולקויות למידה בגישה קוגנטיבית-התנהגותית, בוגר הכשרות להנחיית קבוצות לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב ובעיות אלימות, בוגר קורס ביו-פדבק וכן בוגר השתלמויות מקצועיות נוספות ומגוונות בתחום הפרעת הקשב וקשיי התנהגות.
במשך עשור הובלתי את המרכז הקהילתי הגדול בארץ להתערבות רב מערכתית עם ילדים ומתבגרים בעלי הפרעת קשב, לקויות למידה והפרעות התנהגות. כמו כן העברתי עשרות סדנאות בנושא התערבויות עם ילדים ונערים אלו, בדגש על נערים עוברי חוק עם הפרעת קשב.
כיום אני עוסק בהדרכת הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, קשיי התנהגות והתנהגויות סיכון. כמו כן אני שותף בתהליך הכשרה של מפעילי מבדק MOXO (כלי עזר ממוחשב בתהליך הערכה של הפרעת קשב), מוביל את מיזם FOCUS BOX ADHD – ארגז הכלים המקוון למיצוי יכולות של אנשים עם ADHD ומפעיל באהבה גדולה את מיזם "ZOOM על הקשב" – מתן ידע וכלים מקצועיים בתחום ADHD.
לאחרונה אני מקבל פניות של מכרים ששואלים:
"מה אתה חושב על בית ספר XXX?"
"אתה מכיר בית ספר שיכול להתאים לילד שלי עם הפרעת קשב?"
"שמעתי שבית ספר XXX הוא על הפנים"
אז תחילה חשוב לי להגיד בהקשר של בחירת בית ספר שמדובר על משימה מאוד לא פשוטה. הרשת מלאה בפרסומים של בתי ספר שמצהירים על חינוך ייחודי, מותאם, מענים אישיים, יחס אישי ועוד ועוד ועוד. לא פעם שמעתי הורים שרשמו את הילדים שלהם לבית הספר המדובר ובסוף התאכזבו. אז למענכם הורים מבולבלים אני רוצה לתת מספר טיפים:
ראשית, בואו נצא מתוך נקודת הבנה וקבלה שיש בתי ספר מעולים שיכולים לעשות עבודה מעולה עם הילדים שלנו.
שנית, בואו נזכור שהורה שחושב שהוא ירשום את הילד שלו לבית הספר (ילד עם קשיים של הפרעת קשב ו/או לקויות למידה) ובית הספר "ישבור את הראש" מה לעשות עם הילד ואיך לעזור לו, אז שידע שהוא עושה טעות ושהילד שלו הולך לשלם מחיר יקר.
שלישית, הורה שיבין שרק עבודה רב מערכתית תוביל להצלחה – הוא הורה שבהחלט עושה התאמות של המערכת לילד שלו (עבודה רב מערכתית הכוונה שיתוף פעולה הדוק ומקצועי בין כלל הגורמים שקשורים לילד בדגש על גורמי הטיפול שלו, שני ההורים ולא הורה אחד, בית הספר והילד עצמו).
אחרי שעשינו "יישור קו", הינה כמה טיפים שחשוב לי לתת לכם באופן אישי:
- אל תסתפקו בפרסומים של בתי הספר. פרסום נעשה בשביל למשוך קהל לקוחות ולפעמים משתמש במילים מפוצצות בשביל למשוך אותם. צריך לראות בעיניים, להרגיש בחושים ובעיקר לדבר עם צוות בית הספר באופן ישיר, ולא להסתפק בעיצוב יפה של דף (או אפילו של קירות בית הספר).
- אני פחות ממליץ לפנות להורים אחרים שיש להם ילד עם קשיים ולשאול "מה אתה חושב על בית הספר XXX?" . למה אני פחות ממליץ? לא פעם ראיתי שיש בתי ספר שעושים עבודה יוצאת מן הכלל עם הילד אך ההורים פשוט לא שם (מסיבות מגוונות) ואז ההורים ממש "יורדים" על בית הספר ולא ממליצים, בעוד שבית הספר אכן עושה עבודה יפה אך ההורים עדין לא מקבלים את הקשיים של הילד. יש גם סוג של "חוק מרפי" שאנחנו שואלים בדיוק את ההורים האלו, ואז חבל.
- אני כן ממליץ לכם ללכת לימים פתוחים, לראות, להתרשם, לנשום, ולחוש את בית הספר. זכרו שלא פעם מפגישים אותנו עם תלמידים מלאי הצלחות, ולא תמיד עם כאלו שמתקשים (וזה בסדר… אחרי הכל הם רוצים לשווק וזה בסדר). למה כן ללכת ליום הפתוח? בשביל לקבל התרשמות ראשונית (שהרבה פעמים גם די מדויקת). אני רוצה להמליץ ללכת עם הילד שלכם שגם הוא יתן את דעתו, אך תזכרו שבגיל של החט"ב הילד לא פעם יבחר את בית הספר שחבריו הולכים (שגם לזה צריך לתת משקל) או בית ספר שהוא יודע ששם עובדים פחות קשה (אם מצב המוטיבציה שלו כבר ממש ירוד).
- לדעתי מומלץ לא לבחור בית ספר בכפייה, אלא בשותפות איתו. אם יש לכם עזרה מקצועית (הדרכת הורים ו/או התערבות עם הילד), נכון יהיה שאותו גורם יהיה שותף לחשיבה ולהחלטה.
- לאחר שהייתם בביקור בבית הספר, חשוב מאוד לתאם פגישה עם הנהלת בית הספר (אם יש לכם גורם מקצועי שעובד איתכם, אז נכון יהיה שגם הוא יצטרף) ולספר על הילד. אנא מכם לספר את הדברים המדויקים, ולא לנפח / להקל. לספר על הכוחות והקשיים, לספר מה עובד איתו ומה לא עובד, להציג אבחונים ובסוף לשאול שלוש שאלות:
- האם לדעתכם הילד שלי מתאים לבית הספר שלכם? עזבו רגע ילדים אחרים… בואו נדבר על הילד האישי שלנו.
- אם כן, אנא הסבירו לי איך לדעתכם תוכלו לעזור לו?
- איך בית הספר רואה עבודה רב מערכתית ושיתוף פעולה עם הגורמים המקצועיים שקשורים לילד?
זכרו ששותפות ועבודה רב מערכתית עם בית הספר מגייסת אותם כבר מהתחלה וזה ממש חשוב.
- עכשיו, אחרי שיש לכם תובנות (מהיום הפתוח ומהשיחה עם ההנהלה) אפשר לשאול את הציבור את דעתו כשאני ממליץ לשאול אנשים שאתם בוטחים בהם ושגם מכירים את הילד, ולא לשאול בפייסבוק שלרוב האנשים שם לא מכירים את הילד שלכם ואתם יכולים לקבל החלטה על בסיס זה, וחבל!
עכשיו ננסה לכתוב מהו לדעתי האישית בית ספר שמותאם לילד עם ADHD, לקויות למידה וקשיי התנהגות:
- בית ספר קטן שרואה כל ילד, ושהילד לא נבלע בין 3,000 תלמידים.
- בית ספר שבו אתם יושבים עם מורה (או מורים) ואתם מרגישים שהם קוראים ומבינים את הילד שלכם.
- בית ספר שמצהיר שהוא יהיה מוכן לעבוד עם כל גורם מקצועי מטעמכם, ואף נותן לכם דוגמאות למצבים דומים.
- בית ספר שמביא גישות למידה חדשניות ולא מלמד "כמו פעם". אתם אמורים להרגיש את זה שתסתובבו בביה"ס.
- בית ספר שנותן מקום מרכזי לערכים, אבל לא בסיסמאות, אלא בעשייה (כמו התנדבויות בקהילה, מפגשים עם אנשים משפיעים ועוד…). בית ספר שחושף את הילדים לתכנים ערכיים וייחודיים להרחבת עולם הידע שלהם.
- בית ספר שהילד שלכם מסתובב בו ונותן לנו הרגשה שהוא אכן רוצה להיות בו (שימו לב רק שזה לא תמיד קורה ולכן כדאי להתייעץ גם עם הגורם המקצועי שעובד איתכם).
- בית ספר שאתם מסתובבים בו (עדיף שלא ביום הפתוח, אלא "סתם" באיזה יום בשבוע, כמובן בתיאום ובהתאם לכללי בית הספר) ואתם רואים ילדים שמחים, אווירה טובה, לוחות שמתארים עשייה, ניוזלטר של בית הספר ושהצוות שרואה אתכם מקרין לכם חום ואהבה (הורים יודעים להרגיש את זה).
- בית ספר שבפגישה המקדימה הציג לכם עקרונות לדרך עבודה עם הילד שלכם, כשבבסיסה הבנה אמיתית (ולא רק סיסמאות) של מהי הפרעת קשב ואיך עובדים איתה. כמו כן שבית הספר מוכן לשתף פעולה עם הגורמים המקצועיים שקשורים אליכם כהורים וכמובן אל הילד.
בואו נדבר רגע על לכיתות מקדמות (קטנות) ומסגרות כוללניות.
אם הילד עבר וועדת השמה וזו החליטה שהוא ימשיך ללמוד במסגרת חינוך מיוחד, זה השלב לעצור לרגע ולשאול האם הילד יכול לחזור למסגרת רגילה? אם כן, האם אותה מסגרת תדע לעבוד איתו? אם לא, אז מתי לדעת הצוות המקצועי זה כן יתאפשר? אני יכול לשתף שראיתי לא מעט מקרים שנראה היה שהילד כן יכול לחזור לחינוך הרגיל אך משיקולים כאלו ואחרים הוא לא חזר. על זה לא נכתוב כאן, אבל אפשר בהחלט להתייעץ איתי ויהיה נכון יותר להתייעץ עם גורמי המקצוע שקשורים לילד. שימו לב שלא מחזירים בכל מחיר. יש ילדים עם קשיים שחייבים לקבל את העזרה של מסגרות אלו ולא באמת מסוגלים לחזור לחינוך הרגיל ונכון יהיה אם יסיימו כיתה יב' שם שכן החינוך הרגיל לא יכול לתת לו את המענה הנדרש (ולא כי הם לא טובים, אלא כי אין להם יכולת מקצועית ותקציבית לזה, וחבל סתם לאתגר את הילד שיכול להיות שאפילו עובר תהליך משמעותי מאוד בחינוך המיוחד). במקרה שבית ספר רגיל אומר לכם שהוא כן מסוגל לשלב את הילד, אנא בקשו מהם להסביר איך הם הולכים לעבוד עם הילד וזאת על מנת שלא ליצור רגרסיה או לפגוע בילד.
מכל הדברים שכתבי כאן אני רוצה להדגיש – עבודה רב מערכתית היא מפתח להצלחה!
אנא מכם, הורים יקרים, אל תפעלו ב"גישת המוסך" שבה מביאים את הילד לבית הספר, חושבים שהם ישפצו את הילד ויחזירו לנו אותו מתוקן. זה לא עובד ככה, לא בחינוך הרגיל ולא בחינוך המיוחד. שיתוף פעולה בין כלל הגורמים שעובדים עם הילד הוא המפתח להצלחה. גם לכם ההורים (שני ההורים) יש תפקיד משמעותי מאוד בתהליך. אני חושב שאם הילד מטופל אצל פסיכולוג אז הפסיכולוג צריך להיות בקשר עם בית הספר. אם ילד מקבל הוראה מתקנת אז המורה צריכה להיות בקשר ישיר עם מחנכת הכיתה. אם הילד מקבל אימון אז המאמן חייב להיות בקשר עם כל הצוות המקצועי. ואין ספק שהדרכת הורים מקצועית ל ADHD היא קריטית להצלחה של ההורים שכן ידוע שהורים שיודעים לעבוד עם הילד שלהם זה כבר 80 אחוז מהדרך. אני רוצה לתת דגש גם לעניין ששני ההורים צריכים לקבל הדרכה, ולא רק הורה אחד (גם לא במקרה שאחד ההורים אומר שהוא יתעדכן מההורה השני מה היה בהדרכה, ואז זה מעדכן אותו ויש התנגדויות שכן אותו ההורה לא היה חלק מהתהליך). אני מאמין שעוד אכתוב על הדרכת הורים בתחום ADHD אך כבר אני רוצה להגיד שלא כל אחד שאומר שהוא מדריך הורים בעל ניסיון וידע בתחום ADHD הוא אכן כזה… בתחום הזה חשוב מאוד לוודא שאתם לוקחים את הטוב ביותר, ושהטוב ביותר נותן לכם כלים פרקטיים ולא רק "הכלה" או תמיכה כללית. ואם אתם שואלים אותי, אז יהיה נכון שאותו מנחה הורים יצטרף אליכם לפגישות המקצועיות של בית הספר ובכך ידע לשאול גם שאלות וגם לסייע לצוות החינוכי.
בעיר ירושלים יש בתי ספר רבים שיודעים לעשות עבודה יוצאת מן הכלל עם ילדים בעלי הפרעת קשב, לקויות למידה וקשיי התנהגות. יהיה לי מורכב לפרט כאן עכשיו על כולם, אך אני כבר יכול להמליץ על בית הספר "קדמה" שלדעתי (ומתוך ניסיון) עושה עבודה יוצאת מן הכלל עם ילדים יקרים אלו, בית ספר "אורט בית הערבה", בית ספר "בית הצייר" ועוד… כאמור יש עוד הרבה בתי ספר. הורים שמעוניינים להתייעץ מוזמנים לפנות באהבה גדולה (:
אני כאן לרשותכם בכל שאלה, בקשה ועניין. אנא אל תהססו לפנות ולהתייעץ. אני מזכיר שאפשר להתייעץ איתי בכל דבר, ללא תשלום, במקצועיות ומכל הלב. לפרטים: https://katzr.net/8c4f00
יותם
קרדיט תמונה: <a href='https://www.freepik.com/photos/school'>School photo created by pressfoto – www.freepik.com</a>