מה לא עובד נכון בטיפול בהפרעת קשב?

WhatsApp
Facebook
Email
הודעת ווטסאפ
אם נתחיל מהסוף להתחלה אז אני רוצה להזכיר לכם שוב – אני כאן לרשותכם, הורים יקרים, בשביל לעשות סדר בכל מה שעובד ולא עובד לכם בתהליך ההתערבות עם הילד ADHD שלכם. אני עושה את זה ללא תשלום, באהבה גדולה, מתוך תחושת שליחות והבנה שהדבר נדרש. במשך עשור ניהלתי מרכז קהילתי-חינוכי-טיפולי, ומזה כ- 14 שנים אני לא מפסיק לעשות פרויקטים למען הקהילה, אז הראש הנותן נשאר כל הזמן, ואני מקווה שגם לא ישתנה. מעוניינים לתאם איתי? כנסו כאן: https://yotamw.co.il/free-consulting/
אני מקדיש כ- 8 שעות התנדבות בשבוע בשביל לשבת ולעזור להורים לעשות סדר בכל הבלאגן. ביום שישי האחרון ישבתי עם זוג הורים מקסימים! לילד בן 8 עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות. ההורים ניסו הרבה מאוד – באמת. בין היתר: שני טיפולים פסיכולוגים (שנתיים), ריפוי בעיסוק, קוג-פאן, רכיבה טיפולית, אומנויות לחימה, טיפול בדרמה, טיפול באילוף כלבים, חינוך מיוחד כוללני (כולל כל המענה שיש במסגרת), טיפול באמצעות קרקס, הדרכת הורים בגישת "סמכות חדשה" (שנתיים), הדרכה דרך עו"ס בקופת חולים (שנתיים), הדרכה דרך חווה טיפולית (4 שנים), וכמובן התערבות באמצעות פסיכיאטרית ילדים מעולה ומובילה בתחום.
מולי יושבים זוג הורים לילד בן 8 מפורקים, עייפים, חסרי תקווה, הורים שעבר עליהם המון. הורים שלא מבינים איך אחרי כל מה שהם עשו (ואני מאמין שאתם יכולים להסכים איתי שהם עשו המון) המצב רק הולך ומחמיר.
במשך למעלה משעתיים אני יושב ומקשיב להם, ותופס את הראש. אני שומע על כל מה שעשו איתו הלכה ולמעשה בתוך התהליכים החינוכיים והטיפוליים ולא מבין… לא מבין מה הקשר בין מה שעשו איתו, לבין רשימת הקשיים, המאפיינים והצרכים. האמת שגם ההורים עצמם אומרים שלא הבינו למה זה לא עבד, אלא שרצו לתת צ'אנס ועוד אחד ועוד אחד ועוד אחד עד ש… הגיעו למפגש איתי.
מה הסברתי להם הם כותבים שהצלחתי למקד אותם? אני רוצה לשתף אתכם בקווים המרכזיים שהסברתי להם (כמובן שהם קיבלו הסבר לעומק, אך מפאת צנעת הפרט אני לא יכול להיכנס לעומק):
1. ראשית, ולפני הכל: זכרו – הפרעת קשב (ADHD) והפרעת התנהגות (ODD) הן הפרעות ביצועיות עם תוצרים רגשיים, ולא הפרעות רגשיות בפני עצמן! ההתערבות חייבת להיות ביצועית במהותה, ויכולה לכלול מעטפת רגשית. חייבים לעבוד עם הילד סביב התפקודים הניהוליים הלקויים שלו, במקביל לעבוד על פיתוח תחושת המסוגלות (זה לא יעזור כלים בלי שהילד מאמין שהוא מסוגל) ותמיכה רגשית לא תזיק, אך היא לא יכולה לעמוד בפני עצמה.
2. שנית, תעשו טובה לעצמכם ולילד – תבדקו את ההכשרות והניסיון המקצועי של האדם שאתם הולכים לקבל ממנו עזרה. אני טוען שבתחום שלנו (הפרעת קשב, לקויות למידה, הפרעות התנהגות, התנהגויות סיכון) חייבים לקחת איש מקצוע עם הכשרה אקדמית מוכרת (ממוסד אקדמי מוכר) שלמד את התחום (חינוך מיוחד- הפרעות התנהגות, ריפוי בעיסוק, פסיכולוג חינוכי- התמחות בהפרעות התנהגות, קרמינולוג קליני- התמחות בהפרעות התנהגות, עו"ס קליני- התמחות בהפרעות התנהגות). לא חברים… אני חושב שקורס כללי על הפרעת קשב או קורס אימון כללי להפרעת קשב הוא לא מספיק. אני רוצה לראות מולי אדם שהשקיע בלימודים שלו, לימודים שהיו תחת פיקוח אמיתי (ולא פיקוח של גוף עסקי פרטי), אדם שניבחן, הגיש עבודות והיה מי שפיקח את הסטאז' שלו וידע לתת לו משוב אמיתי (ולא רק תעודה תמורת כסף). לצערי הרב חברים, התחום שלנו פרוץ, והיום לא מעט אנשים שלא מומחים בתחום לוקחים כל מני חברות יח"צ ופרסום ומצליחים יפה מאוד לעבוד על ההורים במשפטים יפים. עם הנפש והעתיד של הילד לא משחקים. במקרה שלנו שמתואר כאן, עבדו עם הילד הרבה אנשי מקצוע מדהימים (אגב, עם הכשרות אקדמיות) אלא שרובם המוחלט ללא שום ידע וניסיון בתחום של הפרעת קשב וקשיי התנהגות. והינה…. התוצאה – ילד במצב רע מאוד, והורים חסרי כוחות (והילד כל כך צעיר).
3. שלישית, אני מבקש שתזכרו – ההורים הם המפתח להצלחה. ההורים הם המטפלים הטובים ביותר לילד שלהם, במיוחד בתחום של הפרעת קשב וקשיי התנהגות. לכן, אני מציע שההורים יקחו הדרכת הורים מקצועית וממוקדת להפרעת קשב וקשיי התנהגות. לדעתי ההדרכה חייבת להיעשות ע"י גורם מקצוע כמו שאני מתאר בסעיף 2. אין לי בעיה עם תמיכה והכלה, אך בסוף ההורים חייבים לקבל כלים אופרטיביים להתמודדות – מה שלדעתי לא היה במקרה שלנו (לפי תיאור ההורים).
4. רביעית, זכרו – המוח שלנו גמיש. בעבודה נכונה, מקצועית ומותאמת אני מאמין שאפשר לעשות שינוי משמעותי בתפקוד של הילד. וכן, אני מאמין שאנחנו צריכים סביבנו אנשים שמאמינים בשינוי הזה, אחרת הוא פשוט לא יקרה. לאורך השנים יצא לי לעבוד עם אין ספור ילדים ובני נוער במצבים קיצוניים מאוד, וראיתי – בעבודה נכונה הצלחנו לייצר מהפכה רצינית בחייהם.
5. חמישית, זכרו – שיתוף פעולה של שני ההורים בתהליך הוא קריטי להצלחה. אני לא מאמין שאפשר לעזור מבלי ששני ההורים מעורבים. אני גם לא מאמין שההורה הראשון יכול לעדכן את ההורה השני במה שהיה בתהליך, שכן ברור שהדבר לא באמת יעזור. אני יוצא מתוך נקודת מוצא שאין הורה שלא רוצה את הטוב ביותר עבור הילד שלו, ואין הורה שלא רוצה הדרכה איך לעשות את זה נכון וטוב. פשוט צריך למצוא את הדרך המתאימה ביותר עבור שני ההורים (שאגב, לרוב אחד מהם עם הפרעת קשב בעצמו, לא טופל, וגם בזה צריך לעזור. נרחיב על זה באחד הפוסטים הבאים).
אני מבטיח לעשות כל שביכולתי למען זוג ההורים המקסימים האלו שפנו אלי. אני גם מבטיח לעשות כל שביכולתי למען כל הורה שיפנה אלי בעזרה סביב הפרעת הקשב או קשיי ההתנהגות של הילד שלו. זהו היעוד המקצועי שלי בחיים.
שבוע טוב לכולנו,
יותם

 הצטרפו לרשימת התפוצה שלי ותקבלו הרבה מאוד ידע מקצועי בתחום

יותם ויסקופ

יותם ויסקופ

מנחה בתחום ADHD,לקויות למידה וקשיי התנהגות.

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

הנער הגיע עם בעיות התנהגותיות קשות ואבחנה של הפרעת קשב… אבל בסוף זה לא היה זה (סיפורים מהקליניקה)

  במשך עשור ניהלתי את אחד המרכזים הקהילתיים-חינוכיים-טיפוליים הגדולים בארץ לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, הפרעות התנהגות, לקויות למידה, הפרעות התנהגות ועבריינות נוער. תהליך הכניסה

קרא עוד »

פרק 31: יותם ויסקופ מארח את זיו גרשוני – נער בסיכון שהפך להיות קצין קרבי וכיום הממונה על רשות חסות הנוער במשרד הרווחה

  זיו גרשוני הוא אחד האנשים היותר מיוחד, עם העשייה היותר מיוחדת ומרגשת, שתפגשו בעולם של ילדים ונערים במצבי סיכון.מוזמנים להאזין לפרק 31 של פודקאסט

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 27: יותם ויסקופ מארח את עו"ד רלי רווה אבישר לשיחה בנושא עתירה למתן טיפול תרופתי לאסירים עם הפרעת קשב

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 27 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים כחלק מהמיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

פרק 25 – פודקאסט מגזין ADHD: ריאיון עם נציגות שירות בתי הסוהר בנושא טיפול באסירים עם הפרעת הקשב במסגרת מרכזי הקשב.

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 25 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים במסגרת המיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?

(קרדיט תמונה נושא מקורית: ynet) למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?   בפתח דבריי אני

קרא עוד »

הרצאה להורים – הדברים הטובים שבהפרעת הקשב, ופיתוח תחושת מסוגלות של ילדים יקרים אלו (: יום שני הקרוב 25.4.22 בשעה 21:30 בזום!!!

הורים יקרים, ביום שני הקרוב (25.4.22) בשעה 21:30 עד 23:00 נקיים הרצאה מיוחדת במסגרת המיזם הקהילתי "זום על הקשב" (עונה 5). ההרצאה תעסוק בהיכרות עם

קרא עוד »

פרק 21 – פודקאסט מגזין ADHD – יותם ויסקופ מארח את עדיאל בר-שלום לשיחה משמעותית על חינוך, הפרעת קשב ונוער בסיכון. פרק חובה לכל הורה ומחנך בישראל!

  במשך כ- 15 שנים אני עוסק בתחום של ילדים ונערים במצבי סיכון בכלל, וכאלה עם הפרעת קשב ולקויות למידה בפרט. פגשתי לאורך הדרך הרבה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 19 – יותם ויסקופ מארח את מורי טויק לשיחה בנושא אומנויות לחימה והפרעת קשב, ואיך כבוד הרב קשור להתפתחות המקצועית והמשמעותית של מורי?

  שמחתי לארח את מורי טויק.  לאחר שנים רבות באבחון וטיפול בילדים ובנוער, ייעוץ בבתי ספר, הקמת תחום הספורט טיפולי בעיריית רעננה, הדרכת הורים פרטנית

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 18 – יותם ויסקופ פוגש את הנער שוויתרו עליו ובגיל 35 החליט לפרוץ את הדרך, ולהשפיע על עולמם של נערים רבים עם הפרעת קשב ולקויות למידה באמצעות הצגה על חייו האישיים, הצגה שמחזירה את התקווה. על מעוז צעירי שמעתם?

רגע לפני שמתחילים, תרשו לי לתת הקדמה קצרה: עד היום הקלטתי 18 פרקים במסגרת פודקסאט מגזין ADHD, פרקים מרגשים, משמעותיים ופורצי דרך בתחום הפרעת הקשב.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 17 – יותם מארח את שמעון אבוחצירה, מנהל מרכז המצויינות קק"ל נוף הגליל, לשיחה בנושא פריפריה והפרעת קשב

  שמעון נשוי ואבא לארבעה ילדים חמודים. איש חינוך וותיק עם 20 שנות עשייה משמעותית. שמעון ריכז, חינך וניהל מכינה קדם צבאית תמיר ושחר, היה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 15: יותם מארח את אסתר גולדברג – פסיכולוגית חינוכית וקלינית – לשיחה בנושא "הפרעת קשב להבין ולהיות מובן"

  אני שמח לארח את אחת מנשות המקצוע המובילות, הוותיקות והמוערכות בתחום הפרעת הקשב בארץ – אסתר גולדברג.   למי שלא מכיר, אסתר גולדברג היא

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 14: יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה בנושא מקום ההורים במניעת התנהגויות סיכון של המתבגרים שלהם, זאת באמצעות שיח ביקורתי על הסדרה "בני אור"

    חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 14  של פודקאסט מגזין ADHD  בנושא המקום של ההורים במניעת התנהגויות סיכוניות של המתבגרים שלהם. היום יש

קרא עוד »

יותם מארח את דוידי אורי, פסיכולוג חינוכי, לשיחה משמעותית על הפסיכולוגים במערכת החינוך, התמודדות מערכת החינוך עם הפרעת קשב, ומודל "מרחב" שהקים כמודל התערבות חינוכי – טיפולי לילדים עם הפרעת קשב במערכת החינוך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  13 (: הפעם יש לי את הכבוד לארח את דוידי אורי – פסיכולוג חינוכי שמטפל, חי, נושם ועוסק

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 12 – יותם מארח את ליסה גרוסמן, מבכירות המטפלות בתחום ב- ADHD בארץ, לשיחה בנושא מאמנים לילדים עם הפרעת קשב, ועולם התפקודים הניהוליים שלהם.

    חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  12 (:    הפעם אני שמח ומתרגש לארח את אחת מנשות המקצוע הבכירות והמובילות בתחום הפרעת

קרא עוד »

האם לסלוח לילד עם הפרעת קשב?

היום ערב יום הכיפורים, וראשית אני מבקש לאחל לכולנו גמר חתימה טובה. יום הכיפורים הוא זמן מעולה לחשבון נפש. רגע לפני שנדון (בקצרה, הפעם) בשאלה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 10 – יותם מארח את ד"ר גילת טרבלסי לשיחה משמעותית בנושא הכלה והוראה מותאמת לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב

חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  10 (:    הפעם אני מארח קולגה יקרה מאוד – ד"ר גילת טרבסי. גילת מומחית בתחום החינוך המיוחד,

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 9 – יותם מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני נוער

חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  9 (:  והפעם אני מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 8 – יותם וסיון מקונן נפגשים לדבר על כישלונות של ילדים עם הפרעת קשב ומה אפשר לעשות בשביל להימנע מכך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 8 (:  והפעם אני מארח את סיון מקונן, עו"ס, מאמנת ומטפלת בתחום הפרעת הקשב. אנחנו נפגשים לדבר על

קרא עוד »

"אתה קולט כמה רחוק רואים מכאן?" – אני רוצה לספר לכם על עמותת "דרך לוטן" שמאפשרת לנערים להסתכל רחוק (רחוק מאוד)!

במשך עשור ניהלתי את המרכז החינוכי – טיפולי – קהילתי להתערבות רב מערכתית בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, לקויות למידה, הפרעות התנהגות והתנהגות עוברת חוק.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק שישי – יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה לא פשוטה בנושא דחייה חברתית של ילדים ומתבגרים עם ADHD

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק השישי של פודקאסט מגזין ADHD.  הפעם אני מארח את ליאורה חיים לשיחה מרגשת מאוד בנושא ההתמחות שלה –

קרא עוד »

יוצאים לחופש הגדול עם ADHD

חשוב: תוכן הפוסט לקוח מתוך הרצאה שלמה שהועברה במסגרת מיזם "זום על הקשב – מתן ידע וכלים מקצועיים בתחום ADHD" שהעברתי בנושא "יציאה לחופש הגדול

קרא עוד »

יש לי הצעה לפוליטיקאים – ברגע שתחליטו לשקם את הקרע המטורף שנוצר בין היהודים לערבים במדינה, תשבו עם אנשי עמותת "כוכבי המדבר" ותלמדו מהם את מודל העבודה. יש לי הרגשה שזה יביא בשורה חדשה – לכולם!

אני רוצה להחזיר אתכם לפוסט שכבר כתבתי על הנושא של הקרע המזעזע שנוצר בחברה הישראלית בין היהודים לערבים (אם עדיין לא קראתם אז: https://yotamw.co.il/k17/ ).

קרא עוד »

עבודה רב מערכתית סביב ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות – שיחה של יותם ויסקופ וענת בן סלמון על נושא משמעותי זה

עבודה רב מערכתית היא, לדעתי, הבסיס המשמעותי ביותר להצלחה עם ילד בעל מאפיינים של הפרעת קשב וקשיי התנהגות. אפשר לדבר על זה המון (ואם תסתכלו

קרא עוד »

קולגה אתגרה אותי בשאלה – "מה לדעתי הדבר האחד שהכי חשוב לדעת בתחום ADHD?" לקח לי קצת זמן לחשוב, והגעתי לתובנה ומסקנה…

קולגה, פסיכולוגית קלינית בתחום ילדים ומתבגרים במצבי סיכון, פנתה אלי בשאלה:   הקולגה: "יותם, אנחנו עובדים כבר הרבה זמן ביחד. אני חייבת לאתגר אותך בשאלה.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD

      קבצי הפרקים בגוגל דרייב: https://katzr.net/8e6d6c קבצי הפרקים באפליקציות: https://katzr.net/9e415c אתר אינטרנט: https://yotamw.co.il/adha-magazine/ עמוד פייסבוק: https://www.facebook.com/groups/adhdmagazine1   קרדיט תמונה: <a href='https://www.freepik.com/vectors/radio'>Radio vector created

קרא עוד »

גם לנו, הקהילה, "הברגים הקטנים", יש סוג של אחריות על המצב המזעזע הזה בין היהודים לערבים, ואת זה אני מבין לעומק אחרי שטיפת הרכב שלי. וגם, מה אנחנו, הקהילה, יכולים לעשות? ולמה שווה להכיר את ארגון "כוכבי המדבר" כסוג של פתרון אפשרי לבעיה?

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

תרשו לי לשתף אתכם במחשבות שעלו לי בעקבות קריאת ספרה של ד"ר גילת טרבלסי "מתאים לי?! גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול"

"גדולה של איש חינוך, בעיניי, היא לתפוס את עצמו כ'לומד לאורך החיים'. זו אינה הכשרה שנגמרת. תמיד יש עוד אופקים, עוד תפקודים, מציאות משתנה" (ד"ר

קרא עוד »

הצצה מרגשת ומיוחדת לתחושותיה ורגשותיה של אמא לילדים עם ADHD. יותם ויסקופ מראיין אמא לילדים עם ADHD.

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

אתם נמצאים לקראת בחירת בית הספר הבא של הילד עם הפרעת הקשב וחשוב שניקח בחשבון כמה דברים. כל מה שצריך לדעת לקראת בחירת חטיבת הביניים / כיתה א' / תיכון לילד עם ADHD .

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

יום הזיכרון 2021

יום הזיכרון. בשנת 2009 נפטר אבא שלי היקר. אבא נפטר מדום לב פתאומי אחרי שירות של 33 שנה בתפקידים מגוונים במשטרה. חבריו ידעו לספר את

קרא עוד »

מהי השפעתם של קשיים אקדמיים בקרב בני נוער עם הפרעת קשב על התנהגות עוברת חוק, ומה המקום של מערכת החינוך בכל הסיפור הזה? – יותם ויסקופ

אנשים טובים שהחינוך יקר להם – הצטרפו להרצאה מיוחדת זו!  בואו נחשוב ביחד איך מצילים את הנערים המדהימים האלה ומובילים אותם לעתיד טוב ומשמעותי יותר! 

קרא עוד »

מודל "מסע אישי" לחינוך כיתות מקדמות עם תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעת קשב (מודל בפיתוחה פורץ הדרך של ליאת הדר עובדיה)

ליאת הדר עובדיה – מתמחה בחינוך מיוחד, בעלת תואר שני בלקויות למידה, אשת חינוך וותיקה עם ניסיון של מעל 15 שנים בחינוך כיתות מקדמות ביסודי

קרא עוד »
ילדים עם ADHD

מה וויטני, גם לך יש ADHD ?

זאת וויטני 🙂 רועה בלגית חתיכה, רגישה, שובבה ו… עייפה 🙂 ולא… היא לא מבוגרת, סתם עצלנית ומפונקת. וויטני היא הכלבה שלי והיא הכלבה הכי

קרא עוד »
אייל גל

המלצה אישית על ספרו החשוב של אייל גל "ילדי ההליקופטר" – טיפוח מסוגלות עצמית וכישורים חברתיים

אתם בוודאי יודעים שהפרעת הקשב "פוגשת" את הילד בכל תחומי חייו: הלימודיים, ההתנהגותיים, הרגשיים והחברתיים. לא פעם ראיתי שברגע שאומרים "צריך לטפל בהפרעת הקשב של

קרא עוד »