בשבוע שעבר (30.6.21) ארחתי את רמי גזולי במסגרת מיזם "זום על הקשב" – מתן ידע וכלים מקצועיים בתחום ADHD להרצאה מרתקת סביב מחקר שהוא שותף לכתיבתו בנושא השפעת המוסיקה על שיפור הקשב והריכוז. אם לרגע נלך לסוף אז… כן! במקרים רבים המוסיקה משפרת באופן משמעותי את יכולות הקשב והריכוז. האמת שכבר תקופה ארוכה שאני שומע על השפעה טובה של מוסיקה על הפרעת קשב, אבל כמעט ולא התעמקתי בנושא. בזכות ההרצאה של רמי הצלחתי להבין את הנושא לעומק, והאמת… גם הבנתי למה מוסיקה עוזרת לי לכתוב תכנים וידע בתחום ADHD.
זו הזדמנות מעולה להודות לרמי גזולי על הרצאה מקצועית, סוחפת ובעיקר פורצת דרך!
תחילה בואו נכיר את רמי גזולי
מרצה וחוקר קוגניציה,(נוירו-קרדיולוגיה של הקוגניציה) MA בחינוך מיוחד. חוקר תהליכי למידה, זיכרון וריכוז בהתמקדות במערכות הנוירו-קרדיולוגיות של הקוגניציה ומרצה בקורסים שונים, שילב מחקרי תזונה, מוח, סביבה ופעילות גופנית בתהליך השיפור של היכולות והביא מאות אנשים במגוון גילאים, לשיפור משמעותי של יכולות המוח בהתמקדות על מהירות המוח, ריכוז וזיכרון. בנוסף, מסייע לבתי ספר ומכשיר מורים לקידום תלמידים בשיטות רגשיות קוגניטיביות ובטכנולוגיות מתקדמות, כשעבודתו תועדה בתוכנית "בית ספר לתקווה" בערוץ 2 ,ישראל. כתב שני ספרים – "סודות למוח מנצח" ו"ספר תרגילים למוח מנצח" ומרצה באוניברסיטאות ומכללות. מחקרו האחרון עסק בשיפור מיומנויות קריאה דרך השפעה על המערכת האוטונומית בעזרת מקצבים של מוזיקה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ופורסם בכתב העת -Psychiatry Research וזכה לתהודה נרחבת בארץ ובעולם.
אז מה היה לנו בהרצאה?
הרצאת מסע בעקבות הזמן, שבו המוזיקה התעצבה ועיצבה את האנושית. החל ממחקריו של פיתגורס, גלילאו גליליי ועד מחקרי מוח מפתיעים שקושרים את העבר עם ההווה. בהרצאה בטעם המוזיקלי של עוברים בבטן אימם, באיזורים במוח שבהם מתרכזת הפיענוח המוזיקלי – ומחקרים שמסייעים לאלצהיימר, דיכאון, חרדה וכמובן – ילדי קשב וריכוז. בהרצאה חשפנו מחקר פורץ דרך עם תהודה עולמית– מוזיקה מסייעת לילדים עם ADHDללמוד על ידי איזון המערכת האוטונומית.
קצת על המחקר:
פרופ' ניר מדג'ר ורמי גזולי, חוקרים בבית ספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן, ביחד עם פרופ' גל שובל, מנהל מחלקת ילדים ונוער מבית חולים גהה ופרופ' איריס מנור, ראש היחידה להפרעות קשב בבי"ח גהה, הצליחו להוכיח שילדים עם קשיי קשב וריכוז, ישפרו את הביצועים הקוגניטיביים, כאשר הם שומעים מוזיקה במהלך הקריאה.
המחקר שפורסם בכתב העת -Psychiatry Research נמצא שבקרב ילדים (8-12) שמאובחנים ב-ADHD הצליחו לשפר מיומנויות קריאה כגון מהירות קריאה והבנת הנקרא, כאשר הם מאזינים למוזיקה, לאחרים אשר לא מאובחנים – התוצאה הייתה הפוכה .
במחקר השתתפו 70 ילדים עם וללא ADHD, כאשר כל ילד נבחן בארבעה תנאים בזמן קריאת טקסטים שונים – ללא מוזיקה, עם מוזיקה שקטה, מוזיקה שקטה עם מילים ומוזיקה רועשת.
במהלך הניסוי נבדקה המערכת האוטונומית של הילדים ונמצא שהחוקרים השפיעו על המערכת האוטונומית( המערכת שאחראית על הסטרס והרגיעה של הגוף) של ילדים עם ADHD , דרך המוזיקה ועל ידי זה – לילדים היה יותר משאבים קוגניטיביים ובכך עלתה רמת הביצועים שלהם בקריאה.
בעקבות הגילוי על הקשרים בין המערכת האוטונומית לשיפור יכולות קריאה בקרב ילדים עם ADHD, יתחילו החוקרים להעמיק את המחקר בפן הפיזיולוגי, נוירולוגי וקרדיולוגי לצד איזון המערכת האוטונומית לטובת שיפור קוגניטיבי בקרב אוכלוסיות אלו, תוך שימוש במקצבי מוזיקה מתאימים וממוקדים לילדים
החוקרים מציעים שמשרד החינוך יכול לאמץ את התפיסה שצריך להוסיף את ההתאמה הזו לילדים עם ADHD , במידה והמוזיקה אכן מרכזת אותם, בסל ההתאמות של המשרד. מוזיקה היא אמצעי זול ויכול לשפר את יכולות הלמידה של ילדים רבים שמתמודדים עם קשיי למידה וקשיי קשב וריכוז.
בחודש האחרון המחקר עורר עניין רב בקרב חוקרים רבים ברחבי העולם וזכה לתהודה תקשורתית נרחבת בארץ ובעולם.
המחקרים הבאים יעסקו בבדיקת השפעה של מדדים פיזיולוגית, נוירולוגיים וקרדיולוגים וההשפעות שלהם לשיפור מיומנויות קוגניטיביות, תוך שימוש בתוכנית התערבות של מקצבי מוזיקה או תואמי מקצב.
הרשמה למחקר הנוכחי
ילדים עם אבחון – ADHD, בני 8-12, פרטים בתוך הקישור: https://katzr.net/1aa07b
כתבה ששודרה בחדשות 12 על המחקר פורץ הדרך
https://www.mako.co.il/news-lifestyle/2020_q3/Article-723d7c0a9db0371027.htm
רוצים לדעת עוד?
מוזמנים ליצור קשר עם רמי גזולי בטלפון 052-6096424, או בדוא"ל gazoli2010@gmail.com ,אתר http://www.bmind.co.il/