יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת הורית" בפיתוחה של ד"ר רונית פלוטניק, ובוגר גישת "הסמכות החדשה" בפיתוחו של פרופ' חיים עומר בבית החולים שניידר לרפואת ילדים), מאמן מוסמך בתחום הפרעת הקשב ולקויות למידה בגישה קוגנטיבית-התנהגותית, בוגר הכשרות להנחיית קבוצות לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב ובעיות אלימות, בוגר קורס ביו-פדבק וכן בוגר השתלמויות מקצועיות נוספות ומגוונות בתחום הפרעת הקשב וקשיי התנהגות.
במשך עשור הובלתי את המרכז הקהילתי הגדול בארץ להתערבות רב מערכתית עם ילדים ומתבגרים בעלי הפרעת קשב, לקויות למידה והפרעות התנהגות. כמו כן העברתי עשרות סדנאות בנושא התערבויות עם ילדים ונערים אלו, בדגש על נערים עוברי חוק עם הפרעת קשב.
כיום אני עוסק בהדרכת הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, קשיי התנהגות והתנהגויות סיכון. כמו כן אני שותף בתהליך הכשרה של מפעילי מבדק MOXO (כלי עזר ממוחשב בתהליך הערכה של הפרעת קשב), מוביל את מיזם FOCUS BOX ADHD – ארגז הכלים המקוון למיצוי יכולות של אנשים עם ADHD ומפעיל באהבה גדולה את מיזם "ZOOM על הקשב" – מתן ידע וכלים מקצועיים בתחום ADHD.
בשעה טובה סיימנו את תקופת הסגרים (בתקווה שלא יחזרו) ורוב ההגבלות כבר הוסרו. ההגבלה של טיולים שנתיים עם לילה, נכון להיום, עדיין קיימת אך ממה שאני רואה בתי הספר נערכים לביצוע טיולים שנתיים של יום אחד. גם זה משהו!
הטיול השנתי נועד לגבש את הכיתה, לחשוף את הילדים לערכים והמורשת של מדינתנו היפה, לעבוד על הכישורים האישיים וכמובן גם להנות. יש לנו בארץ אתרי תיירות מדהימים ואני באמת חושב שאין מה לצאת לחו"ל בשביל להנות, לנפוש ולראות נופים ואתרים. בתי הספר דואגים לטייל באתרי טבע שהמשפחות הממוצעות לא נוהגות להגיע, וכאן יש שילוב יפה בין טיולי משפחה שלרוב הם "בטן גב" כפי שנהוג להגיד, לבין טיולי ערכים ומורשת.
נכון שהטיול השנתי הוא סוג של "חווית שיא" עבור התלמידים, אך הוא דורש הרבה מאוד התארגנות מצד צוות בית הספר שלרוב באמת מצליחים להתארגן בצורה מדהימה. מורי השל"ח וחברות הטיולים לוקחים פיקוד, מכינים "דפי הסבר להורים", דואגים שיהיו מסלולים מותאמים, דואגים להסעות, ביטוח, ליווי ביטחוני ועוד… ואז מגיע בוקר הטיול ויוצאים לדרך (: רוב הילדים, כך אני חושב, יכולים ממש להנות מהטיול הזה, וחלק מהילדים כנראה שלא ממש. בואו נדבר עליהם. בחלקם מדובר בילדים עם קשיים חברתיים (לעיתים משמעותיים) שמרגישים (ולעיתים לא טועים) שיתר הילדים לא יהיו איתם, הם מרגישים שהם לא ימצאו את עצמם מבחינה חברתית ורגשית, כנראה שלא ממש ישימו לב אליהם, והינה החוויה הטובה הופכת לחוויה שכנראה לא ממש טובה. אנחנו בהחלט יכולים לראות שתלמידים אלו, לרוב, לא ירצו בכלל לצאת לטיול ויעשו "מניפולציות" (ייתכן ומוצדקות) בשביל לא לצאת. אני חושב שתפקידו של הצוות החינוכי בבית הספר לשים לב למה שקורה עם תלמידים אלו ולנצל את הטיול השנתי בשביל לחבר אותו חברתית. כמובן שזה לא מספיק וצריכים כאן עבודה רצינית מאוד, אך לפחות סביב הטיול השנתי אפשר לעזור.
אני רוצה לדבר איתכם על עוד "סוג" של ילדים שיכולים, לעיתים שלא בכוונה, להפוך את הטיול השנתי מחוויה טובה לחוויה לא טובה ואלו התלמידים עם הפרעת הקשב.
במשך עשור, כשניהלתי את המרכז הקהילתי לטיפול רב מערכתי בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות, יצאנו בכל חופשת לימודים למסעות בשטח. המסעות היו במשך מספר ימים וכללו גם טיולים באתרי הטבע והמורשת היפים שלנו, אך גם (ואולי בעיקר) עבודה על התפקודים הניהוליים הלקויים שלהם. למעשה הדבר בוצע באמצעות מודל התערבות ייחודי שפותח במרכז בשביל להעניק לילדים ולנערים ארגז כלים יישומי / ביצועי / פרקטי להתמודדות עם אתגרי החיים השונים, ובכלל זה גם התפקודים הניהוליים. יצאנו למעל 80 מסעות בשטח ותמיד המסעות הסתיימו בחוויה טובה, מעצימה, משמעותית ועם ארגז כלים גדול מאוד עבור הילדים והנערים. אני לא "חי בסרט" כמו שאומרים וברור לי שההצלחה הזאת נובעת כי פותח כאן מודל ייחודי שהשקענו בו המון חשיבה ותקציב והוא מותאם באופן ישיר לאוכלוסייה זו. ברור לי שבתי הספר לא יכולים לעשות את זה, והאמת שאני גם לא מצפה. מדובר כאן על מודל שדורש הרבה מאוד כסף, כ"א מיומן ומקצועי, וכמובן שיתוף פעולה של הילדים, הנערים וההורים.
אבל מה כן אפשר לקחת מהמודל?
הורים רבים פונים אלי, ממש עכשיו לפני הטיולים השנתיים, ומבקשים לקבל "טיפים" על מנת שהילד ADHD יעבור את הטיול בשלום. אז ישבתי וחשבתי מה אפשר לקחת מתוך המודל, והינה הדברים:
- טיול שנתי הוא זמן שלא תמיד בנוי, יש בו לחץ, הילד צריך להיות כל הזמן בחברת הילדים, לפעמים ההליכה קשה לו, הוא יכול להתעייף, להיות רעב ובעיקר לא להבין סיטואציות. בואו נזכור שגם ככה לא פעם קשה לו עם התפקודים הניהוליים שלו, אז בטיול השנתי זה רק מתעצם. מניסיון מקצועי עשיר מאוד שיש לו בתחום הזה של טיולים ו – ADHD ,חוסר הוויסות והקשיים בתפקודים הניהוליים יכולים לגרום לכך שהטיול יסתיים לא טוב, אך אני אומר באופן חד משמעי – אם נעשה עבודה טובה לפני, נעבוד איתו בצורה מותאמת תוך כדי, ונעשו איתו "תחקיר" בסוף – אין סיבה שהוא לא יחווה חוויה של הצלחה!
- הכנה: כולנו מבינים שהכנה / הטרמה זה הדבר הכי חשוב לילדים אלו. אבל לא הכנה של "תתנהג יפה אחרת לא תצא" ולא הכנה של "תחתום כאן על התחייבות שאתה מתנהג יפה". לא. ממש לא כזה. אני מדבר כאן על הכנה שצריכה לכלול:
- צפייה בסרטוני יוטיוב של האתרים בהם יבקרו.
- תגידו לו כמה זמן נסיעה צפוי להיות לו. אם הדבר מתאפשר, אפשר ללמד אותו לבדוק עם הוויז באון ליין מה זמני הנסיעה. ככל שהילד ידע זמנים טוב יותר, כך הוא יתחיל לארגן את עצמו יותר טוב.
- חשוב להסביר לילד מה הולך להיות לו לאורך כל רגע ורגע בטיול. למשל: נפגשים בבית הספר, בודקים את הציוד, יש שיחת בוקר, נוסעים שעה וחצי, מגיעים לשמורת הטבע החולה, שם אנחנו נצפה בחזיון אור-קולי, אח"כ נטייל בשבילי השמורה עד לשעה 13:00 וכן הלאה. חשוב ביותר להראות לו תמונות! יש את הכל בגוגל אז זה ממש קריטי שהוא יראה.
- חשוב שהילד ידע מראש מה האוכל שלו בבוקר ובצהריים. חשוב מאוד לארגן לו את האוכל בתוך פלסטיק מסודר על מנת שלא יהרס לו ואז הוא לא יאכל (ואני מניח שלא צריך להתחיל להרחיב מה קורה אם ADHD רעב).
- בקבוק מים: בנוסף לשתייה שצריכים להביא (לצורך הדיון – 3 ליטר מים) מבחינת כללי הטיול, אני ממליץ בחום רב מאוד (אבל ממש מומלץ!!) לצייד את הילד בבקבוק מים חצי ליטר קפוא!! ואז להכניס לו את זה ל"מידנית" ולהגיד לו שברגע שהוא מרגיש שהוא מאבד סבלנות או שממש חם לו, הוא מוציא את הבקבוק הזה ושותה. הבקבוק הזה הולך להיות "תרופת הפלא" שלו סביב כל "משבר" שיכול להיות.
- הטיפול התרופתי: תזכרו שטיפול תרופתי נועד לאפשר לילד להסתדר עם עצמו! בבקשה, לא לאתגר את הילד, המורים ויתר הילדים. אם אתם יודעים שהילד שלכם לא מווסת – אז זה ממש לא יעזור שתעשו איתו "הסכמים". תזכרו שאם בשגרת היום הוא מתקשה בוויסות ואז הכדור עוזר לו, אז אחת כמה וכמה בטיול ששם יש גם לחץ, חוסר וודאות והמון אנרגיה שהילד צריך להשקיע. בבקשה… לא לאתגר אותו סתם ולפעול בהתאם להמלצות הרופא.
- זמן "איסוף עצמי": ילד עם ADHD חייב שיהיו לו במשך היום לפחות 20 דקות של זמן "איסוף עצמי". זמן שהוא עוצר, נח, חושב עם עצמו, בקבוק מים קפואים (זה בדיוק הזמן), אפילו מוסיקה. העיקר שהוא עוצר, נח, "מטעין סוללה" של סבלנות. מומלץ לעשות את זה באמצע יום הטיול. אפשר ממש לתכנן את הטיול כך שכל הכיתה עוצרת באמצע היום ועושה זמן "איסוף עצמי" באיזה מצפה נחמד. העיקר שיהיה שקט, אוויר ומקום נוח לשבת.
- יש תקלות? להסתכל על הסך הכולל של היום: בבקשה לא לשכוח שילד עם ADHD (ובכלל כל ילד) לפעמים מתפרק. זה לא אומר שהדבר מייצג את כל היום. אם רוב הטיול שלו היה טוב אז אני ממליץ בחום שתראו את זה ואולי אפילו רק את זה. לפרגן, לחזק ובעיקר ללמוד לראות את הטוב.
- ממתקים וחטיפים: אני לא חושב שזה הזמן ל"דיאטה" וכאלה. בבקשה ציידו אותו בחטיפים וממתקים שהוא רוצה, תנו לו להרגיש טוב עם עצמו, תנו לו את האפשרות לכבד אחרים. הוא יוצא להנות.
- דמי כיס: אני יודע שיש הורים שמגבילים את דמי הכיס של הילד עם ה- ADHD סביב נושא התנהגויות. אם הגיע יום הטיול ונגמר לו הכסף / עשה משהו ש"לא מגיע לו כסף" אז בבקשה תעשה סייג שבטיול הוא כן מקבל, ומקבל בחיוך. תנו לו את החוויה של להיות עם הילדים ולקנות.
- מתן תפקיד בטיול: מכירים את הקטע הזה שההיפראקטיבי הוא ה"עוזר מדריך"? מעולה! זה ממש טוב. אפשר גם לתת לו תפקיד אחראי, אבל תזכרו – לא לנצל אותו כי אם הוא ירגיש שמנצלים אותו אז הלך עליכם ועליו… תפקיד יכול להיות חלקות הזמנים ובדיקתם סביב סחיבת ג'ריקן המים של הכיתה, לעזור למורה בהליכה ובסולמות, להחזיק את עזרי ההדרכה של המדריך ועוד… כמובן לא לשכוח לפרגן לו. זה ה-זמן להעצים את הילד.
- שבו ותקשיבו לילד: חשוב מאוד שתשאלו את הילד, לפני הטיול, מה הוא מדמיין שהולך להיות? איך זה יראה? מה הוא מצפה? תגידו לו שחשוב לכם לשמוע אותו בשביל לעזור לו. ככל שתעשו את זה באווירה טובה יותר, כך תזכו יותר לשיתוף פעולה. אווירה טובה = שיתוף פעולה.
- והכי חשוב – תיאום ציפיות עם בית הספר: בבקשה תבדקו עם בית הספר מה הציפיות שלהם והכי חשוב תעשו תיאום ציפיות משותף. חשוב שתשמעו מה בית הספר דורש ותבדקו איך אתם עוזרים. בבקשה תתייעצו עם מנחה ההורים / מטפל של הילד איך עוזרים לילד לעמוד בציפיות של בית הספר, ותזכרו שהתפקיד של בית הספר זה לקבל את הילד בשלום ולהחזיר אותו בשלום – כל השאר זה צ'ופר!
הטיול השנתי הסתיים? מעולה! עכשיו עושים תחקיר.
תחקיר הוא אחד הכלים הכי משמעותיים שאפשר לעשות עם ילד בעל ADHD. למי שלא היה בהרצאות שלי אז נזכיר שההבדל בין חקירה לתחקיר הוא שבחקירה צריכים להוריד למישהו את הראש בסוף / מישהו צריך לשלם מחיר. בתחקיר לעומת זאת כולם לומדים ביחד, כולם מפיקים מסקנות ביחד, אין אשמים, אין מחירים, יש רק ללמוד מתוך רפלקציה מקבלת ומכובדת.
ומה קורה עם הילד סיים את הטיול השנתי בצורה לא ממש טובה?
אוקי… גם זה יכולה להיות. כאן אתם, הורים יקרים, חייבים לזכור שעונשים לא עובדים איתם. זה הזמן לעשות תחקיר ובהתאם לעשות "פעולות תיקון":
- אנחנו יושבים להקשיב לצד של הילד. תזכרו כלל ברזל – אתם לעולם לא תדעו מה היה שם באמת, מי צודק ומי טועה, והאמת שזה גם לא שמנה. אנחנו לא בבית משפט. אנחנו רוצים לעזור לילד, בעיקר לעבוד איתו לקראת הפעם הבאה. תזכרו שהורה מותאם עוזר לילד ולא כועס או מעניש אותו.
- חשוב שתביאו את מה שקרה (גם אם זה טוב) להדרכת ההורים / ההדרכה של הילד ופשוט לעבוד על זה. בעיקר על הפרשנות של הילד שלא פעם מורכבת ואז מסבכת את הילד שבאמת לא רוצה להסתבך.
- אם הילד עשה "נזק" שעולה כסף – זה הזמן לשלם על הנזק, עדיף מדמי כיס.
- אם הילד פגע מילולית או גופנית – זה הזמן לחשוב ביחד איתו איך מתקנים את המצב. זה יכול להיות במכתב התנצלות, זה יכול להיות בשיחה. זה יכול להיות כל דבר שהוא לא עונש (זו דעתי!!).
- לדעתי אין צורך להתחיל למשוך את "הבעיה" שהילד עשה. לטפל, פעולת תיקון ו… להמשיך הלאה בחיים.
הילד הצליח לסיים את הטיול בהצלחה?
אז כמו שלא פעם בית הספר מגיע להורים בטענות (מוצדקות או לא מוצדקות) סביב הילד, זה הזמן שבית הספר יפרגן לילד אל מול ההורים, ועדיף לעשות זאת בכתב על מנת שהילד ישמור את ההצלחה הזאת אצלו.
כמובן לזכור שהטיול יכול גם לעבור בהצלחה, אך תמיד טוב לעשות הכנה מותאמת ל- ADHD על מנת שנמעיט "בעיות" וננסה לאפשר לילד כמה שיותר חוויות של הצלחה.
אם יש לכם הדרכת הורים או אם יש טיפול כזה או אחר לילד – זה בדיוק הזמן להפעיל את הגורם המקצועי שקשור אליכם ולשמוע גם אותו.
בואו נאפשר לילד לעבור את הטיול בכיף, להנות מהמדינה היפה שלנו, שהילד והמורים יראו בו צדדים יפים ו… שתוכלו לישון טוב בלילה (:
אני כאן לרשותכם בכל שאלה, בקשה ועניין. אנא אל תהססו לפנות ולהתייעץ. אני מזכיר שאפשר להתייעץ איתי בכל דבר, ללא תשלום, במקצועיות ומכל הלב. לפרטים לחצו כאן
טיול מוצלח!
יותם
קרדיט תמונה: <a href='https://www.freepik.com/vectors/school'>School vector created by jemastock – www.freepik.com</a>