תראו… בקרים של ילדים ונערים עם הפרעת קשב יכולים להיות:
- קלים מאוד – בעיקר נפוץ אצל ההיפראקטיביים שמאושרים מהחיים, קמים, מתארגנים ויאללה להמשך היום
- קשים מאוד – שזה לדעתי רוב הילדים והנערים עם הפרעת קשב
יש מגוון רחב מאוד של סיבות למה ההתעוררות יכולה להיות מורכבת. בשלב זה לא ניכס לסיבות שידועות יותר וידועות פחות… אתן לכם זווית קטנה שאפשר להסתכל דרכה:
הגוף של הילדים עם הפרעת הקשב (במיוחד ההיפראקטיביים) עובד קשה מאוד כל היום. לרוב הילדים עם הפרעת הקשב יש קושי משמעותי בוויסות – חיבור בין תחושות הגוף לבין המוח. זאת אומרת שהגוף יכול להיות עייף מאוד, והמוח לא יגיד את זה לגוף. למשל: אתם בוודאי מכירים את המצב של הילד ההיפראקטיבי שאפשר לראות בעיניים שלו שהוא גמור מעייפות, אבל הוא עצמו אומר "אני לא עייף" ועושה את הכל להמשיך בשגרה ובעשייה, למרות שהסוללה גמורה. מצב זה, בשילוב גורמים נוספים, משפיע באופן ישיר על איכות השינה. לרוב השינה שלהם לא טובה. נראה את זה בהרטבה עד גיל מאוחר, מדברים והולכים מתוך שינה, ישנים בצורות שרק הם יודעים לישון, והרשימה עוד ארוכה…
תחשבו על העבודה הקשה של הגוף שלהם לאורך היום, עד כמה בסוף הגוף עייף, הדבר מגיע למוח בצורה בעייתית, והינה בעיה – הגוף גמור מעייפות, המוח פחות משדר את זה. כמובן שהגוף הוא המנצח, בסוף הוא "צונח לשינה" ובגלל שמאוד מותש ועייף, מתקשה מאוד להעיר את עצמו בבוקר.
כמובן שיש עוד הרבה סיבות… אבל כאן נתתי זווית מסוימת. אתם תראו שלא מעט ילדים כאלו צריכים שתיה מתוקה שהם קמים, זאת על מנת להעיר את הגוף.
חשוב לי מאוד להדגיש: לפני שאנחנו מתחילים לעשות התערבויות התנהגותיות וביצועיות, ראשית יש לשלול בעיות רפואיות. צריך לבדוק עם רופא המשפחה / רופא הילדים שבעיית השינה וההתעוררות לא נובעת מבעיה רפואית כלשהי (ותאמינו לי שראיתי אין ספור ילדים ונערים שהייתה להם גם בעיה רפואית שהובילה לקושי השינה, לצד הקשיים של הפרעת הקשב).
לאחר שאתם שוללים את הבעיה הרפואית, תזכרו שיש ילדים ונערים שפשוט אין להם למה לקום בבוקר. הם חווים כישלונות, אכזבות, חוסר מסוגלות בבית הספר… אז למה להגיע לבית הספר? האם אתם, המבוגרים, הייתם יכולים לאסוף את עצמכם כל בוקר למקום שלא טוב לכם? אם זאת הבעיה, צריך לטפל בזה (אבל זה לא קשור לפוסט זה, אז ברשותכם – נתקדם).
בעיות של בוקר אצל ילדים ונערים עם הפרעת הקשב זה עולם שלם שעובדים עליו בהדרכת הורים. אבל הינה לכם כמה דברים קטנים שאני חייב להמליץ לכם כבר עכשיו:
- ילד היפראקטיבי ברמה שהוא קם בבוקר אבל בלתי נסבל לעזור לו בהתארגנות? במקום להתלבש הוא מדביק כדים שבורים? לעיתים אפשר לחשוב עם הרופא המטפל שהילד יקבל את התרופה ממש ברגע שהוא קם, ולאחר התארגנות יאכל. אל תדאגו … התרופה לא "פוגעת" בתאבון ישר.. יש ילדים שהטיפול התרופתי יכול לעשות פלאים בבוקר…
- אפשר לקחת שיר שהילד אוהב, לדאוג שכל הבית ישמע אותו (: ולהגיד לילד שהוא צריך להתארגן בזמן שהשיר מתנגן. ברגע שהשיר נגמר, הוא צריך לסיים. כמובן שאפשר שיר לכל משימה של בוקר.
- אפשר להעיר בבוקר לפי נושא. למשל: בוקר מרוקאי – מתעוררים עם שירים מרוקאים, אוכל מרוקאי (אבל בקטנה…), לבוש ועוד…
- אני לא אוהב את הרעיון של ללבוש את הבגדים יום לפני… הגוף מזיע בלילה, לא לעניין להגיע לבית הספר לא נקי. מה שכן, אפשר ממש לסדר את הכל יום לפני…
- אני מאוד אוהב שההורים מסדרים לילד את התיק של בית הספר. לילד יש מספיק משימות גם ככה…
- כמובן שאפשר להגיד לילד – ככל שאתה מתארגן יותר מהר, הכל כולל הכל, אתה יכול לצפות בטלוויזיה או לשחק בפלאפון (כל עוד הדבר לא משפיע לו על ההתנהגות).
- אם אפשר ללכת ברגל או לנסוע באופניים לבית הספר, זה מעולה לילדים כמו שלנו!!
- הכי חשוב – לא! לא! לא! להתחיל יום בצרחות, איומים ועונשים. ראשית, עונשים לא עוזרים לילדים עם הפרעת קשב. שנית, זה לפתוח את היום בצורה לא נעימה. שלישית, זה לא עוזר. קחו אוויר ותזכרו – ילד עם הפרעת קשב לא בחר בהפרעת הקשב שלו! הוא גם לא בחר את הקושי של ההתעוררות בבוקר…
אני מבקש להזכיר לכם שאני כאן לרשותכם בכל שאלה, בקשה ועניין. ניתן לפנות להתייעץ, ללא תשלום, באהבה גדולה, ובמקצועיות רבה. אני מקדיש כ – 5 שעות בשבוע בהתנדבות מלאה בשביל לעזור להורים. מוזמנים לפנות. לפרטים: https://yotamw.co.il/free-consulting/
להתייעצויות ללא תשלום: https://yotamw.co.il/free-consulting/