הכותב: יותם ויסקופ, בעל תואר שני בחינוך מיוחד – הפרעות התנהגות; מטפל C.B.T (טיפול קוגניטיבי-התנהגותי) בהתמחות להפרעת קשב וקשיי התנהגות; מרצה; חוקר בתחום הפרעת קשב והתנהגויות סיכוניות; מנחה צוותי חינוך וטיפול; מוביל פודקאסט "מגזין ADHD".
♦
הורים לילד עם הפרעת קשב? הילד שלכם צריך הרבה מעבר לטיפול התרופתי
מערכת החינוך אינה האחראית הבלעדית לטיפול בתלמידים עם הפרעת קשב וריכוז. למעשה, עיקר האחריות נמצאת אצל ההורים. טיפול תרופתי הוא חשוב ונצרך לעתים, אבל הוא לבדו לא מספיק
לקראת הכתבה ב"מקור ראשון" – לחצו כאן
חנויות הסטוק מלאות בהורים וילדים שמגיעים לרכוש ציוד לשנת הלימודים החדשה, בבתי הספר החלו בימי ההיערכות לצוותים החינוכיים, ושוב, בצל החזרה ללימודים עולה העיסוק בהפרעת קשב וההתמודדות אתה. במסגרת עבודתי עם בני נוער בסיכון גיליתי כי הפרעת קשב היא אחד הגורמים העיקריים המובילים לעבריינות. תרשו לי, הורים יקרים, לתת לכם נקודת מבט קצת אחרת על הטיפול במתבגר שלכם עם הפרעת הקשב, גם כדי למנוע התדרדרות לפשיעה ועבריינות.
המילים "טיפול בהפרעת קשב" מתורגמות לעיתים רבות באופן אוטומטי לטיפול תרופתי. מבלי להיכנס לדיון האם זהו הדבר הנכון. לדעתי, בסופו של דבר מדובר על החלטה משותפת של ההורים והנער. כך או כך, העובדה היא שטיפול תרופתי בפני עצמו לא מספיק, ויהיו גם כאלה שיאמרו – לא עוזר כלל. אפילו בעלון לצרכן של הריטלין או כל תרופה אחרת לטיפול בהפרעת קשב מצוין כי נדרשת עבודה רב מערכתית, וכי טיפול תרופתי הוא רק חלק מהתהליך.
אמחיש לכם את העניין באמצעות דוגמה פרקטית: חישבו על ילד עם הפרעת קשב שאינו מווסת וצריך להשתתף בשיעור ספורט המתקיים במגרש כדורסל. אם הוא נוהג ליטול תרופה לריכוז אך בשיעור מסוים לא לקח אותה, סביר להניח שהוא יפריע למהלך השיעור ויתבקש לצאת ממנו. נניח שבשיעור הבא הוא הגיע כשהוא בהשפעת ריטלין, הוא נכנס למגרש ומסמן לעצמו: "יש כאן קווים במגרש, יש סל, יש כללים", אך האם הוא יודע מהם? כנראה שלא. אמנם מערכת הקשב שלו פתוחה לקבל אינפורמציה, כעת הוא מווסת, אך כעת צריכים להעביר לו אותה ולעבוד אתו על התפקידים הניהוליים והכלים הביצועיים. הכדור הרפואי הוא לא זה שילמד אותו מה הכללים במגרש. בשורה התחתונה, הפרעת קשב היא הפרעה ביצועית-תפקודית, ולא הפרעה רגשית. אם נזכור ונפנים זאת, החיים של הנער שלנו יהיו הרבה יותר קלים.
אז מה נער עם הפרעת קשב צריך מכם ההורים? תחילה, הוא צריך שנזכור שהטיפול בו הוא הרבה מעבר לטיפול התרופתי, הוא רוצה יותר התערבות שלכם ההורים בתפקודים הניהוליים. אך חשוב יותר, הוא רוצה הורים שיבינו לעומק את העולם שבו הוא חי, שילמדו ויחקרו מהי הפרעת קשב וידעו כיצד לטפל בה ולתמוך בו. כל מה שהילד שלכם מבקש הוא שתראו אותו, שלא "תזרקו" אותו לטיפול בידי גורמים חיצוניים, הוא מבקש הבנה וכלים פרקטיים להתמודדות. אתם אלה שנמצאים אתו מסביב לשעון, אתם המטפלים הטובים ביותר עבור הילד שלכם.
זכרו שמאחורי הילדים שלכם יש נפש. טיפול בהפרעת קשב אינו רק טכני, טיפול הוליסטי צריך לכלול התבוננות פנימית למעמקי הנפש של ילדכם. כי טיפול תרופתי אולי מייצב את הילד, אך ללא עיצוב הנפש, בתוך תוכו הוא עלול להיאבד. תפקידכם כהורים הוא לוודא שאף אחד לא פוגע בנפש הילד.
כשיש להורים קושי בחינוך הילדים הם הולכים לרכוש ידע בקורס הנחיית הורים, הם לא מביאים איש מקצוע שיטפל בילד במקומם. זה הפתרון הראוי והנכון גם במקרה של התמודדות וטיפול בנער עם הפרעת קשב. הורים יקרים, צאו לחקור וללמוד את התחום, תעשו בזה "תואר ראשון" ותהפכו למטפלים הטובים ביותר של הילד או הילדה שלכם. הפרעת קשב אינה חולפת, היא נמצאת עם המתבגר שלכם 24/7. ניתן ללמוד לחיות לצידה ואפילו בהצלחה. לשם כך צריכים לתת ל"שוטר החיצוני" לנהל את "השוטר הפנימי". אתם המטפלים הכי טובים של הילדים שלכם, לא פסיכולוג ולא טיפול תרופתי. הנער שגידלתם צריך אתכם, יש לכם את הכוח להוביל אותו למקומות גבוהים שהוא כל כך מחכה להגיע אליהם.
הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב?
מרגישים שאתם הולכים לאיבוד? אני כאן לרשותכם!!
מפגש הייעוץ מתקיים ללא תשלום, במקצועיות ומכל הלב!!
לפרטים נוספים – לחצו כאן