כמה המלצות קטנות כיצד לעבור את חג השבועות עם ילדי ה – ADHD

WhatsApp
Facebook
Email
שבועות

ראשית ולפני הכל, מי יתן וסוף סוף גם ישראל וגם חמאס יקבלו את מתווה העסקה שמוצע ע"י ארצות הברית והסיוט הזה כבר יגמר. לחשוב שכולנו נשב מסביב לשולחנות החג, נאכל מאכלים חלביים, והאחים והאחיות שלנו עדיין אוכלים אוכל שלא ראוי למאכל אדם, סובלים ונמצאים במצב בלתי נסבל. די – חייבים לעצור את זה ולתת להם ולנו קצת שקט.

 

היום נציין את חג השבועות. חג מיוחד מאוד. כמדי חג אני מבקש לתת לכם מספר המלצות קטנות, בלי להרחיב יותר מדי, עם ילדי ה- ADHD שלכם:

🌾✨ ״עם קצת תכנון, גמישות, והמון אהבה – גם חג השבועות יכול להפוך לחוויה נעימה, מלאה בזיכרונות טובים ובקרבה משפחתית – גם עם הפרעת קשב.״ ✨🌾

1. אוכל הוא דבר חשוב. ילד ADHD רעב = ילד שמתפרץ ויכול להגיע למצבים לא נעימים. לא כל ילד ADHD אוהב גבינות או כל מני שילובים של גבינות ולכן חשוב לקחת את זה בחשבון שבונים את התפריט. אם אתם לא רוצים לעשות שינויים ב"סדרי עולם", כדאי שהילד יאכל ארוחה מלאה וטובה לפני היציאה לארוחת החג. זה לא הזמן ל"בוא תנסה מאכלים חדשים" או "למה אתה לא יכול להתגמש". זה עושים בתהליך התערבותי מקדים.

2. חשוב מאוד להכין את הילד בהטרמה מוקדמת. הטרמה היא אחד הכלים החשובים ביותר להתמודדות הורים עם ילד ה – ADHD שלהם. תסבירו לו באיזה שעה ארוחת החג מתחילה, מתי צופים לסיים, מי יהיה, מה אוכלים, מה התוכנית בדיוק, מה עושים אם משעמם לנו, מה קורה עם בדיוק הפשטידה שהוא רוצה נגמרה ועוד… תנסו לחשוב על כל הדברים הכי קטנים שיכולים להיות ופשוט להכין אותו מראש. בבקשה לעשות שיחה זאת לא יותר מ- 3 דקות, להפקיד שהוא לא נמצא במסך במקביל ושהוא במאה אחוזים איתכם.

3. אם אתם רואים שהערב הזה הולך להיות ארוך, אני ממליץ שכל 45 דקות הילד יצא ל"הפסקת איסוף" קטנה בחוץ באוויר הפתוח. ממש כמה דקות. אפשר איתכם ההורים, אבל בבקשה בלי שיחות וכאלה. רק לנשום, לסדר מחשבות, לנוח ולהמשיך. זה מאוד חשוב בעיקר שיש עומס של גירויים.

4. בסוף ארוחת החג, אם הכל עבר כשורה, או לפחות 80 אחוזים עבר כשורה, תנו פירגון לילד בסגנון "היה לנו ממש כיף איתך". בבקשה לא להמשיך עם "אנחנו מצפים שבפעם הבאה גם תהיה ככה".

5. האם לתת כדור גם בחג? אני מבקש שתזכרו שהחג הזה (במיוחד "מלחמות המים") דורש הרבה מאוד איסוף עצמי, עיכוב תגובה והפעלה מתוגברת של כל התפקודים הניהוליים. אני מניח שאתם זוכרים שהתפקודים הניהוליים של הילדים לא עובדים ממש טוב וזה ממש לא עובד בשיטה של "תבטיח לי שתתנהג יפה". חבל על האכזבות. מי שאומר או עושה דבר כזה, לא מבין מה זה הפרעת קשב ועד כמה הוא מאתגר את הילד בשיטה שכמעט תמיד לא עובדת. לכן, ראשית – מומלץ להתייעץ עם הרופא לגבי טיפול תרופתי. שנית – זה שאתם ההורים יכולים "להתמודד" עם הילד, זה לא אומר שהילד יכול להתמודד עם עצמו. שלישית – אם אתם יודעים שהטיפול התרופתי עוזר לילד, זה בדיוק הזמן לתת לו את הטיפול התרופתי גם בזמן הזה (כמובן אחרי התייעצות עם הרופא).

6. זוכרים שחג השבועות הוא גם "חג מלחמות המים"? מעולה! זה יכול להיות מאוד כיף אבל זה גם יכול להיות מקור לבעיות והתפרצויות קשות. בבקשה גם כאן להגדיר ציפיות עם הילד, להסביר לו שאנחנו הולכים בשביל להנות ולא בשביל להילחם. להסביר לו שיכול להיות שישפכו גם עליו מים או שמים יפגעו בו, ושזה סה"כ מים. לא צריך להיכנס מזה למלחמות. לזרום… להגיד לו שבאים להנות. כל הזמן להזכיר לו את זה. גם כאן ממש חשוב לעשות הפסקות קצרות באמצע בסגנון "הפסקות איפוס". אם אתם רואים שהמצב הולך להחמיר, תנסו לעצור אותו כמה דקות לפני שזה קורה. עדיף לעצור לפני מאשר אחרי.

7. אתם רואים שהילד הולך "להתפוצץ"? מעולה שאתם שמים לב. בבקשה לעצור אותו, לקחת כוס מים קרים (חשוב להתארגן מראש עם בקבוק מים קרים), להגיד לו להחזיק את הכוס מים קרים (זה לא עובד עם מים שהם לא קרים), ואז לשתות לאט, בלי לעצור, בלי לקחת אוויר, ולעצום עיניים תוך כדי. תאמינו לי שזה פותר בערך 83 אחוז מהבעיות.

8. אנא להקפיד על שעות שינה ושיגרה ברורה. ככל שיהיה תיאום ציפיות טוב יותר, כך תעברו את החג טוב יותר.

9. כמובן שאם יש לכם הדרכת הורים ו/או טיפול בילד, כדאי לבקש המלצות גם מגורמי הסיוע שלכם. משהו שיותר ממוקד לילד.

10. לסיום… זכרו: כל ילד רוצה לדעת שהוא המתנה הגדולה ביותר להורים שלו. בבקשה תקחו אוויר שאתם מדברים ו/או מתמודדים עם הילד. לא כל דבר זה "סוף העולם". שחררו את הקטע של למשמע את הילד, ותזכרו שעונשים לא עובדים איתם. רק בנייה עובדת איתם. תזכרו שהפרעת קשב היא הפרעה ביצועית והילדים זקוקים עזרה בביצוע.

זהו חברים. הכי חשוב שתהנו עם הילדים והמשפחה שלכם. אני מבקש להזכיר לכם שאני כאן לרשותכם בכל שאלה, בקשה ועניין. מוזמנים לפנות אלי במסגרת מפגשי הייעוץ המקצועיים שאני מעביר כל שבוע, ללא תשלום, ומכל הלב למענכם הורים יקרים. לפרטים – כאן. 

חג שמח,
יותם

 הצטרפו לרשימת התפוצה שלי ותקבלו הרבה מאוד ידע מקצועי בתחום

יותם ויסקופ

יותם ויסקופ

מנחה בתחום ADHD,לקויות למידה וקשיי התנהגות.

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

עצמאות ו – ADHD

רגע לפני יום העצמאות (יום לא פשוט בכלל מאז השבת הקשה, פרוץ המלחמה, אובדן אחינו ואחיותנו ואי ההחזרה המיידית של כלל החטופות והחטופים), אני מבקש

קרא עוד »

הנער הגיע עם בעיות התנהגותיות קשות ואבחנה של הפרעת קשב… אבל בסוף זה לא היה זה (סיפורים מהקליניקה)

  במשך עשור ניהלתי את אחד המרכזים הקהילתיים-חינוכיים-טיפוליים הגדולים בארץ לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, הפרעות התנהגות, לקויות למידה, הפרעות התנהגות ועבריינות נוער. תהליך הכניסה

קרא עוד »

פרק 31: יותם ויסקופ מארח את זיו גרשוני – נער בסיכון שהפך להיות קצין קרבי וכיום הממונה על רשות חסות הנוער במשרד הרווחה

  זיו גרשוני הוא אחד האנשים היותר מיוחד, עם העשייה היותר מיוחדת ומרגשת, שתפגשו בעולם של ילדים ונערים במצבי סיכון.מוזמנים להאזין לפרק 31 של פודקאסט

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 27: יותם ויסקופ מארח את עו"ד רלי רווה אבישר לשיחה בנושא עתירה למתן טיפול תרופתי לאסירים עם הפרעת קשב

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 27 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים כחלק מהמיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

פרק 25 – פודקאסט מגזין ADHD: ריאיון עם נציגות שירות בתי הסוהר בנושא טיפול באסירים עם הפרעת הקשב במסגרת מרכזי הקשב.

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 25 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים במסגרת המיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?

(קרדיט תמונה נושא מקורית: ynet) למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?   בפתח דבריי אני

קרא עוד »

הרצאה להורים – הדברים הטובים שבהפרעת הקשב, ופיתוח תחושת מסוגלות של ילדים יקרים אלו (: יום שני הקרוב 25.4.22 בשעה 21:30 בזום!!!

הורים יקרים, ביום שני הקרוב (25.4.22) בשעה 21:30 עד 23:00 נקיים הרצאה מיוחדת במסגרת המיזם הקהילתי "זום על הקשב" (עונה 5). ההרצאה תעסוק בהיכרות עם

קרא עוד »

פרק 21 – פודקאסט מגזין ADHD – יותם ויסקופ מארח את עדיאל בר-שלום לשיחה משמעותית על חינוך, הפרעת קשב ונוער בסיכון. פרק חובה לכל הורה ומחנך בישראל!

  במשך כ- 15 שנים אני עוסק בתחום של ילדים ונערים במצבי סיכון בכלל, וכאלה עם הפרעת קשב ולקויות למידה בפרט. פגשתי לאורך הדרך הרבה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 19 – יותם ויסקופ מארח את מורי טויק לשיחה בנושא אומנויות לחימה והפרעת קשב, ואיך כבוד הרב קשור להתפתחות המקצועית והמשמעותית של מורי?

  שמחתי לארח את מורי טויק.  לאחר שנים רבות באבחון וטיפול בילדים ובנוער, ייעוץ בבתי ספר, הקמת תחום הספורט טיפולי בעיריית רעננה, הדרכת הורים פרטנית

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 18 – יותם ויסקופ פוגש את הנער שוויתרו עליו ובגיל 35 החליט לפרוץ את הדרך, ולהשפיע על עולמם של נערים רבים עם הפרעת קשב ולקויות למידה באמצעות הצגה על חייו האישיים, הצגה שמחזירה את התקווה. על מעוז צעירי שמעתם?

רגע לפני שמתחילים, תרשו לי לתת הקדמה קצרה: עד היום הקלטתי 18 פרקים במסגרת פודקסאט מגזין ADHD, פרקים מרגשים, משמעותיים ופורצי דרך בתחום הפרעת הקשב.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 17 – יותם מארח את שמעון אבוחצירה, מנהל מרכז המצויינות קק"ל נוף הגליל, לשיחה בנושא פריפריה והפרעת קשב

  שמעון נשוי ואבא לארבעה ילדים חמודים. איש חינוך וותיק עם 20 שנות עשייה משמעותית. שמעון ריכז, חינך וניהל מכינה קדם צבאית תמיר ושחר, היה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 15: יותם מארח את אסתר גולדברג – פסיכולוגית חינוכית וקלינית – לשיחה בנושא "הפרעת קשב להבין ולהיות מובן"

  אני שמח לארח את אחת מנשות המקצוע המובילות, הוותיקות והמוערכות בתחום הפרעת הקשב בארץ – אסתר גולדברג.   למי שלא מכיר, אסתר גולדברג היא

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 14: יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה בנושא מקום ההורים במניעת התנהגויות סיכון של המתבגרים שלהם, זאת באמצעות שיח ביקורתי על הסדרה "בני אור"

    חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 14  של פודקאסט מגזין ADHD  בנושא המקום של ההורים במניעת התנהגויות סיכוניות של המתבגרים שלהם. היום יש

קרא עוד »

יותם מארח את דוידי אורי, פסיכולוג חינוכי, לשיחה משמעותית על הפסיכולוגים במערכת החינוך, התמודדות מערכת החינוך עם הפרעת קשב, ומודל "מרחב" שהקים כמודל התערבות חינוכי – טיפולי לילדים עם הפרעת קשב במערכת החינוך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  13 (: הפעם יש לי את הכבוד לארח את דוידי אורי – פסיכולוג חינוכי שמטפל, חי, נושם ועוסק

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 12 – יותם מארח את ליסה גרוסמן, מבכירות המטפלות בתחום ב- ADHD בארץ, לשיחה בנושא מאמנים לילדים עם הפרעת קשב, ועולם התפקודים הניהוליים שלהם.

    חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  12 (:    הפעם אני שמח ומתרגש לארח את אחת מנשות המקצוע הבכירות והמובילות בתחום הפרעת

קרא עוד »

האם לסלוח לילד עם הפרעת קשב?

היום ערב יום הכיפורים, וראשית אני מבקש לאחל לכולנו גמר חתימה טובה. יום הכיפורים הוא זמן מעולה לחשבון נפש. רגע לפני שנדון (בקצרה, הפעם) בשאלה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 10 – יותם מארח את ד"ר גילת טרבלסי לשיחה משמעותית בנושא הכלה והוראה מותאמת לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב

חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  10 (:    הפעם אני מארח קולגה יקרה מאוד – ד"ר גילת טרבסי. גילת מומחית בתחום החינוך המיוחד,

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 9 – יותם מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני נוער

חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  9 (:  והפעם אני מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 8 – יותם וסיון מקונן נפגשים לדבר על כישלונות של ילדים עם הפרעת קשב ומה אפשר לעשות בשביל להימנע מכך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 8 (:  והפעם אני מארח את סיון מקונן, עו"ס, מאמנת ומטפלת בתחום הפרעת הקשב. אנחנו נפגשים לדבר על

קרא עוד »

"אתה קולט כמה רחוק רואים מכאן?" – אני רוצה לספר לכם על עמותת "דרך לוטן" שמאפשרת לנערים להסתכל רחוק (רחוק מאוד)!

במשך עשור ניהלתי את המרכז החינוכי – טיפולי – קהילתי להתערבות רב מערכתית בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, לקויות למידה, הפרעות התנהגות והתנהגות עוברת חוק.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק שישי – יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה לא פשוטה בנושא דחייה חברתית של ילדים ומתבגרים עם ADHD

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק השישי של פודקאסט מגזין ADHD.  הפעם אני מארח את ליאורה חיים לשיחה מרגשת מאוד בנושא ההתמחות שלה –

קרא עוד »

יוצאים לחופש הגדול עם ADHD

חשוב: תוכן הפוסט לקוח מתוך הרצאה שלמה שהועברה במסגרת מיזם "זום על הקשב – מתן ידע וכלים מקצועיים בתחום ADHD" שהעברתי בנושא "יציאה לחופש הגדול

קרא עוד »

יש לי הצעה לפוליטיקאים – ברגע שתחליטו לשקם את הקרע המטורף שנוצר בין היהודים לערבים במדינה, תשבו עם אנשי עמותת "כוכבי המדבר" ותלמדו מהם את מודל העבודה. יש לי הרגשה שזה יביא בשורה חדשה – לכולם!

אני רוצה להחזיר אתכם לפוסט שכבר כתבתי על הנושא של הקרע המזעזע שנוצר בחברה הישראלית בין היהודים לערבים (אם עדיין לא קראתם אז: https://yotamw.co.il/k17/ ).

קרא עוד »

עבודה רב מערכתית סביב ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות – שיחה של יותם ויסקופ וענת בן סלמון על נושא משמעותי זה

עבודה רב מערכתית היא, לדעתי, הבסיס המשמעותי ביותר להצלחה עם ילד בעל מאפיינים של הפרעת קשב וקשיי התנהגות. אפשר לדבר על זה המון (ואם תסתכלו

קרא עוד »

קולגה אתגרה אותי בשאלה – "מה לדעתי הדבר האחד שהכי חשוב לדעת בתחום ADHD?" לקח לי קצת זמן לחשוב, והגעתי לתובנה ומסקנה…

קולגה, פסיכולוגית קלינית בתחום ילדים ומתבגרים במצבי סיכון, פנתה אלי בשאלה:   הקולגה: "יותם, אנחנו עובדים כבר הרבה זמן ביחד. אני חייבת לאתגר אותך בשאלה.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD

      קבצי הפרקים בגוגל דרייב: https://katzr.net/8e6d6c קבצי הפרקים באפליקציות: https://katzr.net/9e415c אתר אינטרנט: https://yotamw.co.il/adha-magazine/ עמוד פייסבוק: https://www.facebook.com/groups/adhdmagazine1   קרדיט תמונה: <a href='https://www.freepik.com/vectors/radio'>Radio vector created

קרא עוד »

גם לנו, הקהילה, "הברגים הקטנים", יש סוג של אחריות על המצב המזעזע הזה בין היהודים לערבים, ואת זה אני מבין לעומק אחרי שטיפת הרכב שלי. וגם, מה אנחנו, הקהילה, יכולים לעשות? ולמה שווה להכיר את ארגון "כוכבי המדבר" כסוג של פתרון אפשרי לבעיה?

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

תרשו לי לשתף אתכם במחשבות שעלו לי בעקבות קריאת ספרה של ד"ר גילת טרבלסי "מתאים לי?! גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול"

"גדולה של איש חינוך, בעיניי, היא לתפוס את עצמו כ'לומד לאורך החיים'. זו אינה הכשרה שנגמרת. תמיד יש עוד אופקים, עוד תפקודים, מציאות משתנה" (ד"ר

קרא עוד »

הצצה מרגשת ומיוחדת לתחושותיה ורגשותיה של אמא לילדים עם ADHD. יותם ויסקופ מראיין אמא לילדים עם ADHD.

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

אתם נמצאים לקראת בחירת בית הספר הבא של הילד עם הפרעת הקשב וחשוב שניקח בחשבון כמה דברים. כל מה שצריך לדעת לקראת בחירת חטיבת הביניים / כיתה א' / תיכון לילד עם ADHD .

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

יום הזיכרון 2021

יום הזיכרון. בשנת 2009 נפטר אבא שלי היקר. אבא נפטר מדום לב פתאומי אחרי שירות של 33 שנה בתפקידים מגוונים במשטרה. חבריו ידעו לספר את

קרא עוד »

מהי השפעתם של קשיים אקדמיים בקרב בני נוער עם הפרעת קשב על התנהגות עוברת חוק, ומה המקום של מערכת החינוך בכל הסיפור הזה? – יותם ויסקופ

אנשים טובים שהחינוך יקר להם – הצטרפו להרצאה מיוחדת זו!  בואו נחשוב ביחד איך מצילים את הנערים המדהימים האלה ומובילים אותם לעתיד טוב ומשמעותי יותר! 

קרא עוד »

מודל "מסע אישי" לחינוך כיתות מקדמות עם תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעת קשב (מודל בפיתוחה פורץ הדרך של ליאת הדר עובדיה)

ליאת הדר עובדיה – מתמחה בחינוך מיוחד, בעלת תואר שני בלקויות למידה, אשת חינוך וותיקה עם ניסיון של מעל 15 שנים בחינוך כיתות מקדמות ביסודי

קרא עוד »