קשיים בתפקודים הניהוליים וקשיי התארגנות אצל ילדים עם ADHD

WhatsApp
Facebook
Email
4022568

אני מבקש לשתף אתכם במאמר חשוב מאוד שנכתב על ידי חדוה נבון – מנחת הורים, מומחית לטיפול בלקויות למידה והפרעת קשב, אשת מקצוע מהמובילות בארץ בתחום התנהגות מרדנית מתנגדת ODD, מחברת הספר החדש "מכעס לאהבה" – מדריך ישראלי בתחום ODD. חדוה עוסקת מעל 30 שנים בהתערבויות עם ילדים ומתבגרים מתקשים, פיתחה שיטות התערבות ומהווה אשת מקצוע בכירה ביותר וותיקה מאוד בתחום .

לדעתי יש הרבה מאוד מה ללמוד מחדוה היקרה, ולכן אני מבקש לשתף במאמר סופר משמעותי שכתבה על תחום חשוב זה של תפקודים ניהוליים וקשיי התארגנות אצל ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב.

המאמר מסכם את ההרצאה החשובה והמשמעותית שחדוה העבירה במסגרת המזים הקהילתי והסופר משמעותי "ZOOM על הקשב" – מתן ידע וכלים מקצועיים על ידי אנשי מקצוע בעלי הכשרה אקדמית בתחום הפרעת הקשב וקשיי התנהגות.

הזדמנות מעולה להודות לחדוה על כל הייעוץ, התמיכה ובעיקר על מי שאת!

קריאה מהנה,

יותם ויסקופ

מנחה בתחום ADHD וקשיי התנהגות

 

קשיים בהתארגנות

הבלגן האינסופי

תסמונת האנדרלמוסיה

 

האם אף אתם סובלים מקשיים בהתארגנות?

 

האם אתם מתקשים להתארגן ?

האם חדרכם והתיק שלכם מבולגנים תמיד?

האם לעיתים קרובות אתם שוכחים ציוד חיוני לבית הספר, לעבודה ואפילו לחופשה ?

האם אתם מתקשים לתכנן, לארגן ולנהל את הזמן שלכם ?

האם אתם מאחרים באופן אינטנסיבי לבית הספר, לעבודה ואפילו לפגישות עם חברים ?

 

ייתכן שאתם סובלים מקשיים בהתארגנות.

אכן, מתסכל …

בעבר לא הייתה כלל מודעות וסובלנות לסינדרום זה…

כיום המודעות הולכת וגוברת.

ישנם פתרונות יעילים וקלים ליישום אותם כדאי ללמוד ולאמץ, ויפה שעה אחת קודם…

אחרי הכול – למה לסבול מתוצאות מתסכלות כשניתן ורצוי לתקן, לשפר ולהעצים את תחושת הערך העצמי.

 

שגרת היומיום של המתקשים בהתארגנות

המרחב הפיזי

 

אנשים הסובלים מקשיים בהתארגנות נמצאים במצב של בלבול תמידי. הם מתלבטים מה לעשות קודם ומה לעשות אחר-כך. הם מתקשים לארגן את המרחב הפיזי שלהם, קרי; חדר-מגורים, סביבת העבודה, התיק שלהם, ציוד לימודי וכד'.

הם מייצרים אי-סדר דרמטי במרחב הפיזי שלהם בגלל הקושי להחליט מה נכון בעבורם באותו הרגע.

חדר המגורים שלהם תכופות לא מסודר: בגדים זרוקים על הרצפה, ספרים, מחברות וניירת נערמים בכל מקום אפשרי, תיק לא מסודר, לשום דבר אין מקום קבוע שניתן לחזור אליו כדי למצוא אותו כשצריך.

הם מתקשים למצוא חפצים יומיומיים נחוצים, כגון: ארנק, מפתחות, פלאפונים, תיקים וכד', מכיוון שבכול פעם הם יניחו את המפתחות במקום אחר, ובכל פעם מחדש הם יצטרכו להשקיע מאמצים מתסכלים בחיפוש אחריהם ברחבי הבית, סביבת הלימודים והעבודה. יש שהם מאבדים חפצים כגון אלו ומתקשים לשחזר היכן.

 

מרחב הזמן

 

אנשים עם קושי בהתארגנות מתקשים באורח חריג ליצור לעצמם נוהלי עבודה קבועים ורציפים. הם תמיד מתחבטים ומהססים מה יש לבצע קודם ומה אחר-כך. הם פועלים ללא המשכיות הגיונית: מתחילים בביצוע דבר מה, משהו מסית את תשומת לבם, הם נסחפים אליו ונוטשים את ביצוע משימתם הראשונה כשהם שוכחים לחזור אליה ולהשלימה וזו נותרת פתוחה. באותו האופן הם עלולים להיסחף לביצוע דבר שלישי ומהר הם נוטשים אף אותו… כך הם מתחילים אינסוף משימות שאת ביצוען לרוב הם אינם מסיימים.

התנהלות לקויה שכזו משפיעה על תחומי חיים רבים, החל בהתנהלות "פשוטה" של קימה בבוקר וניהול רצף עניינים כדי לצאת ליום לימודים או עבודה עם הציוד הנדרש בדרך נינוחה, וכלה בסיום פעילות הערב והתארגנות ללינת לילה רגועה.

 

מאחרים כרוניים

 

בגלל הקושי להתארגן ולסיים משימות נכון ובמועד, הם שוכחים חפצים חיוניים לביצוע משימה עתידית. לכן, ברגע האחרון הם נכנסים ללחץ עצום בניסיון נואש להתארגן ולהגיע ליעדם בזמן. חדשות לבקרים הם מאחרים באופן בולט להגיע ליעד הנכסף, ויומיום מעוררים את כעסם של רבים: מהמורים בבית-הספר ועד לבני זוגם שמתקשים להבין את האיחורים הכרוניים,  ומתקשים אף יותר להבין מדוע – למרות "הענישה" הישירה והעקיפה ולכאורה 'להכעיס' – המאחרים הללו מתמידים לאחר.

תבנית התנהגותית שכזו טבועה בהם מגיל רך ועד שיבה טובה. אמנם עם הזמן הבעיה משתנה, מתמתנת, מתעצבת ולובשת צורות אחרות, אך במהותה היא אינה משתנה כלל.

 

תסכולו של אדם המתקשה להתארגן

 

אצל אדם המתקשה להתארגן קיים קושי לטפל במספר עניינים במקביל. הוא מתקשה להגות וליישם סדר עדיפות ורצף פעולות נכונים, וזאת על-מנת לבצע מטלה – ולו הפשוטה ביותר – מתחילתה ועד סופה.

הוא עלול לאבד את הצפון באחד מן השלבים ההכרחיים לביצוע המשימה, החל משלב היוזמה לביצוע המשימה, שמירה על סדר פעולות במשימה, עקביות בביצוע המשימה ומיקוד תשומת לב מלאה בביצוע המשימה, ללא היסחפות לעניינים אחרים, עד סיום המשימה באופן ראוי.

 

אי-סדר בשיח הפנימי

 

אמנם, אי הסדר בשיח הפנימי של אדם הסובל מקשיים בהתארגנות אינו נראה כלפי חוץ, אך הוא דרמטי ותכופות משתק את האדם ומעצים את תחושת התסכול והכעס העצמי שלו.

אנשים עם קשיים בהתארגנות מתקשים בתהליכי קבלת החלטות. לפני ביצוע כל מטלה, קלה כבחמורה, הם מנהלים ויכוח פנימי חוצב להבות:

האם לבצע את המטלה – כן או לא?

האם לבצע אותה עכשיו או אחר-כך?

מה לעשות קודם ומה לעשות אחר-כך?

"אם אבצע את מטלה א', ד' ו- ה' אחסוך זמן, ואפילו אספיק לבצע כמה מטלות בו זמנית…"

ההתנהלות של אדם עם קשיים בהתארגנות הינה קדחתנית מכיוון שהוא פועל מתוך לחץ להספיק כמה שיותר ומנסה בדרך לייצר כמה 'מחטפים': "אם אני נמצא כבר באזור מסוים כדאי שאעשה עוד משהו, גם אם הוא עלול לעכב את ביצוע המטלה הראשית". מחשבתו מפוזרת להרבה כיוונים – דבר המעצים את הקושי בהיצמדות לביצוע מטלה מתחילתה ועד סיומה.

ההתנהלות באנדרלמוסיה באה לידי ביטוי באינספור הזדמנויות ותפקודים יומיומיים:

  • ניהול הלמידה הפורמאלית, קרי: הכנת שיעורי הבית, התכוננות למבחנים, הכנת ציוד רלבנטי ללמידה וכד'.
  • ניהול ארגון הבית, החל מביצוע עבודות במטבח כגון: בישולים, הכנת כריכים, אפיה וכו', וכלה בניקיון הבית, קניות, קיפול כביסה, החזרת ציוד למקום, טיפול בניירת, ועוד – כולם כרוכים באי-סדר משמעותי של האזורים הדרושים לביצוע המטלה

 

תהליכי התארגנות דורשים מיומנויות מוגדרות

 

תהליכי התארגנות במרחב הפיזי של אדם, במרחב הזמן ובמרחב השיח הפנימי שלו מחייבים מגוון יכולות. יכולות אלה אינן מובנות מאליהן, ואינן קשורות בדרך כלשהי לרמת האינטליגנציה של האדם. מיומנויות אלה כוללות:

  • ארגון מספר רב של מטלות בו-זמנית
  • יכולת ניהול מטלה
  • התמדה בביצוע מטלה עד לסיומה
  • הימנעות מלהיגרר לדברים שאינם קשורים במטלה

העומס, אי-הסדר והאפשרויות הבלתי נדלות מבלבלים את האדם ומכניסים אותו למערבולת התלבטויות.

 

הכול או לא כלום

 

רבים מאלה הסובלים מהפרעות קשב וקשיים בהתארגנות מפתחים תפיסת עולם של 'הכול או לא כלום'. הם דורשים מעצמם ביצועים מושלמים בכל תחום בו הם עוסקים. כשאינם מצליחים לבצע מטלה באופן מושלם, כפי שהם מגדירים לעצמם את המושג 'מושלם', הם מעדיפים לוותר עליה לגמרי.

 

משוב נפשי – רגשי

לדפוסי התארגנות לקויים

 

התגובה הרגשית של אנשים אלו לדפוסי התארגנות לקויים חזקה במיוחד. לעתים קרובות הם נוחלים ומפנימים זעם רב מהסובבים אותם, וכועסים על עצמם עשרת מונים.

קשה להם לגבש ולאמץ דימוי עצמי  חיובי משום שיומיום הם נקלעים לאינספור משימות בהן לא תפקדו באופן יעיל. מלבד הביקורת וחוסר הסובלנות הם נפגעים ממימוש חסר תדיר של הפוטנציאל שלהם, ובניגוד לרצונם הם מוצאים עצמם מחבלים במערכות יחסים משמעותיות בחייהם.

 

 

חשיבות השפעת הסביבה

 

תפקודם של אנשים עם קשיים בהתארגנות מושפע במידה רבה מהמסגרת בה הם נמצאים, ומהתייחסות אחרים אליהם. כאשר הם נמצאים במסגרת מסודרת ומאורגנת שקיימים בה נוהלי זמן קבועים, וההתייחסות כלפיהם איננה תוקפנית, הם מצליחים לארגן את עצמם לביצוע המטלות הנדרשות מהם (לא ברמה מושלמת כפי שהיו רוצים, אך ברמה סבירה). אך כאשר המסגרת בה הם נמצאים איננה מסודרת בעליל וההתייחסות כלפיהם תוקפנית ולא מכילה, התפקוד שלהם הופך למבולבל מאוד ומלווה בחוסר ביטחון קיצוני.

 

רקע נוירו פיזיולוגי

 

הרקע להפרעת הקשב הוא ליקוי נוירו פיזיולוגי במערכת הבקרה המוחית הממוקמת באזורים הפרונטאליים של המוח.

מוחנו, בנוסף לשלל תפקודיו המדהימים, מצויד במערכת בקרה משוכללת שאמורה לווסת ולמקד את מגוון הפעילויות המוחיות. לעתים, בגלל אי-בשלות של הפונקציות הניהוליות (Executive Functions) נוצרים ליקויים במנגנוני הבקרה המוחיים, הגורמים למכלול התסמינים של "קשיים בהתארגנות".

בשנים האחרונות הצליחו מדענים לזהות את הגנים הספציפיים לתופעה. מכיוון שהליקוי גנטי בעיקרו יש להסביר למטופל שלקשיים הללו ישנו רקע גנטי מוצק. ייתכן ש"ירש" אותם מאחד מהוריו או מבני המשפחה הרחוקים. חשוב שהמטופל ידע שהוא אינו אשם בקשייו ולא מי מבני משפחתו, אך חשוב שבעתיים לקבל אחריות על קשייו וללמוד להסתדר היטב ללא מגבלות ותוצאות לא רצויות למרות הסינדרום.

 

מלכודת השיח הפנימי ההרסני

 

הדיבור הפנימי כולל ביקורת עצמית כמו: "אני אף פעם לא מצליח לבצע משימות פשוטות מההתחלה ועד הסוף"; "אני תמיד מאכזב את הסובבים אותי"; "אני לא מצליח לדאוג לכול הפרטים במשימה"; "אני שוכח חפצים"; "אני שוכח לבצע משימות פרוצדורליות פשוטות כמשלוח מכתבים בדואר, תשלום דוחות חניה וחשבונות אחרים", וכו'.

"קיים פעם גדול בין יכולות אינטלקטואליות ויצירתיות לבין הביצועים בפועל"; "אין לי זכות להביע את דעתי מכיוון שלא עמדתי במשימות פשוטות שהחברה מודדת על-פיהן את כישוריי", לדוגמא: מורה שהוא מאחר כרוני נשפט לא אחת בעיקר לפי איחוריו, גם אם עבודתו מעולה.

השיפוט השגור בחברה 'קובע': "קודם כל תעמוד במשימות הניהוליות כגון: עמידה בלוח זמנים, הבאת הציוד הנדרש וכד', ורק אח"כ נתייחס לאיכות העבודה ולאיכויות האישיות האחרות שלך".

אלמנט נוסף בדיבור הפנימי הוא בושה בעצם קיומה של התופעה וניסיון להסתיר את התופעה כך שאיש מהסובבים אותו לא ידע על קיומה. "האיחורים שלי, הבלגן האינסופי החיצוני והפנימי שלי יוצרים בי תחושה שאני לא מספיק טוב, ולפעמים לא שווה עד כדי כך שאין לי זכות קיום".

לכן, הטיפול בבעיית ההתארגנות חייב להתחיל בדיבור הפנימי הזה, על-מנת לפתח מודעות ולגיטימציה לאפיוני התופעה ולהיבטיה. היעד הטיפולי הראשוני הוא הפחתת רגשות אשמה של האדם כדי לאפשר לו לקחת אחריות ולהיות מסוגל לבצע את המטלות שהוא קובע לעצמו.

בשלב טיפולי זה יש לתת לאדם הפונה הסבר מפורט ועדכני על מהות הפרעת הקשב שבחלקה באה לידי ביטוי בקשיים בהתארגנות.

 

5 שלבים לטיפול בקשיים בהתארגנות

 

הטיפול בבעיית ההתארגנות הינו טיפול משולב. הוא מתחשב הן בדיבור הפנימי המלווה אנשים עם קשיים בהתארגנות, והן בהקניית כלים מעשיים וישימים כדי לייעל תהליכי התארגנות.

 

שלב ראשון – פיתוח מודעות

 

  1. פיתוח מודעות לקיומו של סינדרום האנדרלמוסיה הגורם לקשיים בהתארגנות.
  2. פיתוח מודעות לבסיס הנוירו – פיזיולוגי של הסינדרום.
  3. פיתוח מודעות לתחומי תפקוד בחיי המטופל בהם סינדרום אנדרלמוסיה בא לידי ביטוי.
  4. פיתוח מודעות ומתן לגיטימציה למחיר הרגשי הכבד של סינדרום האנדרלמוסיה.
  5. פיתוח מודעות למגוון כלים יעילים לטיפול בסינדרום.

 

שלב שני – צמצום חרדות ורגשות אשמה

 

  1. 'הצפת' רגשות האשמה והחרדות הנלוות להתמודדות היומיומית עם הקשיים ביחסיו עם עצמו ועם הסובבים אותו.
  2. הזמנה להתמקדות ולהקשבה עמוקה לגופו כדי לזהות את המקומות שבהם החרדות ורגשות האשמה צבורים.
  3. הזמנה לתהליך עומק של אי. אם. די. אר. כדי להציף את החרדה והמחשבות הטורדניות  ולהפחית את עוצמתן עד סילוקן.

 

שלב שלישי – זיהוי מרכיבי הקושי

 

  1. זיהוי המרחבים בהם הקשיים התפקודיים באים לידי ביטוי.
  2. זיהוי עוצמות הקשיים לפי רצף, וזאת באמצעות שאלוני קשב כדוגמת שאלון בראון, קונורס או צ'סנר.
  3. הגדרה אופרטיבית של התחומים המצריכים בניית "תכנית התערבות" (= תוכנית אישית).

 

שלב רביעי – בניית תוכנית אישית

 

  1. בניית תוכנית התערבות מותאמת לפרופיל הקשיים והחוזקות האישי של המטופל  ומותאמת לסביבה הלימודית, חברתית ומשפחתית בה הוא נמצא ומתפקד.
  2. הקניית מגוון כלים לארגון המרחב הפיזי, כגון:
  • ארגון ציוד אישי בתיקים, ארנקים ועוד.
  • ארגון הבית: חדר המגורים, מרחבים משפחתיים משותפים של הבית, סביבת העבודה וכד'.
  • ארגון ניירת : אצל תלמידים – ספרים, מחברות, קלסרים, כלי כתיבה. אצל מבוגרים – מכתבים, חשבונות , חשבוניות.
  1. הקניית מגוון כלים לארגון מרחב הזמן, הגדרת מטרות לטווח קצר ולטווח ארוך, יצירת סדרי עדיפויות.

 

שלב חמישי – יישום התוכנית האישית,  בקרה וארגון מחדש

 

בשלב זה מוזמן המטופל לייצר זמנים לתכנון הזמן בצורה המותאמת  לקצב ולסגנון ההתנהלות האישי שלו. הוא מוזמן ליישם טכניקות וכלים לארגון המרחב הפיזי שלו הכוללים טיפים קטנים לשמירה וניהול חפצים חיוניים כגון : מפתחות, פלאפונים  ועוד

כל התהליך מלווה בהנמכת ציפיות דרמטית כדי להתמודד עם הדיבור הפנימי של : "הכל או לא כלום " . המסר המרכזי הוא : גם אם ביצעת 20% או 30% מהמטלות זה וודאי הרבה יותר טוב מלא כלום.

כמו כן התהליך מזמין את המטופל לא לפחד לייצר את החזון שלו תוך כדי בניית השלבים הספציפיים בדרך להגשמתו.

המטופל מוזמן להתבונן לקושי בעיניים , לדעת שאין פיתרון קסם ובכל שלב חשוב לערוך בקרה וארגון מחדש של הדרכים שנבחרו ובכל פעם  לייצור דרכים חדשות בהתאם לשינויים שנוצרו בדרך.

והעיקר לא לפחד כלל כי מרחב האפשרויות הוא אינסופי כמעט כמו הבלגן.

 

אתר האינטרנט של חדוה נבון: http://www.navoncenter.com/ 

 

 

קרדיט תמונה: <a href='https://www.freepik.com/vectors/people'>People vector created by stories – www.freepik.com</a>

 הצטרפו לרשימת התפוצה שלי ותקבלו הרבה מאוד ידע מקצועי בתחום

יותם ויסקופ

יותם ויסקופ

מנחה בתחום ADHD,לקויות למידה וקשיי התנהגות.

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

הנער הגיע עם בעיות התנהגותיות קשות ואבחנה של הפרעת קשב… אבל בסוף זה לא היה זה (סיפורים מהקליניקה)

  במשך עשור ניהלתי את אחד המרכזים הקהילתיים-חינוכיים-טיפוליים הגדולים בארץ לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, הפרעות התנהגות, לקויות למידה, הפרעות התנהגות ועבריינות נוער. תהליך הכניסה

קרא עוד »

פרק 31: יותם ויסקופ מארח את זיו גרשוני – נער בסיכון שהפך להיות קצין קרבי וכיום הממונה על רשות חסות הנוער במשרד הרווחה

  זיו גרשוני הוא אחד האנשים היותר מיוחד, עם העשייה היותר מיוחדת ומרגשת, שתפגשו בעולם של ילדים ונערים במצבי סיכון.מוזמנים להאזין לפרק 31 של פודקאסט

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 27: יותם ויסקופ מארח את עו"ד רלי רווה אבישר לשיחה בנושא עתירה למתן טיפול תרופתי לאסירים עם הפרעת קשב

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 27 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים כחלק מהמיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

פרק 25 – פודקאסט מגזין ADHD: ריאיון עם נציגות שירות בתי הסוהר בנושא טיפול באסירים עם הפרעת הקשב במסגרת מרכזי הקשב.

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 25 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים במסגרת המיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?

(קרדיט תמונה נושא מקורית: ynet) למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?   בפתח דבריי אני

קרא עוד »

הרצאה להורים – הדברים הטובים שבהפרעת הקשב, ופיתוח תחושת מסוגלות של ילדים יקרים אלו (: יום שני הקרוב 25.4.22 בשעה 21:30 בזום!!!

הורים יקרים, ביום שני הקרוב (25.4.22) בשעה 21:30 עד 23:00 נקיים הרצאה מיוחדת במסגרת המיזם הקהילתי "זום על הקשב" (עונה 5). ההרצאה תעסוק בהיכרות עם

קרא עוד »

פרק 21 – פודקאסט מגזין ADHD – יותם ויסקופ מארח את עדיאל בר-שלום לשיחה משמעותית על חינוך, הפרעת קשב ונוער בסיכון. פרק חובה לכל הורה ומחנך בישראל!

  במשך כ- 15 שנים אני עוסק בתחום של ילדים ונערים במצבי סיכון בכלל, וכאלה עם הפרעת קשב ולקויות למידה בפרט. פגשתי לאורך הדרך הרבה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 19 – יותם ויסקופ מארח את מורי טויק לשיחה בנושא אומנויות לחימה והפרעת קשב, ואיך כבוד הרב קשור להתפתחות המקצועית והמשמעותית של מורי?

  שמחתי לארח את מורי טויק.  לאחר שנים רבות באבחון וטיפול בילדים ובנוער, ייעוץ בבתי ספר, הקמת תחום הספורט טיפולי בעיריית רעננה, הדרכת הורים פרטנית

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 18 – יותם ויסקופ פוגש את הנער שוויתרו עליו ובגיל 35 החליט לפרוץ את הדרך, ולהשפיע על עולמם של נערים רבים עם הפרעת קשב ולקויות למידה באמצעות הצגה על חייו האישיים, הצגה שמחזירה את התקווה. על מעוז צעירי שמעתם?

רגע לפני שמתחילים, תרשו לי לתת הקדמה קצרה: עד היום הקלטתי 18 פרקים במסגרת פודקסאט מגזין ADHD, פרקים מרגשים, משמעותיים ופורצי דרך בתחום הפרעת הקשב.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 17 – יותם מארח את שמעון אבוחצירה, מנהל מרכז המצויינות קק"ל נוף הגליל, לשיחה בנושא פריפריה והפרעת קשב

  שמעון נשוי ואבא לארבעה ילדים חמודים. איש חינוך וותיק עם 20 שנות עשייה משמעותית. שמעון ריכז, חינך וניהל מכינה קדם צבאית תמיר ושחר, היה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 15: יותם מארח את אסתר גולדברג – פסיכולוגית חינוכית וקלינית – לשיחה בנושא "הפרעת קשב להבין ולהיות מובן"

  אני שמח לארח את אחת מנשות המקצוע המובילות, הוותיקות והמוערכות בתחום הפרעת הקשב בארץ – אסתר גולדברג.   למי שלא מכיר, אסתר גולדברג היא

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 14: יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה בנושא מקום ההורים במניעת התנהגויות סיכון של המתבגרים שלהם, זאת באמצעות שיח ביקורתי על הסדרה "בני אור"

    חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 14  של פודקאסט מגזין ADHD  בנושא המקום של ההורים במניעת התנהגויות סיכוניות של המתבגרים שלהם. היום יש

קרא עוד »

יותם מארח את דוידי אורי, פסיכולוג חינוכי, לשיחה משמעותית על הפסיכולוגים במערכת החינוך, התמודדות מערכת החינוך עם הפרעת קשב, ומודל "מרחב" שהקים כמודל התערבות חינוכי – טיפולי לילדים עם הפרעת קשב במערכת החינוך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  13 (: הפעם יש לי את הכבוד לארח את דוידי אורי – פסיכולוג חינוכי שמטפל, חי, נושם ועוסק

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 12 – יותם מארח את ליסה גרוסמן, מבכירות המטפלות בתחום ב- ADHD בארץ, לשיחה בנושא מאמנים לילדים עם הפרעת קשב, ועולם התפקודים הניהוליים שלהם.

    חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  12 (:    הפעם אני שמח ומתרגש לארח את אחת מנשות המקצוע הבכירות והמובילות בתחום הפרעת

קרא עוד »

האם לסלוח לילד עם הפרעת קשב?

היום ערב יום הכיפורים, וראשית אני מבקש לאחל לכולנו גמר חתימה טובה. יום הכיפורים הוא זמן מעולה לחשבון נפש. רגע לפני שנדון (בקצרה, הפעם) בשאלה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 10 – יותם מארח את ד"ר גילת טרבלסי לשיחה משמעותית בנושא הכלה והוראה מותאמת לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב

חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  10 (:    הפעם אני מארח קולגה יקרה מאוד – ד"ר גילת טרבסי. גילת מומחית בתחום החינוך המיוחד,

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 9 – יותם מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני נוער

חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  9 (:  והפעם אני מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 8 – יותם וסיון מקונן נפגשים לדבר על כישלונות של ילדים עם הפרעת קשב ומה אפשר לעשות בשביל להימנע מכך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 8 (:  והפעם אני מארח את סיון מקונן, עו"ס, מאמנת ומטפלת בתחום הפרעת הקשב. אנחנו נפגשים לדבר על

קרא עוד »

"אתה קולט כמה רחוק רואים מכאן?" – אני רוצה לספר לכם על עמותת "דרך לוטן" שמאפשרת לנערים להסתכל רחוק (רחוק מאוד)!

במשך עשור ניהלתי את המרכז החינוכי – טיפולי – קהילתי להתערבות רב מערכתית בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, לקויות למידה, הפרעות התנהגות והתנהגות עוברת חוק.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק שישי – יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה לא פשוטה בנושא דחייה חברתית של ילדים ומתבגרים עם ADHD

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק השישי של פודקאסט מגזין ADHD.  הפעם אני מארח את ליאורה חיים לשיחה מרגשת מאוד בנושא ההתמחות שלה –

קרא עוד »

יוצאים לחופש הגדול עם ADHD

חשוב: תוכן הפוסט לקוח מתוך הרצאה שלמה שהועברה במסגרת מיזם "זום על הקשב – מתן ידע וכלים מקצועיים בתחום ADHD" שהעברתי בנושא "יציאה לחופש הגדול

קרא עוד »

יש לי הצעה לפוליטיקאים – ברגע שתחליטו לשקם את הקרע המטורף שנוצר בין היהודים לערבים במדינה, תשבו עם אנשי עמותת "כוכבי המדבר" ותלמדו מהם את מודל העבודה. יש לי הרגשה שזה יביא בשורה חדשה – לכולם!

אני רוצה להחזיר אתכם לפוסט שכבר כתבתי על הנושא של הקרע המזעזע שנוצר בחברה הישראלית בין היהודים לערבים (אם עדיין לא קראתם אז: https://yotamw.co.il/k17/ ).

קרא עוד »

עבודה רב מערכתית סביב ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות – שיחה של יותם ויסקופ וענת בן סלמון על נושא משמעותי זה

עבודה רב מערכתית היא, לדעתי, הבסיס המשמעותי ביותר להצלחה עם ילד בעל מאפיינים של הפרעת קשב וקשיי התנהגות. אפשר לדבר על זה המון (ואם תסתכלו

קרא עוד »

קולגה אתגרה אותי בשאלה – "מה לדעתי הדבר האחד שהכי חשוב לדעת בתחום ADHD?" לקח לי קצת זמן לחשוב, והגעתי לתובנה ומסקנה…

קולגה, פסיכולוגית קלינית בתחום ילדים ומתבגרים במצבי סיכון, פנתה אלי בשאלה:   הקולגה: "יותם, אנחנו עובדים כבר הרבה זמן ביחד. אני חייבת לאתגר אותך בשאלה.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD

      קבצי הפרקים בגוגל דרייב: https://katzr.net/8e6d6c קבצי הפרקים באפליקציות: https://katzr.net/9e415c אתר אינטרנט: https://yotamw.co.il/adha-magazine/ עמוד פייסבוק: https://www.facebook.com/groups/adhdmagazine1   קרדיט תמונה: <a href='https://www.freepik.com/vectors/radio'>Radio vector created

קרא עוד »

גם לנו, הקהילה, "הברגים הקטנים", יש סוג של אחריות על המצב המזעזע הזה בין היהודים לערבים, ואת זה אני מבין לעומק אחרי שטיפת הרכב שלי. וגם, מה אנחנו, הקהילה, יכולים לעשות? ולמה שווה להכיר את ארגון "כוכבי המדבר" כסוג של פתרון אפשרי לבעיה?

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

תרשו לי לשתף אתכם במחשבות שעלו לי בעקבות קריאת ספרה של ד"ר גילת טרבלסי "מתאים לי?! גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול"

"גדולה של איש חינוך, בעיניי, היא לתפוס את עצמו כ'לומד לאורך החיים'. זו אינה הכשרה שנגמרת. תמיד יש עוד אופקים, עוד תפקודים, מציאות משתנה" (ד"ר

קרא עוד »

הצצה מרגשת ומיוחדת לתחושותיה ורגשותיה של אמא לילדים עם ADHD. יותם ויסקופ מראיין אמא לילדים עם ADHD.

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

אתם נמצאים לקראת בחירת בית הספר הבא של הילד עם הפרעת הקשב וחשוב שניקח בחשבון כמה דברים. כל מה שצריך לדעת לקראת בחירת חטיבת הביניים / כיתה א' / תיכון לילד עם ADHD .

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

יום הזיכרון 2021

יום הזיכרון. בשנת 2009 נפטר אבא שלי היקר. אבא נפטר מדום לב פתאומי אחרי שירות של 33 שנה בתפקידים מגוונים במשטרה. חבריו ידעו לספר את

קרא עוד »

מהי השפעתם של קשיים אקדמיים בקרב בני נוער עם הפרעת קשב על התנהגות עוברת חוק, ומה המקום של מערכת החינוך בכל הסיפור הזה? – יותם ויסקופ

אנשים טובים שהחינוך יקר להם – הצטרפו להרצאה מיוחדת זו!  בואו נחשוב ביחד איך מצילים את הנערים המדהימים האלה ומובילים אותם לעתיד טוב ומשמעותי יותר! 

קרא עוד »

מודל "מסע אישי" לחינוך כיתות מקדמות עם תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעת קשב (מודל בפיתוחה פורץ הדרך של ליאת הדר עובדיה)

ליאת הדר עובדיה – מתמחה בחינוך מיוחד, בעלת תואר שני בלקויות למידה, אשת חינוך וותיקה עם ניסיון של מעל 15 שנים בחינוך כיתות מקדמות ביסודי

קרא עוד »
ילדים עם ADHD

מה וויטני, גם לך יש ADHD ?

זאת וויטני 🙂 רועה בלגית חתיכה, רגישה, שובבה ו… עייפה 🙂 ולא… היא לא מבוגרת, סתם עצלנית ומפונקת. וויטני היא הכלבה שלי והיא הכלבה הכי

קרא עוד »
אייל גל

המלצה אישית על ספרו החשוב של אייל גל "ילדי ההליקופטר" – טיפוח מסוגלות עצמית וכישורים חברתיים

אתם בוודאי יודעים שהפרעת הקשב "פוגשת" את הילד בכל תחומי חייו: הלימודיים, ההתנהגותיים, הרגשיים והחברתיים. לא פעם ראיתי שברגע שאומרים "צריך לטפל בהפרעת הקשב של

קרא עוד »