בעוד החופש הגדול מתקרב לסיומו, אלפי הורים לילדים עם הפרעת קשב נערכים לאתגר המוכר של חזרה לשגרה ולשנת הלימודים. המעבר מהחופש לבית הספר מלווה לעיתים במתח, חוסר ארגון ותסכול, הן עבור הילדים והן עבור ההורים. אך לצד הקשיים, המומחים מזכירים כי מדובר בהזדמנות חשובה לבנייה מחודשת של הרגלים, ליצירת מסגרת תומכת ולחיזוק הקשר שבין הילד לבית הספר. יותם ויסקופ, מומחה בחינוך המיוחד ומטפל קוגניטיבי־התנהגותי מוסמך, מסביר כיצד היערכות נכונה יכולה להפוך את פתיחת השנה לא רק לאתגר, אלא גם לנקודת זינוק להצלחה.
בעוד הימים האחרונים של החופש הגדול חולפים במהירות, הורים רבים לילדים עם הפרעת קשב מוצאים עצמם מול דאגה מוכרת: איך לחזור לשגרה בית־ספרית בצורה רגועה, מסודרת ומיטיבה. יותם ויסקופ, מומחה בחינוך מיוחד ומטפל קוגניטיבי־התנהגותי מוסמך, מסביר למה ההכנה הזו היא לא רק טכנית אלא גם מהותית, ומעניק שורת המלצות פרקטיות להורים.
ויסקופ מדגיש נקודה קריטית: הפרעת קשב אינה הפרעה רגשית אלא הפרעה ביצועית. “הילדים יודעים היטב מה הם צריכים לעשות, הבעיה היא שהם לא תמיד יודעים איך לעשות את זה,” הוא אומר. הקושי המרכזי טמון בתפקודים הניהוליים : עיכוב תגובה, ארגון, תכנון, ויסות רגשי והתמודדות עם מעברים. עם זאת, הוא מציע הרבה תקווה: “המוח של ילד עם הפרעת קשב הוא גמיש, ממש כמו שריר. כשמאמנים אותו נכון, למשל באמצעות טיפול קוגניטיבי־התנהגותי מותאם, אפשר לראות שינויים משמעותיים מאוד, עד כדי שהילד יצליח לנהל את הפרעת הקשב שלו בכוחות עצמו.”
אחת ההמלצות הראשונות שלו היא לוודא שלקראת החזרה לשנת הלימודים לא חסר לילד טיפול תרופתי. "אם הילד מקבל תרופה, חשוב לוודא שיש מלאי מספק לחודש הראשון, ולהתחיל מחדש את שגרת הטיפול כמה ימים לפני החזרה ללימודים". לצד זאת, ויסקופ ממליץ להחזיר את הילד בהדרגה לשגרה של שינה ויום. "לפחות חמישה ימים לפני, כדאי להקפיד על שעות קבועות של השכמה, פעילות והשכבה. לילדים עם הפרעת קשב קשה מאוד עם שינויים, ולכן ההכנה הזו חוסכת הרבה תסכולים".
הוא ממליץ בחום על שיחה אישית עם מחנכת הכיתה. "לא מספיק שיש אבחון כתוב. ההורים הם המטפלים הטובים ביותר של הילד שלהם, ולכן חשוב שהם יספרו למחנכת מה עוזר לו ומה מקשה עליו. השותפות הזו היא הבסיס להצלחה. חשוב לעשות את זה עם המון כבוד והערכה למורה".
גם לציוד יש תפקיד משמעותי: "חשוב לקנות מראש מספיק כלי כתיבה ולבדוק כל ערב שהכל מוכן. מומלץ מחברות עם דפים עבים, ולעטוף ספרים ומחברות באותו צבע כדי להקל על ההתארגנות. בקבוק מים איכותי ששומר על קור עד 12 שעות הוא ממש כלי טיפולי חיוני. שתיית מים קרים מרגיעה ועוזרת בוויסות".
בנוסף, ויסקופ שם דגש על עבודה רב־מערכתית: "צריך לדאוג שכל הגורמים הורים, בית ספר ומטפלים חיצוניים, יהיו בתיאום ושיח קבוע. בלי שיתוף פעולה כזה קשה מאוד לקדם ילד עם הפרעת קשב". לצד זאת, הוא ממליץ לתרגל בבית כישורי תפקודים ניהוליים: להכין רשימת משימות יומית, להשתמש בטיימר לפעילויות, לבנות לוח שבועי מחיק, ולתרגל התארגנות ערב לקראת הבוקר.
"המסר שלי להורים הוא פשוט" מסכם ויסקופ. "ילדים עם הפרעת קשב יכולים להצליח. זה דורש יותר הכנה, יותר מבנה ויותר שיתוף פעולה עם בית הספר, אבל התוצאה משתלמת. אם נלמד אותם לאמן את ‘שריר המוח’ ונעטוף אותם בסביבה מותאמת ותומכת, נגלה שהם הרבה יותר מסוגלים ממה שנדמה".