יש משהו שאנחנו כחברה חייבים להבין:
1. הפרעת קשב היא לא הפרעה רגשית, היא הפרעה ביצועית שפוגעת בתפקודים הניהוליים של האדם.
2. יש קשר מובהק, חד וברור בין חוסר טיפול בהפרעת קשב, גורמים סביבתיים ועבריינות נוער.
3. יש קשר עוד יותר מובהק בין כישלונות לימודיים ומורים שלא מבינים את מהות החינוך ומהות תפקידם לבין כניסה של נערים אלו לעולם הסיכון והפשיעה.
4. שירות בתי הסוהר בישראל הוכיח בצורה פשוט מדהימה (וכואבת) איך הפרעת קשב מתחברת לנושא העבריינות, והראתה בצורה בלתי רגילה איך טיפול טוב יכול להעלות את תחושת המסוגלות ולהפחית חזרה לפשיעה.
5. לעבוד עם נערים אלו זה לא רק בטיפול רגשי, ולא רק בהחזקה ברורה. אם לא נעבוד על התפקודים הניהוליים שלהם, על הפרשנות הלקויה ועל תחושת המסוגלות, אנחנו קצת עובדים על עצמנו.
6. חבל מאוד שצריכים להגיע ל"סוף המסלול הנורמטיבי" בשביל להתחיל לטפל באוכלוסייה זו. אם רק נבין שחייבים לתפוס את זה בכיתה א', שעוד הילד "לא פנוי ללמידה" (עד היום לא הבנתי את האמירה הזאת), או שהילד "לא פנוי רגשית" (גם את זה לא הבנתי) או אלף ואחד משפטים דומים, אנחנו נציל כאן נפשות רבות, ואגב… נחסוך הרבה מאוד כסף סביב "קריירת הפשיעה" שלא חסרה לנו (לצערי) בישראל.
7. ומה הפתרון לדעתי כמי שעוסק בתחום הזה יום יום מאז שנת 2009?
א. הכשרה משמעותית של ההורים סביב הסמכות ההורית האבודה שלהם (ועדיף דרך גישת "הסמכות החדשה" של פרופ' חיים עומר).
ב. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי משמעותי מאוד סביב הפרעת הקשב (ועדיף דרך פרוטוקול שאני בניתי או פרוטוקולים אחרים בתחום הפרעת הקשב).
ג. טיפול תרופתי (ועדיף דרך פסיכיאטר שרואה את כל התמונה. כמובן שטיפול תרופתי כל עוד הדבר נדרש).
ד. פיתוח תחומי עיסוק חדשים ומשמעותיים לנער דרך הדברים שהוא והפרעת הקשב שלו מעולים בהם (ולא דרך כל מני פרויקטים שמשמרים סיכון, ויש לנו לא מעט כאלו).
ה. להבין שהם יכולים להיות סוחרי הסמים הכי גדולים בארץ, ובאותה הנשימה מנהלי השיווק של החברות הכי גדולות בארץ.
אני בניתי ידע וכלים רבים להתמודדות עם אוכלוסייה זו שנמצאת היטב בתוך החברה שלנו, אלא שהחברה לא מודעת או לא רוצה להיות מודעת. אם אתם מנהלים מסגרות שיש בהם נערים כאלו (אגב, יש את הנערים האלו בכל המסגרות החינוכיות בארץ, פשוט לא בעוצמה של "פשיעה" או "עבריינות", אך בהחלט סביב התנהגויות סיכוניות שזה לא פחות חמור מפשיעה ועבריינות) ואתם רוצים להביא לצוותים שלכם את הסדנה שלי – אני כאן!!
בואו נלמד להצליח גם עם הנערים שהחברה הישראלית לא פעם מעדיפה לשכוח מהם. בואו "נעצים" ונוביל גם את הנערים האלו, ולא רק או בעיקר את החברה של ה – 5 יחידות אנגלית, 5 יחידות מתמטיקה, 5 יחידות ערבית, 5 יחידות פיזיקה ועוד כל מני כאלו. תאמינו לי שהנערים האלו (של ה- 5 יחידות) לא צריכים אתכם בשביל להצליח בחיים… הנערים שאני מדבר חייבים אתכם בשביל להצליח בחיים שלהם.
ורגע לפני סיום – זכרו: כל ילד (כולל הנערים האלו) רוצה לדעת שהוא המתנה הגדולה ביותר להורים, וחובתנו כחברה לדאוג שכך זה יהיה… כי מאחורי כל "עבריין" או "עובר חוק" או "בצל החוק" או כל ההגדרות ה"מדהימות" האלו יש נפש פצועה, פגועה, שפשוט אף אחד לא היה שם קודם בשביל לשלוף אותו, או היה שם בשביל לשמר את הסיכון שלו (לצערי).