עצמאות ו – ADHD

WhatsApp
Facebook
Email
דגל2

רגע לפני יום העצמאות (יום לא פשוט בכלל מאז השבת הקשה, פרוץ המלחמה, אובדן אחינו ואחיותנו ואי ההחזרה המיידית של כלל החטופות והחטופים), אני מבקש מבקש לתת לכם נקודה למחשבה על עצמאות של ילדים עם הפרעת קשב.

כמי שמלווה שנים רבים הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, אני שומע אין ספור פעמים את האמירה "יאללה, הוא חכם, שיעשה את זה לבד, הוא צריך להתמודד, הוא צריך להיות עצמאי". בתהליך ההדרכה המקצועית אצלי, ההורים מבינים שלא בדיוק כך הדברים. אפשר בתאוריה לבקש ממנו להיות עצמאי, אפשר גם להעניש אותו אם לא יהיה עצמאי (ובבקשה אל תעשו את זה), אבל הרבה פעמים זה פשוט לא יעבוד והמצב אפילו יכול להחמיר.

בואו ננסה להבין למה…

שאנחנו מדברים על הפרעת קשב אנחנו מדברים בעיקר על קשיים בתפקודים הניהוליים ובפרשנות הלקויה של הילד. אני מקווה שכולנו כבר יודעים את העבודות הבאות על הפרעת קשב:

  1. הפרעת קשב היא לא (!!!!) רגשית, היא ביצועית (לצורך הדיון – אנשים עם הפרעת קשב יודעים מעולה מה לעשות, הם לא יודעים איך לעשות). אין דבר כזה "הפרעת קשב על רקע רגשי". יש בהחלט תוצרים רגשיים להפרעת הקשב.
  2. הפרעת קשב קשורה למוח של הילד (תורשתית, מולדת, התפתחותית). המוח שלנו גמיש, ובעבודה נכונה (ואפשר לדבר עכשיו שעות על מהי "עבודה נכונה") שכוללת עבודה ביצועית, ולא רק עבודה רגשית / מתן מקום בטוח / אמפתיה / "מרחב מכיל", הילד יכול לייצר מעקפים וללמוד לחיות מעולה עם הפרעת הקשב.
  3. מדובר על ילדים חכמים מאוד.
  4. מדובר על ילדים רגישים מאוד.

אחרי שעשינו יישור קו קליל, אני מבקש שנדבר קצת על התפקודים הניהוליים. אם תרשו לי לא להיכנס לתאוריה כבדה, אז נסביר, באופן כללי כמובן, שתפקודים ניהוליים הם התפקודים הבאים:

המדד הנבדק הסבר למדד
מעברים מעבר מדבר לדבר, מפעולה לפעולה, פעילות לפעילות
עיכוב תגובה לעצור את עצמי ברגע שצריך, לעצור רגע לפני שאני מגיב
שליטה רגשית לשלוט ברגשות שלי, כולל בכעסים
יזימה ליזום דברים בעצמי, לא לחכות, לבצע ברגע שצריך
זיכרון עבודה לזכור דברים שאני צריך לעשות עכשיו ואחר כך, ואת דרך הביצוע של הדברים שאני צריך לעשות
תכנון וארגון לתכנן ולבצע בצורה טובה, מאורגנת ויסודית
ארגון הסביבה לארגן את הסביבה, את התיק, את השולחן, את החדר, את הציוד)
ניטור אני בודק את עצמי תוך כדי המשימות והפעולות שאני עושה

כמובן שטבלה זו היא כללית מאוד ואם אתם זקוקים להרחבה אז אתם יודעים שאתם יכולים לפנות אלי ואני אשמח לעזור ולהסביר (:

אצל ילדים עם הפרעת קשב יש בעיה בביצוע של תפקודים ניהוליים אלו. אגב, בעיקר ב"עיכוב תגובה". פרופ' ראסל ברקלי טוען שהפרעת קשב היא בעצם הפרעה ב"עיכוב תגובה". אני מסכים איתו.

למעשה, רוב ההורים שיש להם ילד עם הפרעת קשב מכירים את החוויה ה"מדהימה" שהילד אומר שהוא יעשה, אך יש פער של 180 מעלות בין מה שהוא אומר למה שהוא עושה. ארצה לטעון שהסיבה לכך היא שלכל אדם יש בחלק הקדמי ימני של המוח (האזור שבו יש הרבה מ"הפרעת הקשב") סוג של "שוטר פנימי" שאצל אנשים בלי הפרעת קשב הוא עובד נהדר. הוא קם איתם בבוקר והולך לישון איתם בבוקר ומנהל אותם יופי (או במילים אחרות – מנהל את התפקודים הניהוליים שלו). הבעיה שאצל אנשים עם הפרעת קשב, ה"שוטר הפנימי" הזה לא ממש עוזר להם. הוא עושה להם בלאגן, הוא לא קם איתם בבוקר והוא לא מנהל את התפקודים הניהוליים. כמובן שאם יש משהו שהילד רוצה לעשות מרצונו החופשי (מרוצו שלו, לא של ההורים….) אז סביר שהביצוע יהיה יפה. הרבה פעם גם יעבדו תחת לחץ טוב, ואם יש מסך או גירוי שהם רוצים (כמו לקום מוקדם לנסיעה לאילת), אז פחות נראה את הקושי. לדעתי הבעיה באה לידי ביטוי בעיקר במקום שבו האדם עם הפרעת הקשב צריך לעשות משהו שלא מרצונו החופשי, או במילים אחרות – "שלא בא לו טוב בעין".

ואז מה? כאן אותו הילד עם הפרעת הקשב זקוק ל"שוטר חיצוני" שינהל לו את "השוטר הפנימי" הלקוי שלו. במילים אחרות – הוא זקוק להורים שלו שיכוונו אותו, יסייעו לו ויפעילו עבורו את התפקודים הניהוליים הלקויים. לא יעשו במקומו, אלא יסייעו לו. אגב, אחרי שההורים מסייעים שוב ושוב ושוב, עם המון חיוך ואהבה, ומבינים את תפקידם המשמעותי בפיתוח מוחו של הילד, הילד מתחיל לעשות את הדברים לבד והוא צועד יפה במסלול.

ההורים צריך להיות זה שמסייע לילד שלו לפתח את התפקודים הניהוליים (וזה אפשרי!!) בצורה טובה, הוא גם צריך לסייע לו בפרשנות, ואז אפשר גם להגיע איתו למקום של עצמאות. אבל… להגיד לו במילים "תהיה עצמאי, אתה גדול, עשינו מספיק" בעוד שלא בנינו אותו, לא נתנו לו מיומנויות ולא עשינו לו אימון מוחי להצלחה (ואני מדגיש – לדעתי ההורים הם אלו שצריכים לעשות את זה, ולא גורמים אחרים), אז כנראה שעצמאות לא תהיה שם. אולי תהיה עצמאות של הילד בדרך לאי-עשייה והגברת סף התסכול של ההורים (:

רגע לפני שנפרדים אני מבקש להזכיר לכם שאני כאן לרשותכם בכל שאלה, בקשה ועניין. אני עושה זאת בהתנדבות מלאה, כחלק מהשליחות שלי למען עולם ה- ADHD. אל תהססו לפנות, להתייעץ, להתלבט, לחשוב ביחד במסגרת מפגשי הייעוץ שאני מעביר כל שבוע באהבה גדולה. לפרטים נוספים כנסו כאן. 

 

מעוניינים בקבלת ידע וכלים להורים לילדים עם ADHD? זה הזמן לחפש את פודקאסט "מדברים ADHD". תקבלו שם עולם שלם!!

כנסו כאן.

 הצטרפו לרשימת התפוצה שלי ותקבלו הרבה מאוד ידע מקצועי בתחום

יותם ויסקופ

יותם ויסקופ

מנחה בתחום ADHD,לקויות למידה וקשיי התנהגות.

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

עצמאות ו – ADHD

רגע לפני יום העצמאות (יום לא פשוט בכלל מאז השבת הקשה, פרוץ המלחמה, אובדן אחינו ואחיותנו ואי ההחזרה המיידית של כלל החטופות והחטופים), אני מבקש

קרא עוד »

הנער הגיע עם בעיות התנהגותיות קשות ואבחנה של הפרעת קשב… אבל בסוף זה לא היה זה (סיפורים מהקליניקה)

  במשך עשור ניהלתי את אחד המרכזים הקהילתיים-חינוכיים-טיפוליים הגדולים בארץ לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, הפרעות התנהגות, לקויות למידה, הפרעות התנהגות ועבריינות נוער. תהליך הכניסה

קרא עוד »

פרק 31: יותם ויסקופ מארח את זיו גרשוני – נער בסיכון שהפך להיות קצין קרבי וכיום הממונה על רשות חסות הנוער במשרד הרווחה

  זיו גרשוני הוא אחד האנשים היותר מיוחד, עם העשייה היותר מיוחדת ומרגשת, שתפגשו בעולם של ילדים ונערים במצבי סיכון.מוזמנים להאזין לפרק 31 של פודקאסט

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 27: יותם ויסקופ מארח את עו"ד רלי רווה אבישר לשיחה בנושא עתירה למתן טיפול תרופתי לאסירים עם הפרעת קשב

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 27 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים כחלק מהמיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

פרק 25 – פודקאסט מגזין ADHD: ריאיון עם נציגות שירות בתי הסוהר בנושא טיפול באסירים עם הפרעת הקשב במסגרת מרכזי הקשב.

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 25 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים במסגרת המיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?

(קרדיט תמונה נושא מקורית: ynet) למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?   בפתח דבריי אני

קרא עוד »

הרצאה להורים – הדברים הטובים שבהפרעת הקשב, ופיתוח תחושת מסוגלות של ילדים יקרים אלו (: יום שני הקרוב 25.4.22 בשעה 21:30 בזום!!!

הורים יקרים, ביום שני הקרוב (25.4.22) בשעה 21:30 עד 23:00 נקיים הרצאה מיוחדת במסגרת המיזם הקהילתי "זום על הקשב" (עונה 5). ההרצאה תעסוק בהיכרות עם

קרא עוד »

פרק 21 – פודקאסט מגזין ADHD – יותם ויסקופ מארח את עדיאל בר-שלום לשיחה משמעותית על חינוך, הפרעת קשב ונוער בסיכון. פרק חובה לכל הורה ומחנך בישראל!

  במשך כ- 15 שנים אני עוסק בתחום של ילדים ונערים במצבי סיכון בכלל, וכאלה עם הפרעת קשב ולקויות למידה בפרט. פגשתי לאורך הדרך הרבה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 19 – יותם ויסקופ מארח את מורי טויק לשיחה בנושא אומנויות לחימה והפרעת קשב, ואיך כבוד הרב קשור להתפתחות המקצועית והמשמעותית של מורי?

  שמחתי לארח את מורי טויק.  לאחר שנים רבות באבחון וטיפול בילדים ובנוער, ייעוץ בבתי ספר, הקמת תחום הספורט טיפולי בעיריית רעננה, הדרכת הורים פרטנית

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 18 – יותם ויסקופ פוגש את הנער שוויתרו עליו ובגיל 35 החליט לפרוץ את הדרך, ולהשפיע על עולמם של נערים רבים עם הפרעת קשב ולקויות למידה באמצעות הצגה על חייו האישיים, הצגה שמחזירה את התקווה. על מעוז צעירי שמעתם?

רגע לפני שמתחילים, תרשו לי לתת הקדמה קצרה: עד היום הקלטתי 18 פרקים במסגרת פודקסאט מגזין ADHD, פרקים מרגשים, משמעותיים ופורצי דרך בתחום הפרעת הקשב.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 17 – יותם מארח את שמעון אבוחצירה, מנהל מרכז המצויינות קק"ל נוף הגליל, לשיחה בנושא פריפריה והפרעת קשב

  שמעון נשוי ואבא לארבעה ילדים חמודים. איש חינוך וותיק עם 20 שנות עשייה משמעותית. שמעון ריכז, חינך וניהל מכינה קדם צבאית תמיר ושחר, היה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 15: יותם מארח את אסתר גולדברג – פסיכולוגית חינוכית וקלינית – לשיחה בנושא "הפרעת קשב להבין ולהיות מובן"

  אני שמח לארח את אחת מנשות המקצוע המובילות, הוותיקות והמוערכות בתחום הפרעת הקשב בארץ – אסתר גולדברג.   למי שלא מכיר, אסתר גולדברג היא

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 14: יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה בנושא מקום ההורים במניעת התנהגויות סיכון של המתבגרים שלהם, זאת באמצעות שיח ביקורתי על הסדרה "בני אור"

    חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 14  של פודקאסט מגזין ADHD  בנושא המקום של ההורים במניעת התנהגויות סיכוניות של המתבגרים שלהם. היום יש

קרא עוד »

יותם מארח את דוידי אורי, פסיכולוג חינוכי, לשיחה משמעותית על הפסיכולוגים במערכת החינוך, התמודדות מערכת החינוך עם הפרעת קשב, ומודל "מרחב" שהקים כמודל התערבות חינוכי – טיפולי לילדים עם הפרעת קשב במערכת החינוך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  13 (: הפעם יש לי את הכבוד לארח את דוידי אורי – פסיכולוג חינוכי שמטפל, חי, נושם ועוסק

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 12 – יותם מארח את ליסה גרוסמן, מבכירות המטפלות בתחום ב- ADHD בארץ, לשיחה בנושא מאמנים לילדים עם הפרעת קשב, ועולם התפקודים הניהוליים שלהם.

    חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  12 (:    הפעם אני שמח ומתרגש לארח את אחת מנשות המקצוע הבכירות והמובילות בתחום הפרעת

קרא עוד »

האם לסלוח לילד עם הפרעת קשב?

היום ערב יום הכיפורים, וראשית אני מבקש לאחל לכולנו גמר חתימה טובה. יום הכיפורים הוא זמן מעולה לחשבון נפש. רגע לפני שנדון (בקצרה, הפעם) בשאלה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 10 – יותם מארח את ד"ר גילת טרבלסי לשיחה משמעותית בנושא הכלה והוראה מותאמת לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב

חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  10 (:    הפעם אני מארח קולגה יקרה מאוד – ד"ר גילת טרבסי. גילת מומחית בתחום החינוך המיוחד,

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 9 – יותם מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני נוער

חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  9 (:  והפעם אני מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 8 – יותם וסיון מקונן נפגשים לדבר על כישלונות של ילדים עם הפרעת קשב ומה אפשר לעשות בשביל להימנע מכך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 8 (:  והפעם אני מארח את סיון מקונן, עו"ס, מאמנת ומטפלת בתחום הפרעת הקשב. אנחנו נפגשים לדבר על

קרא עוד »

"אתה קולט כמה רחוק רואים מכאן?" – אני רוצה לספר לכם על עמותת "דרך לוטן" שמאפשרת לנערים להסתכל רחוק (רחוק מאוד)!

במשך עשור ניהלתי את המרכז החינוכי – טיפולי – קהילתי להתערבות רב מערכתית בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, לקויות למידה, הפרעות התנהגות והתנהגות עוברת חוק.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק שישי – יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה לא פשוטה בנושא דחייה חברתית של ילדים ומתבגרים עם ADHD

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק השישי של פודקאסט מגזין ADHD.  הפעם אני מארח את ליאורה חיים לשיחה מרגשת מאוד בנושא ההתמחות שלה –

קרא עוד »

יוצאים לחופש הגדול עם ADHD

חשוב: תוכן הפוסט לקוח מתוך הרצאה שלמה שהועברה במסגרת מיזם "זום על הקשב – מתן ידע וכלים מקצועיים בתחום ADHD" שהעברתי בנושא "יציאה לחופש הגדול

קרא עוד »

יש לי הצעה לפוליטיקאים – ברגע שתחליטו לשקם את הקרע המטורף שנוצר בין היהודים לערבים במדינה, תשבו עם אנשי עמותת "כוכבי המדבר" ותלמדו מהם את מודל העבודה. יש לי הרגשה שזה יביא בשורה חדשה – לכולם!

אני רוצה להחזיר אתכם לפוסט שכבר כתבתי על הנושא של הקרע המזעזע שנוצר בחברה הישראלית בין היהודים לערבים (אם עדיין לא קראתם אז: https://yotamw.co.il/k17/ ).

קרא עוד »

עבודה רב מערכתית סביב ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות – שיחה של יותם ויסקופ וענת בן סלמון על נושא משמעותי זה

עבודה רב מערכתית היא, לדעתי, הבסיס המשמעותי ביותר להצלחה עם ילד בעל מאפיינים של הפרעת קשב וקשיי התנהגות. אפשר לדבר על זה המון (ואם תסתכלו

קרא עוד »

קולגה אתגרה אותי בשאלה – "מה לדעתי הדבר האחד שהכי חשוב לדעת בתחום ADHD?" לקח לי קצת זמן לחשוב, והגעתי לתובנה ומסקנה…

קולגה, פסיכולוגית קלינית בתחום ילדים ומתבגרים במצבי סיכון, פנתה אלי בשאלה:   הקולגה: "יותם, אנחנו עובדים כבר הרבה זמן ביחד. אני חייבת לאתגר אותך בשאלה.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD

      קבצי הפרקים בגוגל דרייב: https://katzr.net/8e6d6c קבצי הפרקים באפליקציות: https://katzr.net/9e415c אתר אינטרנט: https://yotamw.co.il/adha-magazine/ עמוד פייסבוק: https://www.facebook.com/groups/adhdmagazine1   קרדיט תמונה: <a href='https://www.freepik.com/vectors/radio'>Radio vector created

קרא עוד »

גם לנו, הקהילה, "הברגים הקטנים", יש סוג של אחריות על המצב המזעזע הזה בין היהודים לערבים, ואת זה אני מבין לעומק אחרי שטיפת הרכב שלי. וגם, מה אנחנו, הקהילה, יכולים לעשות? ולמה שווה להכיר את ארגון "כוכבי המדבר" כסוג של פתרון אפשרי לבעיה?

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

תרשו לי לשתף אתכם במחשבות שעלו לי בעקבות קריאת ספרה של ד"ר גילת טרבלסי "מתאים לי?! גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול"

"גדולה של איש חינוך, בעיניי, היא לתפוס את עצמו כ'לומד לאורך החיים'. זו אינה הכשרה שנגמרת. תמיד יש עוד אופקים, עוד תפקודים, מציאות משתנה" (ד"ר

קרא עוד »

הצצה מרגשת ומיוחדת לתחושותיה ורגשותיה של אמא לילדים עם ADHD. יותם ויסקופ מראיין אמא לילדים עם ADHD.

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

אתם נמצאים לקראת בחירת בית הספר הבא של הילד עם הפרעת הקשב וחשוב שניקח בחשבון כמה דברים. כל מה שצריך לדעת לקראת בחירת חטיבת הביניים / כיתה א' / תיכון לילד עם ADHD .

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

יום הזיכרון 2021

יום הזיכרון. בשנת 2009 נפטר אבא שלי היקר. אבא נפטר מדום לב פתאומי אחרי שירות של 33 שנה בתפקידים מגוונים במשטרה. חבריו ידעו לספר את

קרא עוד »

מהי השפעתם של קשיים אקדמיים בקרב בני נוער עם הפרעת קשב על התנהגות עוברת חוק, ומה המקום של מערכת החינוך בכל הסיפור הזה? – יותם ויסקופ

אנשים טובים שהחינוך יקר להם – הצטרפו להרצאה מיוחדת זו!  בואו נחשוב ביחד איך מצילים את הנערים המדהימים האלה ומובילים אותם לעתיד טוב ומשמעותי יותר! 

קרא עוד »

מודל "מסע אישי" לחינוך כיתות מקדמות עם תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעת קשב (מודל בפיתוחה פורץ הדרך של ליאת הדר עובדיה)

ליאת הדר עובדיה – מתמחה בחינוך מיוחד, בעלת תואר שני בלקויות למידה, אשת חינוך וותיקה עם ניסיון של מעל 15 שנים בחינוך כיתות מקדמות ביסודי

קרא עוד »
ילדים עם ADHD

מה וויטני, גם לך יש ADHD ?

זאת וויטני 🙂 רועה בלגית חתיכה, רגישה, שובבה ו… עייפה 🙂 ולא… היא לא מבוגרת, סתם עצלנית ומפונקת. וויטני היא הכלבה שלי והיא הכלבה הכי

קרא עוד »
אייל גל

המלצה אישית על ספרו החשוב של אייל גל "ילדי ההליקופטר" – טיפוח מסוגלות עצמית וכישורים חברתיים

אתם בוודאי יודעים שהפרעת הקשב "פוגשת" את הילד בכל תחומי חייו: הלימודיים, ההתנהגותיים, הרגשיים והחברתיים. לא פעם ראיתי שברגע שאומרים "צריך לטפל בהפרעת הקשב של

קרא עוד »