בית ספר לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב ADHD

WhatsApp
Facebook
Email
בית ספר

החיפוש אחר "בית הספר המושלם" לילד עם ADHD: למה הוא לא קיים, ומה באמת התפקיד שלכם?

יותם ויסקופ

 

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאני שומע בחדר העבודה שלי ובמפגשי הייעוץ שאני מעביר להורים בהתנדבות, כמעט מדי שבוע, היא השאלה: "לאיזה בית ספר כדאי לרשום אותו?". הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב מוצאים את עצמם במסע מורכב אינסופי, עוברים בין ימים פתוחים, מתייעצים בקבוצות פייסבוק, ומחפשים בנרות את המוסד החינוכי הזה – "בית הספר המותאם". המקום שבו יבינו את הילד שלהם, יכילו את האימפולסיביות שלו, את ההיפראקטיביות שלו וידעו בדיוק איך להצמיח אותו.

אני רוצה להניח את האמת על השולחן, גם אם היא לא פופולרית: לדעתי ומתוך ניסיוני העשיר בשטח, אין באמת דבר כזה "בית ספר מותאם להפרעת קשב".

יתרה מכך, המרדף הזה אחר המוסד האידיאלי הוא לעיתים קרובות הסחת דעת מהדבר החשוב באמת. כאיש חינוך מיוחד מומחה בתחום וכמי שמלווה משפחות רבות, אני רואה שוב ושוב שהמפתח להצלחה של הילד לא נמצא בידיים של המנהלת, המחנכת או הסייעת, אלא בראש ובראשונה בידיים שלכם – ההורים.

המערכת לא יודעת, וזה לא התפקיד שלה

בואו נודה על האמת: מערכת החינוך הנוכחית, עם הכיתות העמוסות והדרישה לאחידות, לא באמת יודעת לעבוד עם אוכלוסיית ה-ADHD. זו לא ביקורת צינית, אלא תמונת מצב ריאליסטית. המערכת בנויה על סטנדרטיזציה, ואילו הילד עם הפרעת הקשב הוא התגלמות האינדיבידואליות, היצירתיות והשונות הנוירולוגית. לצפות ממערכת בירוקרטית גדולה להתגמש בדיוק לפי הצרכים המורכבים של הילד שלכם, זו ציפייה שמובילה לאכזבה, ועוד לא דברנו על המחסור בהכשרה אפקטיבית ואמיתית בתחום.

אבל כאן מגיע הטוויסט: אני מאמין שזה גם לא בהכרח התפקיד הבלעדי של בית הספר. בית הספר הוא זירה חברתית ולימודית, הוא עוד תחנה ברצף החיים של הילד, אבל הוא לא הקליניקה הטיפולית שלו. הציפייה ששעות שילוב בודדות או טיפול רגשי בתוך בית הספר (לרוב על ידי מטפלים מתחילים או עמוסים לעייפה או שלא באמת מבינים ויודעים לעבוד בתחום הפרעת הקשב) יפתרו את הבעיה, היא אשליה! 

ההורה כמנהל התיק (Case Manager)

אז מה הפתרון? שינוי תפיסה. במקום לחפש מי "יציל" את הילד בבית הספר, אתם צריכים להיכנס לתפקיד מנהלי הטיפול. ההורה לילד עם ADHD חייב להפוך לאיש המקצוע הכי טוב עבור הילד שלו. אף אחד לא מכיר את הילד שלכם כמוכם. אף מורה, מוכשרת ככל שתהיה, לא תדע לזהות את הניואנסים הדקים של הילד כמו שאתם יודעים – אם רק תקבלו את ההדרכה הנכונה.

כאשר הורים לוקחים את המושכות לידיים, הם מפסיקים לחכות שבית הספר ידווח להם על בעיות, ומתחילים להנחות את בית הספר כיצד לפעול. הורה שיודע לנהל את הפרעת הקשב של ילדו ידע לבוא למורה ולומר: "כשהוא מתחיל לזוז בכיסא, זה סימן שהוא צריך הפסקה יזומה, לא נזיפה. הנה הדרך שבה אנחנו עובדים איתו בהצלחה בבית, ואני מבקש ליישם את זה גם כאן". במצב כזה, אתם הופכים למקור הידע ולעוגן, ובית הספר הופך לזרוע ביצועית שמסתייעת בכם.

"אתגר" הסייעות (המשלבות)

לדעתי, אחת הטעויות הנפוצות ביותר בניהול הטיפול בתוך בית הספר היא ההסתמכות על סייעות (משלבות). אני רוצה להיות ברור: הסייעות הן לרוב נשים נפלאות, עם לב ענק ורצון אמיתי לעזור. אבל, וזה אבל גדול, הן אינן נשות מקצוע טיפוליות בתחום הפרעת הקשב.

ילד עם ADHD זקוק לכלים להתנהלות עצמית, תפקודים ניהוליים, לוויסות ולפיתוח מסוגלות. כאשר מצמידים לו סייעת שאין לה הכשרה מקצועית ספציפית ומעמיקה בהפרעת קשב, נוצר לעיתים קרובות נזק סמוי. הסייעת עלולה להפוך ל"קביים" של הילד – היא מזכירה לו להוציא מחברת, היא מרגיעה אותו לפני שהוא מתפרץ, היא מתווכת לו כל אינטראקציה חברתית.

התוצאה? הילד לא לומד לנהל את עצמו (אם בכלל משתף פעולה עם הסייעת). הוא מפתח תלות. גרוע מכך, נוצרת סטיגמה חברתית של הילד ה"צמוד", זה שיש לו "שומרת ראש" כמו שלא פעם שמעתי מילדים. כדי לעבוד נכון עם ילדי ADHD נדרש איש מקצוע שיודע מתי להתערב ומתי לקחת צעד אחורה כדי לאפשר לילד להתמודד, להיכשל וללמוד. סייעת עם "לב ענק" אך ללא כלים, עלולה מתוך רצון טוב לחנוק את העצמאות של הילד וליצור בעיות התנהגותיות שנובעות דווקא מהנוכחות האינטנסיבית שלה. בהזדמנות נשתף אתכם באין ספור מקרים שהגיעו ממש למצב שהילד מרביץ לסייעת שבאמת הגיעה לעזור לו, אך יצא הפוך.

תיאור מקרה: אור והסייעת ה"צמודה"

כדי להמחיש זאת, אספר לכם על אור (שם בדוי), ילד בן 10, חכם בצורה בלתי רגילה, שאובחן עם ADHD משולב (היפראקטיביות וקשב). ההורים של אור, מתוך דאגה עמוקה, נלחמו בוועדות כדי להשיג לו סייעת צמודה. הם ממש אפשרו אבחנה של "חרדה מורכבת" בשביל לקבל את הסיוע. לדעתי זו פעולה גרועה מאוד – לתת אבחנה לא נכונה בשביל לקבל סיוע כזה או אחר.

הם קיבלו את מבוקשם. לבית הספר הגיעה רחלי (שם בדוי), אישה חמה ומסורה. רחלי ישבה ליד אור בכל שיעור. כשאור חלם, היא הקישה לו בעדינות על השולחן. כשאור רצה לקום, היא סימנה לו לשבת. בהפסקות, היא תיווכה בינו לבין חבריו: "אור לא התכוון לדחוף, תשחקו איתו".

אחרי חודשיים, ההורים הגיעו אלי לחדר העבודה מיואשים. "המצב רק מחמיר", הם אמרו. אור התחיל לסרב ללכת לבית הספר. בכיתה הוא הפך לאגרסיבי כלפי רחלי, צעק עליה "תעזבי אותי כבר!", והילדים בכיתה התחילו להתרחק ממנו כי הוא נתפס כ"תינוק של הסייעת".

הבעיה לא הייתה ברחלי, אלא במודל. אור, ילד שזקוק לתחושת שליטה ואוטונומיה, הרגיש כלוא. במקום ללמוד לווסת את הדחף לקום, היה מישהו חיצוני שעשה את זה בשבילו. הוא לא חווה את התוצאה הטבעית של מעשיו ולכן לא למד.

התהליך שעשינו היה דרמטי: ההורים למדו לקחת פיקוד. הם הנחו את בית הספר להפחית בהדרגה את המעורבות של הסייעת ולהפוך אותה ל"סמויה" יותר. במקביל, ההורים עבדו עם אור בבית על דרך התערבות ברורה, שבה הוא אחראי על התהליך בכוחות עצמו ולא בכוחות של אחרים (וכן, מי שעובד בתחום הפרעת הקשב יודע לעשות את זה). ברגע שההורים הפכו למנהלי הטיפול ושיחררו את אור מהתלות בסייעת, הביטחון העצמי שלו חזר, והאגרסיביות פחתה משמעותית. הוא לא היה צריך "למרוד" בסייעת כדי להרגיש קיים.

למען הסר ספק: אני מלא הערכה לסייעות, חושב שיש הרבה מה להיעזר בהן, אך לדעתי הדרך הנוכחית כפי שאני מכיר אותה, וכמובן אומר זאת בהכללה, היא פחות טובה לאוכלוסייה זו.

הכוח חוזר אליכם

החיפוש אחר המסגרת המושלמת הוא טבעי, אבל אל תתלו בו את כל יהבכם. אין בית ספר שיעשה את העבודה במקומכם. הילדים האלו זקוקים לגורמי מקצוע שיעבדו איתם, ולהורים שיודעים להוביל את הספינה.

כאשר אתם, ההורים, לומדים את הפרעת הקשב לעומק, מבינים את המנגנונים שלה ורוכשים כלים לניהול הילד – אתם הופכים לגורם המשמעותי ביותר בחייו. אתם תנחו את המערכת, אתם תסננו את אנשי המקצוע, ואתם תהיו אלו שרואים את הילד מעבר להפרעה. בית הספר הוא רק הרקע; אתם הבמאים.

אם בכל זאת צריך לבחור: חפשו פרטנר, לא מושיע

אז אם הסכמנו שאין "בית ספר מושלם" ושמערכת החינוך לא יודעת לטפל בהפרעת קשב, האם זה אומר שאין משמעות לבחירת בית הספר? בוודאי שיש. אבל במקום לחפש מקום שיפתור את הבעיות, עליכם לחפש פרטנרים אמיתיים. 

כמנהלי הטיפול של הילד, אתם צריכים סביבה שלא תקשה על העבודה שלכם, אלא תשתף איתה פעולה. כשאתם בודקים בית ספר, אל תסתנוורו ממחשבים חדשים או מהבטחות על "הכלה". חפשו את חמשת הסימנים הבאים, שמעידים שבית הספר הזה יאפשר לכם להוביל:

1. גמישות מחשבתית (הקריטריון הקריטי): זהו המנבא החזק ביותר להצלחה. בית ספר שדוגל ב"אפס סובלנות" או בנהלים נוקשים ("אצלנו כולם יושבים בטקס, אין יוצא מן הכלל") הוא מתכון לפיצוץ. אתם מחפשים מנהלת ומחנכת שמוכנות "לעקם" את הכללים למען הילד. מקום שבו יגידו: "הנהלים הם כאלה, אבל בואו נחשוב יצירתי איך דני יכול להצליח בתוכם".

2. שפה של קושי, לא של אופי: הקשיבו טוב לאיך הצוות מדבר על תלמידים מאתגרים. בבית ספר שלא מתאים לכם, יגידו: "הוא חוצפן", "הוא עושה דווקא", "הוא אלים". בבית ספר שיהיה פרטנר טוב, ישתמשו בשפה מקצועית: "יש לו קושי בוויסות", "קשה לו לדחות סיפוקים". כשהצוות מבין שההתנהגות נובעת מקושי נוירולוגי ולא מ"רוע", הם יהיו פתוחים לקבל את ההנחיות שלכם במקום להעניש.

3. במות להצלחה (מעבר לכיסא ולשולחן): הילד שלכם הוא הרבה יותר מהפרעת הקשב שלו. בית ספר שבו המדד היחיד להצלחה הוא ציונים וישיבה שקטה של 45 דקות, יגרום לו להרגיש כישלון חרוץ. חפשו מקום שנותן מקום אמיתי לחוזקות אחרות: ספורט, הרכבים מוזיקליים, יזמות, גינה חקלאית או למידה מבוססת פרויקטים. הילד חייב מקום אחד ביום שבו הוא מקבל מחיאות כפיים, וזה לרוב לא יהיה בשיעור חשבון.

4. מרחב פיזי שמאפשר ויסות: ילדים עם ADHD, במיוחד אלו עם המרכיב ההיפראקטיבי, הם כמו סיר לחץ שצריך לשחרר קיטור. בית ספר צפוף, רועש וללא מרחב, מזמין חיכוכים. בדקו: האם יש חצר מרווחת? האם יש בבית הספר פינות שקטות? האם יאפשרו לילד ללכת ל"מקום מפלט" מוסכם (כמו הספרייה או חדר יועצת) כשהוא מרגיש שהוא עומד להתפוצץ, בלי שזה ייחשב לו כהברזה?

5. מדיניות "הדלת הפתוחה" לניהול ההורי שלכם: וזה אולי הכי חשוב: האם בית הספר מוכן ללמוד מכם? בתי ספר מסוימים ננעלים בעמדת "אנחנו אנשי החינוך ואנחנו יודעים". אתם צריכים בית ספר שבו המורה תגיד: "אני רואה שקשה לו, תנחו אותי מה עובד לכם בבית". אם יש נכונות לשמוע אתכם ואת המטפלים של הילד וליישם תוכנית עבודה שבניתם – זה המקום לרשום אליו את הילד.


הורים יקרים, 

מרגישים אבודים? לא יודעים איך להתקדם? הילדים נמצא בטיפולים ואין התקדמות? מדריכת ההורים רק מקשיבה ולא מכוונת? אני כאן לרשותכם! מוזמנים להגיע למפגש ייעוץ – ללא תשלום, במקצועיות רבה ומכל הלב. לפרטים נוספים לחצו כאן. 

 הצטרפו לרשימת התפוצה שלי ותקבלו הרבה מאוד ידע מקצועי בתחום

יותם ויסקופ

יותם ויסקופ

מנחה בתחום ADHD,לקויות למידה וקשיי התנהגות.

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

עצמאות ו – ADHD

רגע לפני יום העצמאות (יום לא פשוט בכלל מאז השבת הקשה, פרוץ המלחמה, אובדן אחינו ואחיותנו ואי ההחזרה המיידית של כלל החטופות והחטופים), אני מבקש

קרא עוד »

הנער הגיע עם בעיות התנהגותיות קשות ואבחנה של הפרעת קשב… אבל בסוף זה לא היה זה (סיפורים מהקליניקה)

  במשך עשור ניהלתי את אחד המרכזים הקהילתיים-חינוכיים-טיפוליים הגדולים בארץ לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, הפרעות התנהגות, לקויות למידה, הפרעות התנהגות ועבריינות נוער. תהליך הכניסה

קרא עוד »

פרק 31: יותם ויסקופ מארח את זיו גרשוני – נער בסיכון שהפך להיות קצין קרבי וכיום הממונה על רשות חסות הנוער במשרד הרווחה

  זיו גרשוני הוא אחד האנשים היותר מיוחד, עם העשייה היותר מיוחדת ומרגשת, שתפגשו בעולם של ילדים ונערים במצבי סיכון.מוזמנים להאזין לפרק 31 של פודקאסט

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 27: יותם ויסקופ מארח את עו"ד רלי רווה אבישר לשיחה בנושא עתירה למתן טיפול תרופתי לאסירים עם הפרעת קשב

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 27 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים כחלק מהמיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

פרק 25 – פודקאסט מגזין ADHD: ריאיון עם נציגות שירות בתי הסוהר בנושא טיפול באסירים עם הפרעת הקשב במסגרת מרכזי הקשב.

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 25 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים במסגרת המיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?

(קרדיט תמונה נושא מקורית: ynet) למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?   בפתח דבריי אני

קרא עוד »

הרצאה להורים – הדברים הטובים שבהפרעת הקשב, ופיתוח תחושת מסוגלות של ילדים יקרים אלו (: יום שני הקרוב 25.4.22 בשעה 21:30 בזום!!!

הורים יקרים, ביום שני הקרוב (25.4.22) בשעה 21:30 עד 23:00 נקיים הרצאה מיוחדת במסגרת המיזם הקהילתי "זום על הקשב" (עונה 5). ההרצאה תעסוק בהיכרות עם

קרא עוד »

פרק 21 – פודקאסט מגזין ADHD – יותם ויסקופ מארח את עדיאל בר-שלום לשיחה משמעותית על חינוך, הפרעת קשב ונוער בסיכון. פרק חובה לכל הורה ומחנך בישראל!

  במשך כ- 15 שנים אני עוסק בתחום של ילדים ונערים במצבי סיכון בכלל, וכאלה עם הפרעת קשב ולקויות למידה בפרט. פגשתי לאורך הדרך הרבה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 19 – יותם ויסקופ מארח את מורי טויק לשיחה בנושא אומנויות לחימה והפרעת קשב, ואיך כבוד הרב קשור להתפתחות המקצועית והמשמעותית של מורי?

  שמחתי לארח את מורי טויק.  לאחר שנים רבות באבחון וטיפול בילדים ובנוער, ייעוץ בבתי ספר, הקמת תחום הספורט טיפולי בעיריית רעננה, הדרכת הורים פרטנית

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 18 – יותם ויסקופ פוגש את הנער שוויתרו עליו ובגיל 35 החליט לפרוץ את הדרך, ולהשפיע על עולמם של נערים רבים עם הפרעת קשב ולקויות למידה באמצעות הצגה על חייו האישיים, הצגה שמחזירה את התקווה. על מעוז צעירי שמעתם?

רגע לפני שמתחילים, תרשו לי לתת הקדמה קצרה: עד היום הקלטתי 18 פרקים במסגרת פודקסאט מגזין ADHD, פרקים מרגשים, משמעותיים ופורצי דרך בתחום הפרעת הקשב.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 17 – יותם מארח את שמעון אבוחצירה, מנהל מרכז המצויינות קק"ל נוף הגליל, לשיחה בנושא פריפריה והפרעת קשב

  שמעון נשוי ואבא לארבעה ילדים חמודים. איש חינוך וותיק עם 20 שנות עשייה משמעותית. שמעון ריכז, חינך וניהל מכינה קדם צבאית תמיר ושחר, היה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 15: יותם מארח את אסתר גולדברג – פסיכולוגית חינוכית וקלינית – לשיחה בנושא "הפרעת קשב להבין ולהיות מובן"

  אני שמח לארח את אחת מנשות המקצוע המובילות, הוותיקות והמוערכות בתחום הפרעת הקשב בארץ – אסתר גולדברג.   למי שלא מכיר, אסתר גולדברג היא

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 14: יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה בנושא מקום ההורים במניעת התנהגויות סיכון של המתבגרים שלהם, זאת באמצעות שיח ביקורתי על הסדרה "בני אור"

    חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 14  של פודקאסט מגזין ADHD  בנושא המקום של ההורים במניעת התנהגויות סיכוניות של המתבגרים שלהם. היום יש

קרא עוד »

יותם מארח את דוידי אורי, פסיכולוג חינוכי, לשיחה משמעותית על הפסיכולוגים במערכת החינוך, התמודדות מערכת החינוך עם הפרעת קשב, ומודל "מרחב" שהקים כמודל התערבות חינוכי – טיפולי לילדים עם הפרעת קשב במערכת החינוך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  13 (: הפעם יש לי את הכבוד לארח את דוידי אורי – פסיכולוג חינוכי שמטפל, חי, נושם ועוסק

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 12 – יותם מארח את ליסה גרוסמן, מבכירות המטפלות בתחום ב- ADHD בארץ, לשיחה בנושא מאמנים לילדים עם הפרעת קשב, ועולם התפקודים הניהוליים שלהם.

    חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  12 (:    הפעם אני שמח ומתרגש לארח את אחת מנשות המקצוע הבכירות והמובילות בתחום הפרעת

קרא עוד »

האם לסלוח לילד עם הפרעת קשב?

היום ערב יום הכיפורים, וראשית אני מבקש לאחל לכולנו גמר חתימה טובה. יום הכיפורים הוא זמן מעולה לחשבון נפש. רגע לפני שנדון (בקצרה, הפעם) בשאלה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 10 – יותם מארח את ד"ר גילת טרבלסי לשיחה משמעותית בנושא הכלה והוראה מותאמת לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב

חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  10 (:    הפעם אני מארח קולגה יקרה מאוד – ד"ר גילת טרבסי. גילת מומחית בתחום החינוך המיוחד,

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 9 – יותם מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני נוער

חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  9 (:  והפעם אני מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 8 – יותם וסיון מקונן נפגשים לדבר על כישלונות של ילדים עם הפרעת קשב ומה אפשר לעשות בשביל להימנע מכך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 8 (:  והפעם אני מארח את סיון מקונן, עו"ס, מאמנת ומטפלת בתחום הפרעת הקשב. אנחנו נפגשים לדבר על

קרא עוד »

"אתה קולט כמה רחוק רואים מכאן?" – אני רוצה לספר לכם על עמותת "דרך לוטן" שמאפשרת לנערים להסתכל רחוק (רחוק מאוד)!

במשך עשור ניהלתי את המרכז החינוכי – טיפולי – קהילתי להתערבות רב מערכתית בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, לקויות למידה, הפרעות התנהגות והתנהגות עוברת חוק.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק שישי – יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה לא פשוטה בנושא דחייה חברתית של ילדים ומתבגרים עם ADHD

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק השישי של פודקאסט מגזין ADHD.  הפעם אני מארח את ליאורה חיים לשיחה מרגשת מאוד בנושא ההתמחות שלה –

קרא עוד »

יוצאים לחופש הגדול עם ADHD

חשוב: תוכן הפוסט לקוח מתוך הרצאה שלמה שהועברה במסגרת מיזם "זום על הקשב – מתן ידע וכלים מקצועיים בתחום ADHD" שהעברתי בנושא "יציאה לחופש הגדול

קרא עוד »

יש לי הצעה לפוליטיקאים – ברגע שתחליטו לשקם את הקרע המטורף שנוצר בין היהודים לערבים במדינה, תשבו עם אנשי עמותת "כוכבי המדבר" ותלמדו מהם את מודל העבודה. יש לי הרגשה שזה יביא בשורה חדשה – לכולם!

אני רוצה להחזיר אתכם לפוסט שכבר כתבתי על הנושא של הקרע המזעזע שנוצר בחברה הישראלית בין היהודים לערבים (אם עדיין לא קראתם אז: https://yotamw.co.il/k17/ ).

קרא עוד »

עבודה רב מערכתית סביב ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות – שיחה של יותם ויסקופ וענת בן סלמון על נושא משמעותי זה

עבודה רב מערכתית היא, לדעתי, הבסיס המשמעותי ביותר להצלחה עם ילד בעל מאפיינים של הפרעת קשב וקשיי התנהגות. אפשר לדבר על זה המון (ואם תסתכלו

קרא עוד »

קולגה אתגרה אותי בשאלה – "מה לדעתי הדבר האחד שהכי חשוב לדעת בתחום ADHD?" לקח לי קצת זמן לחשוב, והגעתי לתובנה ומסקנה…

קולגה, פסיכולוגית קלינית בתחום ילדים ומתבגרים במצבי סיכון, פנתה אלי בשאלה:   הקולגה: "יותם, אנחנו עובדים כבר הרבה זמן ביחד. אני חייבת לאתגר אותך בשאלה.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD

      קבצי הפרקים בגוגל דרייב: https://katzr.net/8e6d6c קבצי הפרקים באפליקציות: https://katzr.net/9e415c אתר אינטרנט: https://yotamw.co.il/adha-magazine/ עמוד פייסבוק: https://www.facebook.com/groups/adhdmagazine1   קרדיט תמונה: <a href='https://www.freepik.com/vectors/radio'>Radio vector created

קרא עוד »

גם לנו, הקהילה, "הברגים הקטנים", יש סוג של אחריות על המצב המזעזע הזה בין היהודים לערבים, ואת זה אני מבין לעומק אחרי שטיפת הרכב שלי. וגם, מה אנחנו, הקהילה, יכולים לעשות? ולמה שווה להכיר את ארגון "כוכבי המדבר" כסוג של פתרון אפשרי לבעיה?

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

תרשו לי לשתף אתכם במחשבות שעלו לי בעקבות קריאת ספרה של ד"ר גילת טרבלסי "מתאים לי?! גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול"

"גדולה של איש חינוך, בעיניי, היא לתפוס את עצמו כ'לומד לאורך החיים'. זו אינה הכשרה שנגמרת. תמיד יש עוד אופקים, עוד תפקודים, מציאות משתנה" (ד"ר

קרא עוד »

הצצה מרגשת ומיוחדת לתחושותיה ורגשותיה של אמא לילדים עם ADHD. יותם ויסקופ מראיין אמא לילדים עם ADHD.

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

אתם נמצאים לקראת בחירת בית הספר הבא של הילד עם הפרעת הקשב וחשוב שניקח בחשבון כמה דברים. כל מה שצריך לדעת לקראת בחירת חטיבת הביניים / כיתה א' / תיכון לילד עם ADHD .

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

יום הזיכרון 2021

יום הזיכרון. בשנת 2009 נפטר אבא שלי היקר. אבא נפטר מדום לב פתאומי אחרי שירות של 33 שנה בתפקידים מגוונים במשטרה. חבריו ידעו לספר את

קרא עוד »

מהי השפעתם של קשיים אקדמיים בקרב בני נוער עם הפרעת קשב על התנהגות עוברת חוק, ומה המקום של מערכת החינוך בכל הסיפור הזה? – יותם ויסקופ

אנשים טובים שהחינוך יקר להם – הצטרפו להרצאה מיוחדת זו!  בואו נחשוב ביחד איך מצילים את הנערים המדהימים האלה ומובילים אותם לעתיד טוב ומשמעותי יותר! 

קרא עוד »