השבוע צפוי להיות אירוע חגיגי – "סופת כרמל". מדברים על זה שהולך להיות קר, גשום מאוד ורוח חזקה. טוב נו… האמת שאני מת על החורף ומת על מזג אוויר כזה, אבל לא כל אחד אוהב את זה, בטח אם תצטרכו "להיתקע" עם ילד ADHD (או יותר מאחד) בבית.
אם בטעות אתם לא יודעים למה הכוונה ב"סופת כרמל", או רוצים לדעת למה היא זכתה לשם הזה, או רוצים לקבל המלצות בטיחותיות, כנסו לקישור: https://katzr.net/bec030
אז כהרגלי, נסתי לחשוב על כמה טיפים אפשריים שיוכלו לעזור לכם להנות מהסופה הזאת כמו שאני מתכנן להנות ממנה:
טיפ 1: על וויסות חושי והפרעת קשב כבר שמעתם?
אני מניח שכל הורה ממוצע לילד ADHD ממוצע מכיר את הקטע שאומרים לילד "תיקח מעיל, קר בחוץ" והוא אומר "לא רוצה, לא קר לי". מכאן, תגובת ההורים כבר קשורה לגיל של הילד. הורים לילדים צעירים עם ADHD בטח יחייבו את הילד לקחת את המעיל, הורים לילדים גדולים עם ADHD יבינו שכנראה בכוח זה לא ישתלם כי אז הילד "ישכח" את המעיל באיזה מקום נידח. לא פעם, אחד המאפיינים של ילד עם ADHD הם הקשיים בוויסות חושי. אלו אותם קשיים שאין כל כך קשר בין מה שקורה בחוץ למה שקורה בפנים. בחלק מהמקרים הם לא מרגישים שקר להם (כמו שהם לא מרגישים שהם עייפים) ואז המעיל "מעיק" עליהם. אני ממליץ תחילה להגיד לילד שהוא צריך לקחת מעיל. אם לקח והכל בסדר – סבבה. הצלחנו! אם הוא לא מסכים, אני ממליץ לקשור לו את המעיל לתיק ולהגיד לו שאם בסוף הוא רואה / מרגיש שקר לו, אז שלא יהסס ללבוש את המעיל. להגיד לכם שהייתי עכשיו נכנס ל"מכות" איתו על זה? לא…. אם יש לכם קצת זמן פנוי, מוזמנים להאזין לפרק הפודקאסט שהקלטתי עם קולגה יקרה – נעמי לאלאזר, שעוסק בדיוק בנושא של וויסות חושי והפרעת קשב: https://katzr.net/be9d5b
טיפ 2: תנשמו! זה לא הזמן עכשיו להתעצבן על הילד שהוא נכנס עם נעליים מלוכלכות הביתה.
תזכרו שעצבים שלהם עליו = עצבים שלו עליכם. לפני שאתם נכנסים לבית תזכרו שאתם צריכים להיות עכשיו כמה שעות (אולי אפילו הרבה שעות) עם הילד, וזה לא הזמן למתח, פיצוצים וצעקות. אם תגידו לילד בחיוך, ללא עצבים, ללא צרחות, ש"יש מצב שלא שמת לב שהנעלים לכלכו את הרצפה, בוא ננקה ביחד" אז זמן הניקיון יחסוך את זמן העצבים.
טיפ 3: ארוחת ערב משפחתית.
אין, פשוט אין כמו לשבת כולם בסלון, עם כירבוליות, ולאכול מרק חם. אהה… אבל רגע… מכירים את הקטע הזה שהכנתם מרק, השקעתם, עבדתם קשה ועכשיו השובב הזה אומר לכם שהוא לא אוהב את המרק הזה? ואז אתם צועקים עליו שהוא תמיד אוכל אותו? בקיצור… זה קשור, בין היתר, למעברים ושינויים (עזבו, לא ניכנס לזה עכשיו…). פשוט על הבוקר להגיד לילד במסגרת "הטרמה" (הכנה) שהיום בערב הולך להיות קר ולכן אתם עושים זמן משפחתי משמעותי, ואתם תכינו מרק טעים. זה הזמן להגיד לו מה המרק, ולהגיד לו שהולך להיות כיף ולהגיד לו שאתם בטוחים שהם יהנה. לרוב, הטרמה כזאת, תוכל לסייע לעבור ערב כייפי. אבל!!!! בבקשה!!!! זה לא הזמן לאתגר את הילד עם מרק שבדיוק למדתם בפייסבוק איך להכין!!!!! תעשו את הקל, המוכר והטעים ופשוט תהנו מזמן משפחתי.
טיפ 4: הילד הולך לבית הספר וסביר שלא יוכל לצאת בהפסקה למגרש כי יש גשם. אז מה עושים?
טוב… ברור שזה אתגר… בעיקר לצוות ההוראה, אבל גם לילד. אפשר לשלוח עם הילד משחק מגניב (שבכללי בית הספר מותר להביא) ולעודד אותו לשחק עם הילדים. אפשר להגיד למורה מראש שאתם עושים את זה, כי לרוב ADHD בא עם קשיים חברתיים ואתם לא רוצים שעכשיו יהיה פיצוץ בבית הספר כי הילדים לא רוצים לשחק איתו (הילד תכנן משהו, זה לא הולך כמו שהוא תכנן, ברור לכם מה הולך להיות….). שיתוף ושילוב המורה בתהליך יכול בהחלט לסייע.
טיפ 5: ואם כבר קר בחוץ, ולילד יש קצת קשיים חברתיים, אז לא נעשה חגיגה?
שווה לכם לשלוח עם הילד עוגת שוקולד טעימה ולהגיד לו (בתיאום עם המורה, כמובן) לחלק בכיתה. זה תמיד כיף. אבל זה עוד יותר כיף אם המורה תזרום איתכם ותסכים שאתם תשלחו עם הילד כמה טרמוסים. חחחח אני יודע מה התגובה שלכם עכשיו…. הילד שלי??? טרמוס??? סבבה… אז בתיאום עם המורה, תסעו עם הילד לבית הספר ותעזרו לו פשוט לחלק. ואם המורה זורמת איתכם ומוכנה לעשות את זה באמצע היום, אז פשוט תכינו לילד את הכל בתוך הטרמוס (סוכר, תה, כוסות, עוגות….) ותבקשו מהמורה רק למלא במים חמים (עם קצת מים קרים) והינה חגיגה כיתתית, ועוד דרך של הילד להשתלב.
טיפ 6: זוכרים את הקטע של החוסר וויסות? מקלחת לא תמיד תעזור כאן….
לדעתי, אם הילד לא ממש מלוכלך, אפשר לוותר לו על המקלחת שכן אם יהיה לו קר אז קור (כמו חום) יכול להוביל להתפרצויות זעם. אבל אם בכל זאת אי אפשר לוותר (כי בדיוק היום, בקור, איכשהו הוא ממש הזיעה) אז סבבה – תדאגו לחמם את החדר לילד ותזכרו שאם טוב לו במקלחת הוא לא יצא ממנה (ואז פתחתם חזית עם יתר בני הבית חחחחח).
טיפ 7: זהירות ממכשירי חשמל, חימום, גז וכו'…
בבקשה לראות שהילד לא בודק בדיוק עכשיו את החשמל (מה קורה אם…), בבקשה לראות שהילד סוגר את החימום במקלחת ולא (!!!!) משפריץ מים על החימום לראות מה קורה עם המים פוגעים בו. בבקשה להשתמש רק במכשירי חימום תקינים.
טיפ 8: שטח "מת" בלו"ז של הילד = בעיות
אז הינה… אתם יודעים שהולכת להיות סערה… אם החוגים של הילד מבוטלים, הטיפולים שלו לא מתקיימים, ואתם מתכננים להישאר בבית, אז בבקשה להכין לו לו"ז מותאם – לו"ז כרמל. בבקשה לא לצפות שהוא יעסיק את עצמו לבד (או כי הוא יתקשה בזה, או כי אתם תתבאסו שנתתם לו לתכנן את הזמן לבד), ובבקשה תזכרו ששעמום מוביל הרבה פעמים לבעיות. אפשר לצפות ביחד בסרט, אפשר משחקים משפחתיים, אפשר להכין ארוחת ערב ביחד, אפשר לעשות חידון משפחתי (ממש לכתוב חידות על בני הבית), אפשר לעשות "זום" עם המשפחה המורחבת, ואפשר גם להקשיב לפודקאסטים של "מגזין ADHD" (:
טיפ 9: הילד נמצא בטיפול? אתם נמצאים בהדרכה? זה הזמן להתייעץ עם המטפל / מנחה
אני מאמין שהמטפל של הילד או המנחה שלכם ההורים יוכל לתת לכם עוד הרבה רעיונות שווים איך לעזור לילד (ולכם) בזמן הסערה. תזכרו בבקשה שנכון שזה רק כמה שעות (או ימים בודדים), אבל בשביל ילד עם הפרעת קשב זה יכול להיות המון, ואתם כבר מבינים מה יכול להיות. הרבה פעמים נוכל לעשות התאמות לילד בהתאם לפרופיל התפקודים הניהוליים שלו, ועל כן חשוב להתייעץ עם המטפל של הילד או עם מנחה ההורים שלכם.
מאחל לכולנו "סופת כרמל" נעימה (:
יותם
- לקריאת חומרים משמעותיים בתחום ADHD כנסו: https://katzr.net/799d9f
- להצטרפות לתפוצת הווטסאפ המקצועית של "מאירים את הדרך להורים לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב" כנסו: https://katzr.net/43489c
- להצטרפות לקבוצת הפייסבוק "מגזין ADHD" כנסו: https://katzr.net/445a22