חשוב: תוכן הפוסט לקוח מתוך הרצאה שלמה שהועברה במסגרת מיזם "זום על הקשב – מתן ידע וכלים מקצועיים בתחום ADHD" שהעברתי בנושא "יציאה לחופש הגדול עם ADHD". בהרצאה הסברתי לעומק מה קורה בתקופה משמעותית זו, והרחבתי בידע רב סביב הטיפים והכלים שניתנו. כאן תוכלו למצוא את תקציר הטיפים.
ממש עוד רגע ניכנס לחופש הגדול, וזה הזמן לתת כמה טיפים – ביצועיים – מקצועיים. אפשר לתת עשרות ואולי אפילו מאות טיפים בתחום. ברשותכם אציג בפניכם את הטיפים המרכזיים שאני מאמין בהם שיוכלו לעשות לכם, הורים יקרים, קצת סדר.
מאחר ומדובר בתקופה "פרוצה" ולעיתים לא פשוטה, אני מבקש להזכיר לכם שאני כאן לרשותכם בכל שאלה, בקשה ועניין. אנא אל תהססו לפנות ולהתייעץ, ותזכרו שכל התוכניות שאני מפעיל בתחום (כולל מפגשי הייעוץ להורים) מתבצעים ללא תשלום, לזכרו ולעילוי נשמתו של אבא שלי תנ"צ אורי ויסקופ ז"ל, אז תרגישו באמת הכי חופשי לפנות. לפרטים: https://yotamw.co.il/free-consulting/
תקופת החופש הגדול היא תקופה לא פחות ממושלמת לביצוע עבודה משמעותית של ההורים עם ילדיהם. חשוב מאוד לנצל את זה (לטובה כמובן). כמו כן אני מציע לכם להיערך לחופש גדול שהוא לא בדיוק חודשיים, אלא מדובר על שלושה חודשים שכן אם נסתכל לרגע בלוח השנה המדהים שלנו אז נראה שמיד לאחר חזרת הילדים מהחופש הגדול, הם נכנסים לעוד תקופה ארוכה של חופשות. אז כל הטיפים שכאן מתאימים לכל התקופה הארוכה הזאת.
כדאי לכם לעקוב אחרי קבוצת הפייסבוק "מגזין ADHD" – שם אני הולך לשתף בעוד ידע וכלים לאורך החופשה. אז שווה הצצה… אם אתם רוצים כמובן (:
אז איך אני יכול להעשיר אתכם בידע וכלים?
- לא! הילד לא היה בחופש כל השנה בגלל הקורונה. הילד היה מוטרד כל השנה, בעיקר מבחינה נפשית, ולזה הצטרפה גם הלחימה. חופש זה דבר חשוב – קודם כל לנפש. בנוסף, צריך לזכור שיש את אנשי ההוראה שעבדו עם הילדים (גם בלמידה מרחוק) וגם הם צריכים "חמצן". החופש הגדול יכול להיות זמן מעולה ל"איפוס" לקראת חזרה לשגרה, ובתקווה שלא יהיו הפתעות נוספות.
- שבו ותדברו עם הילד על מה הציפיות שלכם והציפיות שלו מהחופש. תנסו להבין מה יושב לו בראש עוד לפני (!) שאתם בונים תוכניות. מכירים את הביטוי "ידע זה כוח"? רגע… הביטוי לא ממש מדויק לדעתי… כדאי להגיד "ידע הוא כוח, אם אתם יודעים ליישם אותו". והינה כאן, תאספו ידע מהילד על מנת שתדעו איך להתקדם בבניית תוכנית הקיץ. ברגע שיודעים מה יושב לו בראש אז אפשר גם לעזור לו. אני מבקש גם להמליץ שתשבו עם כל יתר בני המשפחה, וזאת על מנת שלא להציב את הילד עם ה- ADHD במרכז העיניים (שזה עניין בפני עצמו שכדאי, לדעתי, להימנע ממנו).
- נכנסים לחופשת הקיץ עם הסדרה "בני אור". סדרה שנויה במחלוקת, אבל סדרה שעדיין בעיצומה, עולה לכותרת ולכן גם מעניינת ילדים ובני נוער. אגב, זמינה גם ב"יוטיוב". ברגע שמשעמם לילדים ולנערים הם עלולים להתחיל לחפש עניין בטלוויזיה, ואולי גם להגיע לסדרה זו או סדרות דומות אחרות. כבר ראינו מצבים בהם הנערים מעתיקים ומושפעים ממה שהם רואים, ועכשיו נוסיף חופש גדול + שעמום + קשיים בתפקודים ניהוליים + הסדרות האלו = יכול להיגמר לא טוב (בלשון המעטה).
- אם תספקו אלטרנטיבה טובה לתעסוקה, כנראה שיהיו פחות בעיות. תמיד תחשבו על דברים שאתם יכולים לעשות עם הילד שהוא יעדיף להיות איתכם. אם תשבו עם הילד בתיאום ציפיות מסודר (סעיף 1) אז גם תדעו מה יש לו בראש ותדעו אילו אלטרנטיביות כדאי…
- התייעצו עם גורמי המקצוע שקשורים אליכם ולילדכם לגבי הכנה לחופש. לגורמי המקצוע יש ניסיון וידע באופן וכללי וכן באופן ממוקד על הילד ועליכם ההורים, ולכן בוודאי הדבר יכול לסייע מאוד בהכנות לחופשה.
- זכרו שילד עם הפרעת קשב שקובעים לו מה לעשות – סביר שפשוט לא עושה. הוא צריך להיות שותף, אם כי ההורים הם המחליטים.
- תעשו טובה ואל תתנו לו משימות לימודיות, כלשונם. אם כבר תשחקו עם הילד במשחקים שמשלבים למידה כמו מונופול, רשימת קניות, משחק הזיכרון, ארץ-עיר-חי. אם הילד צריך סיוע מקצועי ל"צמצום חומר" אז בבקשה תקחו אנשי מקצוע שמתמחים בהוראה מותאמת להפרעת קשב.
- האם להמשיך טיפול תרופתי בקיץ? בואו נזכור שהפרעת הקשב פוגעת בשגרת היום של הילד, ולא רק בקטע הלימודי. עכשיו הילד צריך להתמודד עם חוסר ארגון, חוסר לו"ז, שמעמום. צריך לזכור שהפרעת הקשב באה לידי ביטוי גם בתחום החברתי והבינאישי ואז זה ישפיע על היחסים בבית ועם החברים. תתייעצו עם הרופא המטפל. חשוב לא (!) להגיע למצב שבו "אוקיי, אתה לא מתנהג יפה, תיקח כדור". אם הוחלט להפסיק טיפול תרופתי בקיץ, אז שבוע לפני הלימודים תתחילו להחזיר את הילד לטיפול התרופתי.
- תעשו טובה לעצמכם ובעיקר לילד – לא ליפול למשחקי ה"תוך שבועיים ואין הפרעת קשב". אני אישית נחשפתי לפרסום כזה ש"בואו אלינו ותוך שבועיים אין לילד הפרעת קשב". הפרעת קשב מולדת, תורשתית, נמצאת בתוח. עם זה נולד ועם זה הוא ימות. את הפרעת קשב צריך לדעת לנהל, ואין דבר כזה להעלים אותה. בבקשה מכם לא "ליפול" למלכודות כאלו, וגם לא להגיע למצב של "יאללה… זה זול… בואו ננסה…". אולי זה באמת זול, אבל בסוף יש כאן אנרגיה שהילד משקיע, והאנרגיה שלו זה דבר מוגבל, וברגע שהיא תגמר – בזה זה נגמר. וחבל!
- הדרכת הורים וטיפול בילד ממשיכים גם לאורך הקיץ. לא לעצור. זכרו את הרוטינות. חבל לעצור רצף של הצלחות. במידה והילד מקבל טיפול בבית הספר אז תבדקו אפשרויות להמשיך גם בקיץ (למרות שזה דבר כמעט בלתי אפשרי) כי אז יכולה להיות התפרקות, וכל מה שעשיתם יכול ללכת, וחבל. יגיע לשנת הלימודים ויצטרך "לאסוף את עצמו מחדש" בעוד שסביר שאם היה רצף, זה לא היה קורה.
- ומה לגבי שעת החזרה לבית? חוסר הגבולות והמסכות יכולות להוביל מתבגרים להתנסות בחומרים והתנהגויות סיכון. הגבול בין המותר לאסור. חלק מתיאום הציפיות זה העניין של שעת החזרה. לא מעט הורים אומרים למתבגרים שלהם "עד שעה 23:00 אתה בבית". רגע… למה? כי עד שעה 23:00 אין בעיות בחוץ? הבעיות מתחילות בשעה 23:00? לא!! הדיון צריך להיות, לדעתי, סביב מה הוא עושה בחוץ. זה יותר חשוב.
- חובה: גם בקיץ ממשיכים עם סמכות, שעות שינה קבועות, גבולות ברורים. אל תהרסו את כל מה שבניתם לאורך שנה שלמה, ולא… הילד לא יודע לעשות "התאמות" לעצמו.
- רוב התאונות מתרחשות בקיץ. מרחיקים חומרים מסוכנים, חומרי תבערה, חומרי חיטוי במקום נגיש,
- הסכנות של האינטרנט- תקפידו, כחלק מתיאום הציפיות בתחילת הדרך, לבנות מערך פיקוח על מה שקורה עם הילד באינטרנט. שווה להעיף מבט באתר של גלעד האן – מומחה בתחום: https://www.giladhan.co.il/video
- קייטנה / מחנה קיץ: תזכרו שלא פעם לילד עם הפרעת קשב יש קשיים חברתיים ולא פעם הקייטנות לא ממש מותאמות להם (נגיד בגלל שמופעלות ע"י מתבגרים). הדבר הזה יכול להיות ממש נזק שתשלמו עליו מחיר כבד. עם זאת, יש תוכניות שמותאמות לילדים עם הפרעת קשב או לפחות בעלות אוריינטציה עבורם. כדאי לתת עדיפות לתוכניות המשלבות שטח, בקבוצות קטנות ועם צוות בוגר. אגב, תמיד כיף לעשות "קייטנת דודים או חברים".
- חוק – הטלפון תמיד זמין ולא משנה מה אתה עושה – אתה עונה. אם לא, יש לזה השלכות. חברים… תזכרו… זה חלק מהנוכחות ההורית וזה הדבר הכי הכי הכי חשוב.
- כלי – דייט: דברנו על הכלי בהרחה במפגש.
- כלי – תורנות ארוחת ערב: מחלקים את הימים השבוע כך שלכל אחד מבני המשפחה (כולל הורים ואחים קטנים) יש יום תורנות. התורנות כוללת את הכנת האוכל בהתאם למתכון שהילד מוציא מהאינטרנט. הוא כמובן מכין, מסדר ומפנה את השולחן וגם צריך לעשות משחק קצר (שגם אותו אפשר להוריד מהאינטרנט). כולם (כולל ההורים) מניחים את הפלאפון בסלסלה בצד ונותנים כבוד לדבר החשוב ביותר – המשפחה!
- כלי – לוח זמנים: הורידו לוח שנה של כל החופש ותכניסו אליו את תורנויות ארוחת הערב, יום ניקיון שבועי שהילד צריך לנקות את החדר, יום משפחה שבו עושים משהו משפחתי בהתאם להגרלה (אתם בטח מכירים את הקטע הזה נתן רעיון שהמשפחה לא רוצה ואז… פיצוץ), חופשה משפחתית, אירועי משפחתיים ידועים וכו'… כניסה ללוח הזמנים כנסו לקישור הבא: תוכנית לחופש הגדול
- כלי – אפליקציית גוגל "פמלי לינק": לא. זה לא לעקוב אחרי הילד, זה להראות לו נוכחות הורית משמעותית שכל כך חשובה לילדים ומתבגרים בכלל, ולכאלה שעם הפרעת קשב בפרט. הכלל אומר שאם אין לך מה להסתיר אז אין בעיה עם האפליקציה. כמו כן, כלל נוסף אומר שההורים פותחים את האפליקציה רק במקרה שהילד לא עונה לטלפון או שהגיע "מידע מודיעני" שהילד בבעיה. לפרטים: https://families.google.com/intl/iw/familylink/
- כלי – "אמא אני מבטיח ש…": הם באמת מבטיחים, מכל הלב, הם באמת מאמינים במה שהם אומרים, אך תזכרו שהפרעת קשב היא הפרעה ביצועית, ותזכרו שבגיל ההתבגרות יש משמעות לחברים, ותזכרו שאם יהיו נזקים אז אתם תצטרכו לשלם על זה, וחבל. ולכן אין הבטחות. מהיום יש "בוא תסביר לי איך אני יכולה לדעת שאתה מתכוון למה שאתה אומר".
יש כאן הרבה שיח בתהליך שלנו, ומי שמכיר קצת את עולם ה- ADHD יודע שהשיח הזה לא באמת עובד. אז מה כן עושים?
- קצר ולעניין (עד 15 שניות משפט)
- קשר עין
- יד על הראש או הגב של הילד (לא כתף)
- להראות סמכותיות לצד אהבה
- לדבר רק שהילד לא עסוק במשהו (וגם אתם לא)
- הילד חוזר על מה שאמרתם ("אמא אל תחפרי" – התגובה היא "לא ביקשתי משוב על דבריי, בקשתי שתחזור על מה שאמרתי" ולדאוג שהילד חוזר אחרי הדברים)
- והכי חשוב: הילד נותן חשיבות של 90 אחוז לשפת הגוף שלכם, ועוד 10 אחוז למה שאתם אומרים. ולכן, אם אתם משדרים לו חוסר ביטחון או חולשה – סביר שתצטרכו לצפות פגיעה (:
זהו חברים… עד כאן להיום (:
אני מזכיר לכם שאני כאן לרשותכם בכל שאלה, בקשה ועניין. אנא אל תהססו לפנות ולהתייעץ. אני מזכיר לכם שהייעוץ מתקיים ללא תשלום, כחלק מההנצחה ועילוי נשמתו של אבא שלי תנ"צ אורי ויסקופ ז"פ. לפרטים נוספים: https://yotamw.co.il/free-consulting/
חופשה נעימה!!
יותם ויסקופ
מנחה בתחום ADHD, לקויות למידה וקשיי התנהגות
קרדיט תמונה: <a href='https://www.freepik.com/photos/people'>People photo created by master1305 – www.freepik.com</a>