התוכנית נכתבה ומופעלת ע"י יותם ויסקופ (ME.d), מומחה בחינוך המיוחד – הפרעות התנהגות; מטפל C.B.T מוסמך; מומחה בלקויות למידה; מרצה בתוכנית לחינוך מיוחד במכללה האקדמית לחינוך ע"ש "קיי" בבאר שבע; מדריך פדגוגי באגף לילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך; מנחה בתחום הפרעת קשב ברשות חסות הנוער במשרד הרווחה; לשעבר – מנהל תחום ההכשרה וההדרכה של מבדק MOXO (כלי עזר בהערכה של קשיי קשב); חוקר בתחום הפרעת קשב והתנהגויות סיכוניות.
התוכנית מאושרת במאגר התוכניות של משרד החינוך, מאגר שילוב והכלה, מערכת "טלדור", ומערכת גפ"ן
(מספר תוכנית: 7249)
התוכניות מתאימות ל: גילאי גן חובה עד כיתה יב' | כלל המסגרות: חינוך רגיל, כיתות מקדמות, חנ"מ כוללני, פנימיות וכפרי נוער, קידום נוער, קהילה | כל המגזרים, אם כי התוכן מועבר בעברית בלבד | פעילות בפריסה ארצית
הפרעת קשב היא לא הפרעה רגשית, אלא הפרעה נוירו-קוגניטיבית. מדובר על הפרעה ביצועית במסגרתה התלמידים יודעים טוב מה צריך לעשות, אך הם לא יודעים איך צריך לעשות. זוהי הפרעה שבאה לידי ביטוי בפגיעה בתפקודים הניהוליים של התלמיד בכל תחומי חייו. הפרעה זו מאתגרת מאוד את מערכת החינוך שנדרשת להתמודד עם תלמידים עם קשיי וויסות, התנהגות, פרשנות ועוד…
כותב התוכנית, מומחה בחינוך המיוחד שמכיר טוב את מערכת החינוך ואת האתגרים שבהוראת תלמידים עם הפרעת קשב, טוען שהצלחה בבית הספר הוא הטיפול הטוב ביותר לתלמידים, וכי המורים הם המפתח המרכזי לשינוי חיובי ומשמעותי בקרב תלמידים אלו. כמו כן, כותב התוכנית טוען שהטיפולים הפרא-רפואיים רגשיים שיש במערכת, פחות רלוונטיים לאוכלוסייה זו, ויכולים לשמש כמעטפת טובה, אך לא יכולים להחליף התערבות ממוקדת ומקצועית בתחום התפקודים הניהוליים, שחשוב שתעשה ע"י צוותי ההוראה, בשיתוף עם ההורים והתלמידים עצמם.
מחקרים רבים מראים את חשיבות ההתערבות הרב מערכתית כבסיס להצלחה עם תלמידים אלו. התערבות זו צריכה לכלול שיתוף פעולה הדוק ומקצועי בין כלל הגורמים שעובדים עם התלמיד, בדגש על בית הספר, ההורים, התלמיד והקהילה. עוד טוענים המחקרים שגישת הטיפול היעילה ביותר לתלמידים אלו (ללא קשר לטיפול תרופתי) הוא הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי CBT שהוכיח את יעילותו במגוון תחומים, ובכלל זה בתחום הפרעת הקשב.
כותב התוכנית מבין שמורים הם לא אנשי טיפול, אולם הם הגורם המרכזי והמשמעותי שעובד באופן שוטף עם התלמידים ושבוודאי רוצים את טובת התלמיד והצלחתו, זאת כמובן עם ההורים שגם הם מומחים לילד שלהם. על כן, בנה תוכנית ייחודית וראשונה מסוגה – התערבות חינוכית קוגניטיבית-התנהגותית לתלמידים עם הפרעת קשב. תוכנית זו מבוססת על תהליך CBT שעבר התאמות מקצועיות לאנשי חינוך, הורים ותלמידים, והכל בתוך פרוטוקול מקצועי שעתיד להיות מבוסס נתונים ומחקר.
כמו כן, התוכנית מבוססת על המאפיינים והצרכים של מערכת החינוך, והיא לא "מנותקת" מתרבות וסדרי העבודה של מערכת החינוך. התוכנית לוקחת בחשבון את פעילותו המבורכת והמשמעותית של האגף ללקויות למידה והפרעת קשב והאגף לילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך, ורואה בה כהשלמה למודלים המגוונים שאגפים אלו מובילים בהצלחה במסגרות החינוכיות השונות.
התהליך כולל 33 מפגשים (כל מפגש שעה וחצי): שני מפגשים לתיאום ציפיות עם הנהלת בית הספר, 9 מפגשי הדרכה למורים (עדיף לקיים ברצף של שבוע אחרי שבוע), 12 מפגשי הדרכה לתלמידים (ברצף שבוע אחרי שבוע), 10 מפגשי הדרכה להורים (ברצף של שבוע אחרי שבוע). מפגשי ההדרכה של המורים, הורים ותלמידים יכולים להתקיים במקביל, ואף עדיף שכך.
ההדרכה למורים וההורים יכולה מועברת באמצעות מפגשים מקצועיים פרונטאליים / זום. המפגשים כוללים מצגות, סרטונים, המחשות ובעיקר כלים פרקטיים להתמודדות. כלל הכלים יותאמו באופן ישיר למסגרת החינוכית.
ההדרכה לתלמידים מועברת בבית הספר, בזמן הלימודים, בחדר ייעודי שיוקצה.
טלפון: 050-6712091
דוא"ל: yotamwiskop@gmail.com
אתר: www.yotamw.co.il
מספר המפגש | נושא המפגש | פרטי תכני המפגש |
1 | הדרכה למורים | היכרות מעמיקה עם הפרעת הקשב של תלמידים |
2 | הדרכה למורים | היכרות מעמיקה עם התפקודים הניהוליים הלקויים של תלמידים |
3 | הדרכה למורים | בניית תוכנית התערבות פדגוגית עם תלמידים עם הפרעת קשב |
4 | הדרכה למורים | בניית תוכנית התערבות פדגוגית עם תלמידים עם הפרעת קשב |
5 | הדרכה למורים | עבודה עם הורים לתלמידים עם הפרעת קשב |
6 | הדרכה למורים | כלים פדגוגים להוראת תלמידים עם הפרעת קשב |
7 | הדרכה למורים | עבודה על פרשנות של תלמידים עם הפרעת קשב |
8 | הדרכה למורים | עבודה על פרשנות של תלמידים עם הפרעת קשב |
9 | הדרכה למורים | סיכום התהליך |
1 | הדרכה לתלמידים | היכרות מעמיקה עם הפרעת הקשב |
2 | הדרכה לתלמידים | היכרות מעמיקה עם הפרעת הקשב |
3 | הדרכה לתלמידים | כלים לפרשנות נכונה |
4 | הדרכה לתלמידים | כלים לפרשנות נכונה |
5 | הדרכה לתלמידים | כלים לפרשנות נכונה |
6 | הדרכה לתלמידים | כלים לניהול התנהגות |
7 | הדרכה לתלמידים | כלים לניהול התנהגות |
8 | הדרכה לתלמידים | כלים לניהול התנהגות |
9 | הדרכה לתלמידים | כלים לסנגור עצמי |
10 | הדרכה לתלמידים | כלים להתנהלות חברתית |
11 | הדרכה לתלמידים | כלים להתנהלות חברתית |
12 | הדרכה לתלמידים | סיכום התהליך |
1 | הדרכה להורים | היכרות מעמיקה עם הפרעת הקשב |
2 | הדרכה להורים | היכרות מעמיקה עם הפרעת הקשב |
3 | הדרכה להורים | חשיבות העבודה עם מערכת החינוך |
4 | הדרכה להורים | פרשנות והתנהגות של ילדים עם הפרעת קשב |
5 | הדרכה להורים | פרשנות והתנהגות של ילדים עם הפרעת קשב |
6 | הדרכה להורים | הורות מותאמת לילדים עם הפרעת קשב |
7 | הדרכה להורים | הורות מותאמת לילדים עם הפרעת קשב |
8 | הדרכה להורים | ניהול התנהגות של ילדים עם הפרעת קשב |
9 | הדרכה להורים | ניהול התנהגות של ילדים עם הפרעת קשב |
10 | הדרכה להורים | סיכום התהליך |
הצטרפו לרשימת התפוצה שלי ותקבלו הרבה מאוד ידע מקצועי בתחום
כל הזכויות שמורות ליותם ויסקופ | 2020