אודותיי

אני מאמין שבעבודה נכונה ומותאמת לצרכיו של הילד אפשר להוביל אותו להצלחה לימודית, חברתית, התנהגותית ונפשית. אני מאמין שצריך ללמד את הילד לנהל את הפרעת הקשב שלו, ולא שהפרעת הקשב תנהל אותו. אני מאמין שההורים הם אלו שצריכים לנהל ולהוביל את הטיפול בילד, גם אם הדבר קשה ונראה לעיתים כבלתי אפשרי. אני מאמין שההורים הם המפתח המרכזי להצלחה שכן הם אלו שחיים עם הילד וימשיכו ללוות אותו לאורך כל חייהם. אני מאמין שילדים עם הפרעת קשב הם אנשים מובילים ופורצי דרך!

יותם ויסקופ - כרטיס ביקור

יותם ויסקופ – בעל תואר ראשון ושני בחינוך מיוחד בהתמחות להפרעות התנהגות; מטפל קוגניטיבי-התנהגותי C.B.T מוסמך מטעם החוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה; מנחה הורים לילדים עם הפרעות התנהגות מטעם המרפאה לסמכות החדשה בבית החולים "שניידר"; מנחה הורים לילדים עם הפרעת קשב בהנחיית ד"ר רונית פלוטניק ז"ל בסמינר הקיבוצים;  בוגר תוכניות הכשרה אקדמיות ומקצועיות רבות מאוד בתחום הפרעות התנהגות.

 

בעבר ניהל את אחד המרכזים הקהילתיים-חינוכיים-טיפוליים מהגדולים בארץ לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות; הדריך באגף לילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך; כיום כותב פרוטוקלים ותוכניות לטיפול בהפרעת קשב והתנהגויות סיכוניות ברמה לאומית; מרצה בחוג לחינוך מיוחד במכללה האקדמית לחינוך ע"ש "קיי בבאר שבע; מלווה צוותים חינוכיים במסגרות חינוכיות וטיפוליות; הקים את תוכנית "בקיי-שב" תוכנית ההכשרה הראשונה לאנשי חינוך בתחום הפרעת קשב והתנהגויות סיכוניות במכללה האקדמית לחינוך ע"ש "קיי" בבאר שבע; מוביל את הפודקאסט המצליח "מדברים ADHD".

 

וקצת יותר בהרחבה (: 

במשך כעשור הובלתי מרכז קהילתי לטיפול בילדים ומתבגרים עם הפרעת הקשב, לקויות למידה וקשיי התנהגות. המרכז הוקם כמפעל הנצחה לזכרו של אבי, תת-ניצב אורי וייסקופ ז"ל. 

במרכז עבדתי יום ולילה למען הילדים והנערים, שהיו זקוקים למענה מקצועי כדי לעלות על מסלול של הצלחה בו יוכלו להוציא את הטוב שטמון בהם. זו הייתה השקעה מטורפת ומעניינת ביותר. חוויתי מצידם אלימות, קללות, איומים, סיפורים לא פשוטים, רצונות "לשבור את הכלים", אמירות קשות של "אני חרא של ילד, אני רוצה למות", הסתובבתי במשך מאות שעות בלילות בשביל להחזיר אותם לביתם לאחר משבר עם ההורים, ישבתי אין ספור שעות לשיחות "סולחה" שלהם אל מול ההורים ובתי הספר, השקעתי מחשבה אין סופית כיצד לסייע להם בלימודים, יצאתי איתם למסעות בשטח בשביל שיכירו את הארץ היפה שלנו, הדרכתי אותם בפעילויות שטח מגוונות לאורך השבוע בשביל להעניק להם כלים מעשיים להתמודדות, דאגתי לשבח אותם באין ספור הזדמנויות בשביל לחזק להם את הדימוי העצמי, סייעתי לבית הספר בהתמודדויות הלא פשוטה מולם, הדרכתי את ההורים כיצד להיות אנשי המקצוע הטובים ביותר עבור ילדיהם וכך הם הפכו להיות משמעותיים עבורם. כשהיה צורך (לצערי זה היה נדרש לא מעט), נלחמתי למענם גם בבתי משפט, עמדתי לצידם בחקירות פליליות, הגעתי לבתי הספר ולמסגרות בהן למדו רגע לפני שרצו לזרוק אותם ועשיתי כל שביכולתי כדי שישארו  שם ובעיקר שימשיכו להתקדם למרות הבעיות. למה? כי אני מאמין בכל ליבי שהילדים האלו מוצלחים מכל הבחינות (לימודית, חברתית והתנהגותית) ואם רק נראה בהם ככאלה, אז הם גם יגיעו לשם. צריך להכיר את השפה שהם מדברים ומתנהגים, ואז הדרך באמת לא קשה! לצערי ראיתי שלא פעם החברה שוכחת שלילדים ולנערים האלו יש את הזכות לצעוד במסלול הנורמטיבי, וכי מקומה האמיתי של החברה היא לעזור להם, ולא להקטין אותם. 

הייתה לי הזכות לעבוד עם נערים שהוגדרו על ידי בתי המשפט וגורמי אכיפת החוק כ- "לא ברי שיקום", גם ממסגרות טיפוליות שמעתי אמירות קשות כגון " אנחנו לא רוצים לעזור להם" או " אין לנו את היכולת והמשאבים לעזור להם" וכדומה. הייתה לי הזכות לעבוד עם ילדים שיש להם הורים מורכבים (מהסיבות שלהם), גם כאלו שכלפי חוץ "נראים אחלה", אך מבפנים יש להם לא מעט קשיים. במרכז כל אחד מהם מצא את מקומו, גם נערים שעשו מעשים קשים, וגם הורים מורכבים. ברוב המקרים הצלחנו והכל בזכות צוות מדהים, מודלים טיפוליים שפיתחנו, שיתוף פעולה רב מערכתי עם כל הגורמים איתם הילד/ נער בא במגע, כולל הוריהם היקרים, וכמובן בזכות אותם ילדים/ נערים שרק חיפשו הזדמנות אמיתית להצליח, ילדים ונערים שחיכו שיקבלו ויאהבו אותם ללא תנאי- ואנחנו במרכז היינו שם עבור כל אחד מהם. היו גם כאלו שלצערי לא התקדמו והצליחו.

בין היתר, עבדנו עם נערים עוברי חוק גם מבית הסוהר "אופק" לנוער, מעונות נעולים, פנימיות טיפוליות ושירות המבחן לנוער; ילדים ונערים עם הפרעת קשב, עם כל המשתמע מכך; קשיי התארגנות; קשיים חברתיים; קשיים בלמידה; מתבגרים ש"הלכו לאיבוד" בקשר עם הוריהם; ילדים ונערים בסכנת נשירה ממערכת החינוך ועוד… בנוסף לעבודה ישירה מול הילדים והנערים, עבדנו עם הוריהם, עם מערכת החינוך, הגורמים המקצועיים בקהילה וגורמי הרפואה שקשורים כגון פסיכיאטרים, תרפיסטים, מורים מקצועיים, עובדים סוציאליים ועוד…

 

המטרות הלאומיות שלי

הראשונה: הטמעה והבנה, מעמיקה ורב מערכתית, של הקשר שבין הפרעת קשב להתנהגויות סיכון, ובזיקה אליהן – בנייה של מענים מותאמים למניעה ולטיפול. כך נציל נפשות רבות, ונמנף ממצב של נטל כלכלי אל מקור מנהיגותי חיובי.

השנייה: אני מסייע לאנשים לשפר את איכות החיים ואת ההתנהלות עם הפרעת הקשב, באמצעות מודלים וכלים שפיתחתי, המבוססים על מחקר ועל פרקטיות מיטביות.

פרוטוקולים מקצועיים שבניתי

במהלך השנים במרכז בניתי, ביחד עם צוותים מקצועיים, מספר מודלים להתערבות בתחום הפרעת הקשב, כשהקו המנחה בכל המודלים היה מתן כלים להתמודדות פרקטית ולא (בניגוד לתהליכים ארוכי טווח, כמו תהליכים דינמיים). בין היתר פותחו המודלים הבאים: 

  • פרוטוקול C.B.E.I  – התערבות חינוכית קוגנטיבית התנהגותית: פרוטוקול מקצועי מבוסס טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לאנשי חינוך מיוחד.
  • פרוטוקול "נתיב הקשב ההורי": פרוטוקול מקצועי מבוסס טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לעבודה עם הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב. 
  • תוכנית "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב": תוכנית ייחודית לליווי רב מערכתי של הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב. 
  • פרוטוקול "מכוח הכוח לכוח המוח": פרוטוקול מקצועי מבוסס טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לשליטה בכעסים של ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב.
  • פרוטוקול "פדגוגיה מוטת קשב": פרוטוקול התערבות לאנשי חינוך להוראה ופדגוגיה של תלמידים עם הפרעת קשב.
  • בניית מרכז קהילתי-חינוכי-טיפולי רב מערכתי לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, לקויות למידה, הפרעות התנהגות והתנהגויות סיכוניות.
  • בניית תוכנית הכשרה דו-שנתית להכשרת אנשי חינוך בתחום הפרעת קשב והתנהגויות סיכוניות (תוכנית "בקיי-שב" שפועלת במכללה האקדמית לחינוך ע"ש "קיי" בבאר שבע.
  • בניית תוכניות לימודי במרכזי הכשרה למורים של משדרד החינוך. 
  • בניית תוכניות הכשרה במסגרות לילדים ונוער בסיכון.
  1.  
 

הניסיון המקצועי שלי

השכלה אקדמית:
  • טיפול קוגניטיבי-התנהגותי CBT (החוג לפסיכולוגיה, אוניברסיטת חיפה).
  • בוגר תואר שני בחינוך, התמחות בהוראת תלמידים עם הפרעות התנהגות ולקויות למידה (המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין).
  • בוגר תעודת הוראה, התמחות בחינוך מיוחד הפרעות התנהגות ("האוניברסיטה העברית").
  • בוגר תואר ראשון בחינוך, התמחות בצרכים מיוחדים (קריה אקדמית "אונו"), מצטיין דיקן.
  • בכוונתי להתחיל את לימודי התואר השלישי בחינוך.
 
 
הכשרות מקצועיות:
  • התערבות בטראומה וחרדה עפ"י גישתו של פרופ' מולי להד (מכון משאבים)
  • מבוא לשיטת "איכה" להדרכת הורים (מכון מפרשים) 
  • טיפול בהפרעות קשב וריכוז עפ"י מודל "מטרה"  (דן ברזילי, מט"י).
  • "לדבר CBT עם הורים וילדים" בהנחיית ד"ר נעמי אפל (התוכנית הישראלית לטיפול CBT).
  • טיפול באמצעות נוירו-פידבק לאנשים עם הפרעת קשב (לימודי המשך, אוניברסיטת בר אילן).
  • מבוא לשימוש בכלי CBT בטיפול בילדים ונוער (בית החולים "שיבא" תל השומר). 
  • קורס עבודה עם התקשורת, דוברות ויחסי ציבור ("מנטור-תקשורת").
  • פיתוח כישורים חברתיים של ילדים ומתבגרים (מכון מטר"ה).
  • הכשרה למטפלים בנושא "גישת 12 הצעדים" והתמכרויות (מרכז הגמילה "רטורנו").
  • בוגר קורס טיפול בכעסים (מרכז "דולב").
  • קורס מנהלי פיתוח וגיוס משאבים ("מכון מגיד", האוניברסיטה העברית).
  • קורס ניהול עמותות ומלכ"רים (SRI).
  • קורס מדריכי מבדק MOXO לאבחון קשיי קשב וריכוז (חברה "נוירוטק").
  • קורס הדרכת הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעות התנהגות (בית חולים "שניידר").
  • הכשרה בתחום "התנהגות מינית לא מותאמת של ילדים ובני נוער" (עמותת "בית לכל ילד").
  • התוכנית להכשרת מומחים להוראות לקויות למידה (מכללת "לוינסקי" לחינוך).
  • קורס התרומה הייחודית של טיפול CBT  לילדים עם הפרעת קשב ("האוניברסיטה העברית").
  • קורס להדרכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות מטעם ד"ר רונית פלוטניק (מכללת "סמינר הקיבוצים").
  • קורס הדרכת קבוצות לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות מטעם ד"ר רונית פלוטניק (מכללת "סמינר הקיבוצים").
  • קורס הנחיית קבוצות בשיטת "SOS אלימות" (ארגון SOS אלימות).
  • קורס טיפול באמצעות ביו- פידבק (האגודה הישראלית לפסיכופיזיולוגיה ולמשוב ביולוגי).
  • קורס אימון קוגניטיבי – התנהגותי לילדים ובני נוער עם הפרעת קשב (מטעם ד"ר איריס ברכוז).
  • קורס מחנכי פנימיות (משרד החינוך, המנהל לחינוך התיישבותי).

 

הוראת קורסים אקדמיים:

שנה

שם הקורס

המוסד

2022

הוראת תלמידים עם הפרעת קשב

מרכז פסג"ה רהט

2023

הוראת תלמידים עם הפרעת קשב וקשיים בתפקודים הניהוליים

המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע – התוכנית לחינוך מיוחד

2023

הכלה והשתלבות במערכת החינוך

המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע – התוכנית לחינוך מיוחד

2023

התערבות בילדים עם הפרעות התנהגות

מרכז פסג"ה באר שבע

2022-2023

הדרכה פדגוגית בחינוך המיוחד – הפרעות התנהגות

המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע – התוכנית לחינוך מיוחד

2022-2023

התערבויות בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון

המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע – בית הספר להתפתחות מקצועית

 

פרסומים:

פרסומים אקדמיים:

טרבלסי, ג. וויסקופ, י'. (2023). מקומם של אנשי חינוך במניעת עבריינות של נערים עם הפרעת קשב ADHD באמצעות מודל התערבות חינוכי ייחודי, קולות (בפרסום).

פרסומים מקצועיים:

ויסקופ, י' וטרבלסי, ג' (2023). ייצוג נערים עם הפרעת קשב החשודים בפלילים: מדריך לעורך הדין.

בנייה של תוכניות הכשרה:

ויסקופ, י' וטרבלסי, ג' (2023). תוכנית "בקיי-שב": תוכנית מצוינות להכשרת מומחים להתערבות רב מערכתית וניהול מקרה בקרב ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון. בית הספר להתפתחות מקצועית, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע.

  • בניית פרוטוקול התערבות חינוכיות קוגניטיבית-התנהגותית בהפרעת קשב ADHD.
  • בניית תוכנית הערכה והתערבות בנערים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון במעון "נווה חורש" לנערים במצבי סיכון, משרד הרווחה.
  • בניית תוכנית הכשרה למדריכים – התערבות עם נערים במצבי סיכון, חלופת המעצר לנוער "בית שחר", משרד הרווחה.
 

אני מאמין שההורים הם המפתח המרכזי להצלחה שכן הם אלו שחיים עם הילד וימשיכו ללוות אותו לאורך כל חייהם.

הורים לילדים ומתבגרים עם ADHD וקשיי התנהגות?

ההכשרות האקדמיות שלי:

תעודת הוראה בחינוך מיוחד

בהתמחות להפרעות התנהגות

תואר ראשון
חינוך

בהתמחות לצרכים מיוחדים (מצטיין דיקן)

הוראת לקויות למידה והוראה מותאמת

בוגר התוכנית להכשרת מומחים להוראת לקויות למידה 

תואר שני
חינוך

התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה  

ההכשרות המקצועיות שלי:

הנחיית קבוצות הפרעות קשב

בוגר קורס הנחיית קבוצות לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות

הדרכת הורים הפרעת הקשב

בוגר הכשרה אקדמית להדרכת הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב ולקויות למידה מטעם ד"ר רונית פלוטניק 

מנחה בכיר למבדק MOXO

בוגר קורס של מנחים בכירים למבדק ה- MOXO, כלי עזר לתהליך אבחון של הפרעת קשב

הדרכת הורים בגישת "הסמכות החדשה"

בוגר הכשרה להדרכת הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעות התנהגות בגישת "הסמכות החדשה" של פרופ' חיים עומר

התנהגות מינית פגענית

בוגר השתלמות לאנשי מקצוע בתחום ילדים ובני נוער עם התנהגות מינית לא מותאמת או פוגענית 

הנחיית קבוצות מניעת אלימות

בוגר קורס הנחיית קבוצות בנושא מניעת אלימות

בוגר קורס אימון קוגניטיבי

בוגר קורס אימון קוגנטיבי – התנהגותי לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב ולקויות למידה

בוגר קורס אקדמי בנושא "התרומה הייחודית של טיפולי התנהגותי קוגניטיבי למטופלים בעלי הפרעת קשב" (האוניברסיטה העברית). 

בוגר קורס מקצועי להתערבות באמצעות ביו-פדבק
(האגודה הישראלית לפסיכופיזיולוגיה יישומית ולמשוב ביולוגי) 

אבחון בשיטת "אירלן"

בוגר קורס מאבחני שיטת "אירלן" 

קורס ניהול כעס למטפלים

דולב, המרכז הישראלי לניהול כעס

הכשרה למנהלי פיתוח משאבים

בוגר הכשרת מנהלי פיתוח וגיוס משאבים בארגונים

קורס ניהול עמותות

קורס ניהול עמותות ומלכ"רים

קורס מקצועי ­ כלים אימוניים לבני נוער בעלי הפרעות קשב וריכוז

בוגר קורס 12 הצעדים והתמכרויות

מטפל CBT מוסמך

מטעם מרכז CBT – החוג לפסיכולוגיה

אני בתקשורת

פרסומים בתקשורת (לחצו על הכתבה שתרצו לקרוא / לצפות):
2010 – כתבה בעיתון ירושלים על יותם והקמת מרכז אורי 
2010 – כתבה נוספת על יותם והקמת מרכז אורי 
 2010 – התנדבות במרכז אורי בירושלים, כתב העת "אפשר" 
2012 – "לשוחח עם בני נוער בסיכון", כתב העת "אפשר" 
2012 – הצגת מרכז אורי בחדשות הילדים בערוץ 11 
2013 – הצגת מקרה במסגרת יום העיון של מרכזי ההגנה, מכון חרוב 
2013 – הצגת מקרה "שימוש במבדק MOXO לבניית תכונית עבודה לילד עם הפרעת קשב" במסגרת חברת "נוירוטיק"
2013 – כתבה באתר משטרת ישראל על פרויקט מיל"ה משטרת ישראל למען הנוער  
2013 – כתבה בעיתון הקהילתי תלפיות מזרח "תופעת השכרות בקרב בני נוער" 
2014- הצגת שיטת טיפול במסגרת פרויקט "גוינט ישראל" 
כתבה ב"כל העיר" על בניית מיזם לילדים עם הפרעת קשב במוזיאון מגדל דוד 
2014 – ידיעה בידיעות אחרונות על מסע של נערי מרכז אורי 
2016 – כתבה בעיתון ירושלים על נערי מרכז אורי וראיון עם יותם ויסקופ 
2017 – הצגת שיתוף פעולה של משטרת ישראל עם מרכז אורי, הוצג במסגרת כנס משטרת ישראל והאיחוד האירופי )
2017 – כתבה בעיתון הקהילתי תלפיות מזרח על ילדים עם ADHD 
2017 – ראיון עם יותם ברדיו ירושלים 
2014-2018 – כתיבת ספר הילדים "רק רציתי לספר לכם, ילדי מרכז אורי מספרים על הפרעת הקשב שלהם" (4 ספרים עד כה)
2018 – כתיבה בעלון קשב ADHD "עבודה רב מערכתית בקרב ילדים עם ADHD" 
2018 – ראיון בחדשות עשר 
2018 – כתבה בעיתון ירושלים על הערב השנתי של נערי מרכז אורי 
כתבה באתר "חדשות 7" על מרכז אורי 
2019 – הצגת מודל התערבות בשטח עם נערים בעלי ADHD במסגרת כנס "טבע, שטח ואתגר" 
2020 – עבודה רב מערכתית בתחום ADHD 
2021 – ראיון ברדיו החברתי בנושא הפרעת קשב והמשפחה
2022 – ראיון בפודקאסט המכללה האקדמית לחינוך ע"ש "קיי" בבאר שבע בנושא הפרעת קשב, התנהגויות סיכון ומערכת החינוך: 
2022 – ראיון ברדיו החברתי בנושא עבריינות נוער: 
2022 – כתבה בנושא תוכנית "בקיי-שב": 
2023 – פתרון מוצע לבעיות אלימות בני נוער (מקור ראשון)
2023 – תגובה של יותם לאירועי אלימות בני נוער (כאן)
2023 – תגובה של יותם לאירועי אלימות של צוותים בתוך פנימיות טיפוליות (כאן)
2023 – ראיון של יותם ברדיו בנושא אלימות בני נוער (רדיו 106 FM)
2023 – ראיון של יותם ברדיו בנושא אלימות בני נוער (רדיו דרום)
2023 – תגובה של יותם לאירועי אלימות בני נוער (ערוץ 14)
2023 – מאמר של יותם בנושא פתרון מוצע לבעיות אלימות בני נוער (הארץ)

2023 – ראיון ברדיו בנושא הפרעת קשב, הפרעת חרדה, תקופת המלחמה 

2024 – ליל הסדר עם הפרעת קשב: טיפים שיצילו אתכם ממריבות בשולחן (כיפה)

2024 – התייחסות של יותם ויסקופ לסקר משרד החינוך בנושא השלכות המלחמה על תלמידי ישראל (רדיו דרום)

2024 – התייחסות של יותם ויסקופ לסקר משרד החינוך בנושא השלכות המלחמה על התלמידים (מעריב)

2024 – המלצות להורים לילדים עם הפרעת קשב לקראת החופש הגדול (זמן ישראל)

2024 – ראיון ברדיו על הפרעת קשב ועל המלצות לקראת החזרה לשנת הלימודים (רדיו "לב המדינה")

2024 – כתבה בנושא החזרה לשנת הלימודים עם הפרעת קשב (עיתון דבר)

2024 – כתבה בטלוויזיה על החזרה לשנת הלימודים בצל המלחמה (ערוץ 14) 


חומרים נוספים