אני מאמין שבעבודה נכונה ומותאמת לצרכיו של הילד אפשר להוביל אותו להצלחה לימודית, חברתית, התנהגותית ונפשית. אני מאמין שצריך ללמד את הילד לנהל את הפרעת הקשב שלו, ולא שהפרעת הקשב תנהל אותו. אני מאמין שההורים הם אלו שצריכים לנהל ולהוביל את הטיפול בילד, גם אם הדבר קשה ונראה לעיתים כבלתי אפשרי. אני מאמין שההורים הם המפתח המרכזי להצלחה שכן הם אלו שחיים עם הילד וימשיכו ללוות אותו לאורך כל חייהם. אני מאמין שילדים עם הפרעת קשב הם אנשים מובילים ופורצי דרך!
יותם ויסקופ – בעל תואר ראשון ושני בחינוך מיוחד בהתמחות להפרעות התנהגות; מטפל קוגניטיבי-התנהגותי C.B.T מוסמך מטעם החוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה; מנחה הורים לילדים עם הפרעות התנהגות מטעם המרפאה לסמכות החדשה בבית החולים "שניידר"; מנחה הורים לילדים עם הפרעת קשב בהנחיית ד"ר רונית פלוטניק ז"ל בסמינר הקיבוצים; בוגר תוכניות הכשרה אקדמיות ומקצועיות רבות מאוד בתחום הפרעות התנהגות.
בעבר ניהל את אחד המרכזים הקהילתיים-חינוכיים-טיפוליים מהגדולים בארץ לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות; הדריך באגף לילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך; כיום כותב פרוטוקלים ותוכניות לטיפול בהפרעת קשב והתנהגויות סיכוניות ברמה לאומית; מרצה בחוג לחינוך מיוחד במכללה האקדמית לחינוך ע"ש "קיי בבאר שבע; מלווה צוותים חינוכיים במסגרות חינוכיות וטיפוליות; הקים את תוכנית "בקיי-שב" תוכנית ההכשרה הראשונה לאנשי חינוך בתחום הפרעת קשב והתנהגויות סיכוניות במכללה האקדמית לחינוך ע"ש "קיי" בבאר שבע; מוביל את הפודקאסט המצליח "מדברים ADHD".
במשך כעשור הובלתי מרכז קהילתי לטיפול בילדים ומתבגרים עם הפרעת הקשב, לקויות למידה וקשיי התנהגות. המרכז הוקם כמפעל הנצחה לזכרו של אבי, תת-ניצב אורי וייסקופ ז"ל.
במרכז עבדתי יום ולילה למען הילדים והנערים, שהיו זקוקים למענה מקצועי כדי לעלות על מסלול של הצלחה בו יוכלו להוציא את הטוב שטמון בהם. זו הייתה השקעה מטורפת ומעניינת ביותר. חוויתי מצידם אלימות, קללות, איומים, סיפורים לא פשוטים, רצונות "לשבור את הכלים", אמירות קשות של "אני חרא של ילד, אני רוצה למות", הסתובבתי במשך מאות שעות בלילות בשביל להחזיר אותם לביתם לאחר משבר עם ההורים, ישבתי אין ספור שעות לשיחות "סולחה" שלהם אל מול ההורים ובתי הספר, השקעתי מחשבה אין סופית כיצד לסייע להם בלימודים, יצאתי איתם למסעות בשטח בשביל שיכירו את הארץ היפה שלנו, הדרכתי אותם בפעילויות שטח מגוונות לאורך השבוע בשביל להעניק להם כלים מעשיים להתמודדות, דאגתי לשבח אותם באין ספור הזדמנויות בשביל לחזק להם את הדימוי העצמי, סייעתי לבית הספר בהתמודדויות הלא פשוטה מולם, הדרכתי את ההורים כיצד להיות אנשי המקצוע הטובים ביותר עבור ילדיהם וכך הם הפכו להיות משמעותיים עבורם. כשהיה צורך (לצערי זה היה נדרש לא מעט), נלחמתי למענם גם בבתי משפט, עמדתי לצידם בחקירות פליליות, הגעתי לבתי הספר ולמסגרות בהן למדו רגע לפני שרצו לזרוק אותם ועשיתי כל שביכולתי כדי שישארו שם ובעיקר שימשיכו להתקדם למרות הבעיות. למה? כי אני מאמין בכל ליבי שהילדים האלו מוצלחים מכל הבחינות (לימודית, חברתית והתנהגותית) ואם רק נראה בהם ככאלה, אז הם גם יגיעו לשם. צריך להכיר את השפה שהם מדברים ומתנהגים, ואז הדרך באמת לא קשה! לצערי ראיתי שלא פעם החברה שוכחת שלילדים ולנערים האלו יש את הזכות לצעוד במסלול הנורמטיבי, וכי מקומה האמיתי של החברה היא לעזור להם, ולא להקטין אותם.
הייתה לי הזכות לעבוד עם נערים שהוגדרו על ידי בתי המשפט וגורמי אכיפת החוק כ- "לא ברי שיקום", גם ממסגרות טיפוליות שמעתי אמירות קשות כגון " אנחנו לא רוצים לעזור להם" או " אין לנו את היכולת והמשאבים לעזור להם" וכדומה. הייתה לי הזכות לעבוד עם ילדים שיש להם הורים מורכבים (מהסיבות שלהם), גם כאלו שכלפי חוץ "נראים אחלה", אך מבפנים יש להם לא מעט קשיים. במרכז כל אחד מהם מצא את מקומו, גם נערים שעשו מעשים קשים, וגם הורים מורכבים. ברוב המקרים הצלחנו והכל בזכות צוות מדהים, מודלים טיפוליים שפיתחנו, שיתוף פעולה רב מערכתי עם כל הגורמים איתם הילד/ נער בא במגע, כולל הוריהם היקרים, וכמובן בזכות אותם ילדים/ נערים שרק חיפשו הזדמנות אמיתית להצליח, ילדים ונערים שחיכו שיקבלו ויאהבו אותם ללא תנאי- ואנחנו במרכז היינו שם עבור כל אחד מהם. היו גם כאלו שלצערי לא התקדמו והצליחו.
בין היתר, עבדנו עם נערים עוברי חוק גם מבית הסוהר "אופק" לנוער, מעונות נעולים, פנימיות טיפוליות ושירות המבחן לנוער; ילדים ונערים עם הפרעת קשב, עם כל המשתמע מכך; קשיי התארגנות; קשיים חברתיים; קשיים בלמידה; מתבגרים ש"הלכו לאיבוד" בקשר עם הוריהם; ילדים ונערים בסכנת נשירה ממערכת החינוך ועוד… בנוסף לעבודה ישירה מול הילדים והנערים, עבדנו עם הוריהם, עם מערכת החינוך, הגורמים המקצועיים בקהילה וגורמי הרפואה שקשורים כגון פסיכיאטרים, תרפיסטים, מורים מקצועיים, עובדים סוציאליים ועוד…
הראשונה: הטמעה והבנה, מעמיקה ורב מערכתית, של הקשר שבין הפרעת קשב להתנהגויות סיכון, ובזיקה אליהן – בנייה של מענים מותאמים למניעה ולטיפול. כך נציל נפשות רבות, ונמנף ממצב של נטל כלכלי אל מקור מנהיגותי חיובי.
השנייה: אני מסייע לאנשים לשפר את איכות החיים ואת ההתנהלות עם הפרעת הקשב, באמצעות מודלים וכלים שפיתחתי, המבוססים על מחקר ועל פרקטיות מיטביות.
במהלך השנים במרכז בניתי, ביחד עם צוותים מקצועיים, מספר מודלים להתערבות בתחום הפרעת הקשב, כשהקו המנחה בכל המודלים היה מתן כלים להתמודדות פרקטית ולא (בניגוד לתהליכים ארוכי טווח, כמו תהליכים דינמיים). בין היתר פותחו המודלים הבאים:
שנה | שם הקורס | המוסד |
2022 | הוראת תלמידים עם הפרעת קשב | מרכז פסג"ה רהט |
2023 | הוראת תלמידים עם הפרעת קשב וקשיים בתפקודים הניהוליים | המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע – התוכנית לחינוך מיוחד |
2023 | הכלה והשתלבות במערכת החינוך | המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע – התוכנית לחינוך מיוחד |
2023 | התערבות בילדים עם הפרעות התנהגות | מרכז פסג"ה באר שבע |
2022-2023 | הדרכה פדגוגית בחינוך המיוחד – הפרעות התנהגות | המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע – התוכנית לחינוך מיוחד |
2022-2023 | התערבויות בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון | המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע – בית הספר להתפתחות מקצועית |
פרסומים אקדמיים:
טרבלסי, ג. וויסקופ, י'. (2023). מקומם של אנשי חינוך במניעת עבריינות של נערים עם הפרעת קשב ADHD באמצעות מודל התערבות חינוכי ייחודי, קולות (בפרסום).
פרסומים מקצועיים:
ויסקופ, י' וטרבלסי, ג' (2023). ייצוג נערים עם הפרעת קשב החשודים בפלילים: מדריך לעורך הדין.
בנייה של תוכניות הכשרה:
ויסקופ, י' וטרבלסי, ג' (2023). תוכנית "בקיי-שב": תוכנית מצוינות להכשרת מומחים להתערבות רב מערכתית וניהול מקרה בקרב ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון. בית הספר להתפתחות מקצועית, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע.
אני מאמין שההורים הם המפתח המרכזי להצלחה שכן הם אלו שחיים עם הילד וימשיכו ללוות אותו לאורך כל חייהם.
בהתמחות להפרעות התנהגות
בהתמחות לצרכים מיוחדים (מצטיין דיקן)
בוגר התוכנית להכשרת מומחים להוראת לקויות למידה
התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה
בוגר קורס הנחיית קבוצות לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות
בוגר הכשרה אקדמית להדרכת הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב ולקויות למידה מטעם ד"ר רונית פלוטניק
בוגר קורס של מנחים בכירים למבדק ה- MOXO, כלי עזר לתהליך אבחון של הפרעת קשב
בוגר הכשרה להדרכת הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעות התנהגות בגישת "הסמכות החדשה" של פרופ' חיים עומר
בוגר השתלמות לאנשי מקצוע בתחום ילדים ובני נוער עם התנהגות מינית לא מותאמת או פוגענית
בוגר קורס הנחיית קבוצות בנושא מניעת אלימות
בוגר קורס אימון קוגנטיבי – התנהגותי לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב ולקויות למידה
בוגר קורס אקדמי בנושא "התרומה הייחודית של טיפולי התנהגותי קוגניטיבי למטופלים בעלי הפרעת קשב" (האוניברסיטה העברית).
בוגר קורס מקצועי להתערבות באמצעות ביו-פדבק
(האגודה הישראלית לפסיכופיזיולוגיה יישומית ולמשוב ביולוגי)
בוגר קורס מאבחני שיטת "אירלן"
דולב, המרכז הישראלי לניהול כעס
בוגר הכשרת מנהלי פיתוח וגיוס משאבים בארגונים
מטעם מרכז CBT – החוג לפסיכולוגיה
2023 – ראיון ברדיו בנושא הפרעת קשב, הפרעת חרדה, תקופת המלחמה
2024 – ליל הסדר עם הפרעת קשב: טיפים שיצילו אתכם ממריבות בשולחן (כיפה)
2024 – התייחסות של יותם ויסקופ לסקר משרד החינוך בנושא השלכות המלחמה על תלמידי ישראל (רדיו דרום)
2024 – התייחסות של יותם ויסקופ לסקר משרד החינוך בנושא השלכות המלחמה על התלמידים (מעריב)
2024 – המלצות להורים לילדים עם הפרעת קשב לקראת החופש הגדול (זמן ישראל)
2024 – ראיון ברדיו על הפרעת קשב ועל המלצות לקראת החזרה לשנת הלימודים (רדיו "לב המדינה")
2024 – כתבה בנושא החזרה לשנת הלימודים עם הפרעת קשב (עיתון דבר)
2024 – כתבה בטלוויזיה על החזרה לשנת הלימודים בצל המלחמה (ערוץ 14)
הצטרפו לרשימת התפוצה שלי ותקבלו הרבה מאוד ידע מקצועי בתחום
כל הזכויות שמורות ליותם ויסקופ | 2020