אודותיי

אני מאמין שבעבודה נכונה ומותאמת לצרכיו של הילד אפשר להוביל אותו להצלחה לימודית, חברתית, התנהגותית ונפשית. אני מאמין שצריך ללמד את הילד לנהל את הפרעת הקשב שלו, ולא שהפרעת הקשב תנהל אותו. אני מאמין שההורים הם אלו שצריכים לנהל ולהוביל את הטיפול בילד, גם אם הדבר קשה ונראה לעיתים כבלתי אפשרי. אני מאמין שההורים הם המפתח המרכזי להצלחה שכן הם אלו שחיים עם הילד וימשיכו ללוות אותו לאורך כל חייהם. אני מאמין שילדים עם הפרעת קשב הם אנשים מובילים ופורצי דרך!

קצת על עצמי

במשך כעשור הובלתי מרכז קהילתי לטיפול בילדים ומתבגרים עם הפרעת הקשב, לקויות למידה וקשיי התנהגות. המרכז הוקם כמפעל הנצחה לזכרו של אבי, תת-ניצב אורי וייסקופ ז"ל. 

במרכז עבדתי יום ולילה למען הילדים והנערים, שהיו זקוקים למענה מקצועי כדי לעלות על מסלול של הצלחה בו יוכלו להוציא את הטוב שטמון בהם. זו הייתה השקעה מטורפת ומעניינת ביותר. חוויתי מצידם אלימות, קללות, רצונות "לשבור את הכלים", אמירות קשות של "אני חרא של ילד, אני רוצה למות", הסתובבתי במשך מאות שעות בלילות בשביל להחזיר אותם לביתם לאחר משבר עם ההורים, ישבתי אין ספור שעות לשיחות "סולחה" שלהם אל מול ההורים ובתי הספר, השקעתי מחשבה אין סופית כיצד לסייע להם בלימודים, יצאתי איתם למסעות בשטח בשביל שיכירו את הארץ היפה שלנו, הדרכתי אותם בפעילויות שטח מגוונות לאורך השבוע בשביל להעניק להם כלים מעשיים להתמודדות, דאגתי לשבח אותם באין ספור הזדמנויות בשביל לחזק להם את הדימוי העצמי, סייעתי לבית הספר בהתמודדויות הלא פשוטה מולם, הדרכתי את ההורים כיצד להיות אנשי המקצוע הטובים ביותר עבור ילדיהם וכך הם הפכו להיות משמעותיים עבורם. כשהיה צורך (לצערי זה היה נדרש לא מעט), נלחמתי למענם גם בבתי משפט, עמדתי לצידם בחקירות פליליות, הגעתי לבתי הספר ולמסגרות בהן למדו רגע לפני שרצו לזרוק אותם ועשיתי כל שביכולתי כדי שישארו  שם ובעיקר שימשיכו להתקדם למרות הבעיות. למה? כי אני מאמין בכל ליבי שהילדים האלו מוצלחים מכל הבחינות (לימודית, חברתית והתנהגותית) ואם רק נראה בהם ככאלה, אז הם גם יגיעו לשם. צריך להכיר את השפה שהם מדברים ומתנהגים, ואז הדרך באמת לא קשה! לצערי ראיתי שלא פעם החברה שוכחת שלילדים ולנערים האלו יש את הזכות לצעוד במסלול הנורמטיבי, וכי מקומה האמיתי של החברה היא לעזור להם, ולא להקטין אותם. 

הייתה לי הזכות לעבוד עם נערים שהוגדרו על ידי בתי המשפט וגורמי אכיפת החוק כ- "לא ברי שיקום", גם ממסגרות טיפוליות שמעתי אמירות קשות כגון " אנחנו לא רוצים לעזור להם" או " אין לנו את היכולת והמשאבים לעזור להם" וכדומה. במרכז כל אחד מהם מצא את מקומו, גם נערים שעשו מעשים קשים. ברוב המקרים הצלחנו והכל בזכות צוות מדהים, מודלים טיפוליים שפיתחנו, שיתוף פעולה רב מערכתי עם כל הגורמים איתם הילד/ נער בא במגע, כולל הוריהם היקרים, וכמובן בזכות אותם ילדים/ נערים שרק חיפשו הזדמנות אמיתית להצליח, ילדים ונערים שחיכו שיקבלו ויאהבו אותם ללא תנאי- ואנחנו במרכז היינו שם עבור כל אחד מהם. 

בין היתר, עבדנו עם נערים עוברי חוק גם מבית הסוהר "אופק" לנוער, מעונות נעולים, פנימיות טיפוליות ושירות המבחן לנוער; ילדים ונערים עם הפרעת קשב, עם כל המשתמע מכך; קשיי התארגנות; קשיים חברתיים; קשיים בלמידה; מתבגרים ש"הלכו לאיבוד" בקשר עם הוריהם; ילדים ונערים בסכנת נשירה ממערכת החינוך ועוד… בנוסף לעבודה ישירה מול הילדים והנערים, עבדנו עם הוריהם, עם מערכת החינוך, הגורמים המקצועיים בקהילה וגורמי הרפואה שקשורים כגון פסיכיאטרים, תרפיסטים, מורים מקצועיים, עובדים סוציאליים ועוד…

 

מה הקשר שלי לתחום ADHD ?

  • ראשית, אני חי ונושם ADHD, חולם ADHD, ומתעסק 24/7 ADHD!

  • במשך כעשור ניהלתי את המרכז הקהילתי הראשון בארץ שפעל ללא מטרות רווח בטיפול רב מערכתי בילדים ומתבגרים עם ADHD, לקויות למידה, הפרעות התנהגות והתנהגויות סיכוניות ועוברי חוק. בזמן הניהול שלי עברו במרכז 1,571 ילדים ונערים (גילאי גן חובה עד כיתה יב') שלימדו אותי את התחום בצורה הטובה ביותר, המקצועית ביותר, הכואבת ביותר ו… המעניינת ביותר! אין כמו ללמוד את התחום מהשדה (אך כמובן שחייבים גם את הלמידה האקדמית הרשמית והמפוקחת בשביל להבין טוב יותר מה רואים ובעיקר איך מתמודדים ועוזרים).

  • במשך 13 שנים (נכון להיום…) אני עובד באהבה, במקצועיות ובנחישות עם הורים תותחים לילדים ומתבגרים תותחים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות. כחלק מתהליך ההדרכה אני מאמין בעבודה צמודה עם בית הספר וכלל הגורמים המקצועים שקשורים לילד. קוראים לזה עבודה רב מערכתית, ואני עושה את זה הלכה למעשה. לא מדובר בתהליך קל, בעיקר מול בית הספר. אך חשוב לי להדגיש שאני מאמין שכלל הגורמים, ובכלל זה בית הספר, קמים בבוקר בשביל לעשות את הכי טוב שהם יכולים למען הילד. הקושי הוא שלפעמים יש חוסר בידע וכלים, חוסר בפרגון הדדי ולפעמים גם חסר חמצן שכל כך חשוב, אך נקודת המוצא היא שכולם רוצים את הטוב ביותר, ואני כאן בשביל לחבר בין כולם, ובכלל זה לתת ידע וכלים מבוססים ומקצועיים.

  • את התארים האקדמיים ואת רוב הקורסים המקצועיים שלי עשיתי בתחום ADHD, לקויות למידה, קשיי התנהגות והתנהגויות סיכון. למדתי לא מעט, ואני רק בהתחלה. אני מאמין שאיש מקצוע טוב בתחום חייב ללמוד כל הזמן במוסדות אקדמיים מפוקחים (בעיקר פיקוח על מה ואיך לומדים). אני מקדיש יום בשבוע לקריאת מחקרים ומאמרים עדכניים בתחום (ממצאים תוכלו לקרוא בקבוצת הפייסבוק שלי "מגזין ADHD").

  • אני כותב ידע וכלים מקצועיים שצברתי לאורך השנים בתחום, בעיקר בתחום של ADHD והתנהגויות סיכון, ועסוק בהפצת הידע המקצועי שלי למסגרות חינוכיות וטיפוליות.

  • אני מקדיש כ- 5 שעות בשבוע למתן ייעוץ מקצועי להורים לילדים ומתבגרים עם ADHD – ללא תשלום, במקצועיות ובאהבה גדולה! בנוסף, אני מקדיש הרבה מאוד שעות להעברת הרצאות מקצועיות ללא תשלום במסגרת המיזם פורץ הדרך שלי "זום על הקשב", "FOCUS BOX – ארגז הכלים המקוון למיצוי יכולות של אנשים עם ADHD", ו"מגזין ADHD" בפייסבוק.

  • יש לי תוכניות להמשך התפתחות אקדמית גבוהה בתחום, אך כרגע נסתפק במה שיש (: שווה לעקוב אחרי בפייסבוק ולהתרשם מקרוב.

מודלים מקצועיים שבניתי

במהלך השנים במרכז בניתי, ביחד עם הצוות המקצועי, מספר מודלים להתערבות בתחום הפרעת הקשב, כשהקו המנחה בכל המודלים היה מתן כלים להתמודדות פרקטית ולא (בניגוד לתהליכים ארוכי טווח, כמו תהליכים דינמיים). בין היתר פותחו המודלים הבאים: 

1. מודל התערבות עבור ההורים. מודל בו הם לומדים להיות הורים המותאמים לילדים ולמתבגרים עם קשיי קשב והתנהגות. 

2. מודל התערבות באמצעות אתגרי שטח. מודל שמטרתו לפתח את התפקודים הניהוליים של ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות. 

3. מודל התערבות המקדם את שיתוף הפעולה בין ההורים ובית הספר ופיתוח עבודה רב מערכתית משמעותית. 

4. מודל התערבות המקנה לילדים ולנערים עם הפרעות הקשב וקשיי ההתנהגות כישורי למידה לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות. 

5. מודל להתערבות פרטנית המבוססת על  מתן כלים פרקטיים ופיתוח תחושת מסוגלות בעבודה עם  ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וכן נערים עוברי חוק.

 

אני מאמין שההורים הם המפתח המרכזי להצלחה שכן הם אלו שחיים עם הילד וימשיכו ללוות אותו לאורך כל חייהם.

הורים לילדים ומתבגרים עם ADHD וקשיי התנהגות?

כתבו עליי בתקשורת

ההכשרות האקדמיות שלי:

תעודת הוראה בחינוך מיוחד

בהתמחות להפרעות התנהגות

תואר אקדמי ראשון בחינוך

בהתמחות לצרכים מיוחדים

(מצטיין דיקן)

הוראת לקויות למידה והוראה מתקנת

בוגר התוכנית להכשרת מומחים להוראת לקויות למידה 

תואר אקדמי שני בחינוך

התמחות בהפרעות התנהגות 

ההכשרות המקצועיות שלי:

הנחיית קבוצות הפרעות קשב

בוגר קורס הנחיית קבוצות לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות

הדרכת הורים הפרעת הקשב

בוגר הכשרה אקדמית להדרכת הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב ולקויות למידה מטעם ד"ר רונית פלוטניק 

מנחה בכיר למבדק MOXO

בוגר קורס של מנחים בכירים למבדק ה- MOXO, כלי עזר לתהליך אבחון של הפרעת קשב

הדרכת הורים בגישת "הסמכות החדשה"

בוגר הכשרה להדרכת הורים לילדים ומתבגרים עם הפרעות התנהגות בגישת "הסמכות החדשה" של פרופ' חיים עומר

התנהגות מינית פגענית

בוגר השתלמות לאנשי מקצוע בתחום ילדים ובני נוער עם התנהגות מינית לא מותאמת או פוגענית 

הנחיית קבוצות מניעת אלימות

בוגר קורס הנחיית קבוצות בנושא מניעת אלימות

בוגר קורס אימון קוגניטיבי

בוגר קורס אימון קוגנטיבי – התנהגותי לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב ולקויות למידה

בוגר קורס אקדמי בנושא "התרומה הייחודית של טיפולי התנהגותי קוגניטיבי למטופלים בעלי הפרעת קשב" (האוניברסיטה העברית). 

בוגר קורס מקצועי להתערבות באמצעות ביו-פדבק
(האגודה הישראלית לפסיכופיזיולוגיה יישומית ולמשוב ביולוגי) 

אבחון בשיטת "אירלן"

בוגר קורס מאבחני שיטת "אירלן" 

קורס ניהול כעס למטפלים

דולב, המרכז הישראלי לניהול כעס

הכשרה למנהלי פיתוח משאבים

בוגר הכשרת מנהלי פיתוח וגיוס משאבים בארגונים

קורס ניהול עמותות

קורס ניהול עמותות ומלכ"רים

קורס מקצועי ­ כלים אימוניים לבני נוער בעלי הפרעות קשב וריכוז

בוגר קורס 12 הצעדים והתמכרויות

עיסוקיי כיום

  1. מנחה הורים בגישה רב מערכתית לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, לקויות למידה, קשיי התנהגות ומצבי סיכון. ההדרכה מתבססת על כל הידע שצברתי בהכשרות המקצועיות שעברתי וכן מהניסיון ארוך השנים שלי בתחום.

  2. אני מוביל את מיזם "ZOOM על הקשב" – מתן ידע וכלים מקצועיים ללא תשלום בתחום ADHD, מיזם "FOCUS BOX" – ארגז הכלים המקוון למיצוי יכולות של אנשים עם ADHD, ומיזם "מגזין ADHD" – מתן ידע מקצועי ומחקרי בתחום ADHD.

  3. יו"ר הוועד המנהל של אגודת הסטודנטים במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין.

  4. מפתח ידע וכלים בתחום ADHD בכלל, ובתחום התנהגויות סיכון ו- ADHD.

  5. מעביר הרצאות (בתשלום סמלי או ללא תשלום) בנושא התערבות רב מערכתית בילדים ומתבגרים עם ADHD.

  6. וכמובן, מטייל בארץ, נהנה מהחיים ו… נח (:

ואולי כדאי להגיד גם את זה (:

  • העברתי באופן קבוע הכשרות מקצועיות לחוקרי ובלשי נוער במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש בנושא ADHD ועבריינות נוער.

  • במשך ארבע שנים הנחתי תוכנית רב מערכתית ייחודית בבתי ספר רגילים שבהם תלמידים עם ADHD. הילדים השתתפו בקבוצה מיוחדת שהנחתי (קבוצה שמעניקה כלים פרקטיים להתמודדות), ההורים השתתפו בקבוצת הורים מקצועית (קבוצה שמעניקה ידע וכלים להורות מותאמת ל- ADHD) והמורים קיבלו הדרכה מקצועית להוראת תלמידים עם ADHD. תוכנית מעולה!!!

  • בניתי תוכנית הדרכה ייחודית להדרכת תלמידים עם ADHD במוזיאון.

  • העברתי מעל 80 הרצאות מקצועיות בתחום עבודה רב מערכתית עם ילדים ומתבגרים בעלי ADHD בבתי ספר, מתנ"סים, מוסדות "רשות חסות הנוער" לנערים בסיכון, פנימיות טיפוליות, שירות המבחן לנוער, תנועות נוער ועוד…