רכיבה טיפולית והפרעת קשב

WhatsApp
Facebook
Email
רכיבה טיפולית והפרעת קשב

אני רוצה לדבר איתכם קצת על הנושא של רכיבה טיפולית עם ילדים בעלי הפרעת קשב.

תחילה חשוב לי להגיד שאני לא רוצה לפגוע חס וחלילה באף אחד, וכל אחד יעשה מה שנראה לו לנכון, ובמיוחד כשמדובר בילד האישי שלו. אני רוצה לדבר קצת על הנושא של רכיבה טיפולית עם ילדים ומתבגרים בעלי הפרעת קשב. הנושא הזה העסיק אותי הרבה לאחרונה אחרי שראיתי שיש כמו "שושלת" של טיפולים שהילד עם הפרעת הקשב עובר: זה מתחיל בריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, טיפול רגשי, הוראה מתקנת, טיפול הומאופתי, אימון אישי ואיכשהו כמעט תמיד נכנס הנושא גם של הרכיבה הטיפולית בעוד שלא פעם אני שומע מההורים שמדובר על חוג ולא בטיפול. אז פשוט הלכתי קצת ללמוד את הנושא.

חיפשתי קצת חומר מקצועי בנושא וגם שוחחתי עם מספר מדריכי רכיבה שאני מכיר ואני רוצה לשתף אתכם בתובנות שלי.

אני באמת חושב שרכיבה יכולה להיות טובה לכל אדם, ללא קשר להפרעת קשב, ובמיוחד שיש כאן מעורבות של בעלי חיים, מעורבות שידועה כמסייעת לבני אדם (ובמיוחד חיה כמו סוס שיש בה עוצמות רבות). הורים ומדריכים שדברתי איתם סיפרו לי שבאופן ממוצע הטיפול הוא חצי שעה עד 45 דקות בשבוע. לא הצלחתי להשתכנע שבחצי שעה של טיפול אפשר באמת לעשות עבודה משמעותי עם ילד בעל הפרעת קשב שלרוב מתאפיין בקשיי מעברים, הסתגלות, קליטה, עיבוד ועוד… מסתבר שהדבר קיבל חיזוק משמעותי במסמך רשמי שקראתי מטעם ההסתדרות הרפואית בישראל שקיימו וועדה מקצועית בתחום רכיבת סוסים טיפולית וטיפול באמצעות סוסים.

 

אביא כאן את עיקרי הדברים מתוך סיכום דיון והמלצות הוועדה, שנת 2013 (מצוטט מתוך הדו"ח):

  1. אין ביסוס מחקרי ליעילות רכיבה טיפולית עם ילדים ומתבגרים בעלי הפרעת קשב, אלא רק מתוך עדויות כלליות שתמיד יהיו מוטות: "לגבי שיפורים תפקודיים במגוון של אבחנות אחרות כגון אוטיזם, הפרעות קשב, הפרעות קואורדינציה, או קשיים רגשיים, רוב העדויות הן במחקרי שאלונים לפני־אחרי, ללא קבוצות בקרה, שכללו מספר זעום של נבדקים, כאשר שאלונים הבודקים חוויה סובייקטיבית הם תמיד יהיו מוטים, באשר ידוע כי רוב בני האדם נהנים מהקשר עם הסוס והרכיבה עליו" (סעיף 3 בדו"ח).
  2. לא מומלץ להפנות ילדים עם הפרעת קשב וריכוז לרכיבה טיפולית: "את מי לא מומלץ להפנות לטיפול על בסיס המידע הקיים: ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. ההמלצות הטיפולית המוכחות כיום הן טיפול תרופתי והדרכת הורים. לפיכך אין התוויה רפואית להפנותם לרכיבה טיפולית" (סעיף 7, תת סעיף 3 בדו"ח).

 

אני יודע שיש הורים שרוצים לנסות כל מני דברים על מנת "להימנע" מטיפול תרופתי, הדרכת הורים והתערבויות מקצועיות אחרות, וגם לא משלמים / משלמים סכום נמוך עבור רכיבה טיפולית (כי זה לרוב דרך קופת החולים) אז רוצים לנסות, רק שאני מבקש שתזכרו ש:

  1. אם אתם רואים שהרכיבה עוזרת לילד – פשוט תמשיכו! עזבו רגע דו"חות ועמדות, מה שעובד – עובד! חשוב כן לעשות תיאום ציפיות שכן אם למשל רוצים לעזור לילד בפיתוח תפקודים ניהוליים, אז חשוב לבדוק בתיאום הציפיות שלכם עם עצמכם, ושלכם עם החווה, האם באמת זה עובד על זה (ואני חושב שאחד התחומים המשמעותיים ביותר בעבודה עם ילדים בעלי הפרעת קשב הוא התפקודים הניהוליים) וכמובן האדם למדריך הרכיבה יש הכשרה אקדמית מסודרת להתערבויות עם ADHD. אני יודע שיש חוות שעושות עבודה מופלאה (גם בתחום הכלים וגם סביב הכשרת הצוות) אז זה משהו שפשוט צריך לבדוק. אמליץ שאם אין עבודה על זה עם אנשי מקצוע שמתחים בתחום הפרעת הקשב, ולמרות זאת הילד אוהב את המקום (וזה לא פחות חשוב), אז כדאי לשלב עוד התערבות בתחום הפרעת הקשב עם אנשי מקצוע בעלי הכשרה אקדמית מסודרת בתחום.
  2. כל הורה יכול לעשות מה שנראה לו לנכון, רק תזכרו שבסוף ילד בכלל, וכזה עם הפרעת קשב בפרט, יכול לאבד כוחות ואז שמגיעים להתערבות מקצועית ומותאמת לצרכים של הילד, הוא כבר איבד כוחות, ומי שמכיר את עולם הפרעת הקשב יודע שהרבה פעמים קשה לגייס אותם שוב, אם בכלל מצליחים.
  3. אני באמת באמת באמת באמת באמת לא מאמין שאפשר לעשות תהליך משמעותי עם ילד בחצי שעה, במיוחד עם ילד עם הפרעת קשב שלרוב יש לו קשיי מעברים ועל זה נאמר – רק הגעתי כבר צריך ללכת. אז אולי כדאי לבדוק אפשרות לשיעורים כפולים או לעוד מפגש בשבוע.
  4. בבדיקה שערכתי לגבי תוכן ההכשרה ב"מדריכי רכיבה טיפולית" ראיתי באמת קורס עשיר בידע מגוון ומקצועי, אך פחות בתחום של הפרעת קשב. מאחר ותחום הרכיבה הטיפולית עדיין נפוץ בארץ כטיפול בהפרעת קשב, אז חשוב להכניס לתוכניות ההכשרה גם הכשרה ממוקדת בתחום הזה. אני חושב שהילדים המטופלים ירוויחו מזה המון!!

 

ולמען ההגינות והיושר המקצועי אני חייב להגיד שגם ראיתי ילדים שהיו ברכיבה טיפולית ודווקא עברו שם תהליך משמעותי, אך גם שפרק הזמן לאורך השבוע (של הטיפול) היה באמת משמעותי, ואותם הילדים (מתוך בדיקה שלי) שילמו לחווה באופן פרטי, כך ששוב אני מאמין ש… הזול הוא היקר. באותן החוות שראיתי שכן הצליחו, פגשתי אנשי מקצוע מעולים שבאמת מתמחים בהפרעת קשב, שיודעים לקשר בין הסוס למאפייני הפרעת הקשב של הילד, שהצליחו לעשות השלכה בין הרכיבה לבין החיים של הילד, שעבדו בגישה רב מערכתית (בין כלל הגורמים שקשורים לילד) ובעיקר ראו תוצאות בתפקוד של הילד (ולא רק בחווה עצמה) וכאמור, אני הייתי עד לזה באופן אישי.

הדבר מעלה שוב שאין אמת אחת ואין דרך אחת וצריך לבחון ולבדוק, אך חשוב שכל דבר שמנסים ובודקים יבוצע, לדעתי, על ידי גורמי מקצוע בעלי הכשרה אקדמית בתחום הפרעת הקשב כי עם נפש של הילד לא משחקים!

 

כניסה לדו"ח של איגוד הרופאים: https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne40_horses.pdf

אני מזמין אתכם גם לקרוא פוסט מעניין שכתב ד"ר שי מרקו (נוירולוג ילדים, מומחה להתפתחות הילד) בנושא זה: https://katzr.net/3cec3b

 

 

קרדיט תמונה: undefined

 


 

 

לפרטים על ייעוץ ללא תשלום – לחצו כאן

 הצטרפו לרשימת התפוצה שלי ותקבלו הרבה מאוד ידע מקצועי בתחום

יותם ויסקופ

יותם ויסקופ

מנחה בתחום ADHD,לקויות למידה וקשיי התנהגות.

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

הנער הגיע עם בעיות התנהגותיות קשות ואבחנה של הפרעת קשב… אבל בסוף זה לא היה זה (סיפורים מהקליניקה)

  במשך עשור ניהלתי את אחד המרכזים הקהילתיים-חינוכיים-טיפוליים הגדולים בארץ לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, הפרעות התנהגות, לקויות למידה, הפרעות התנהגות ועבריינות נוער. תהליך הכניסה

קרא עוד »

פרק 31: יותם ויסקופ מארח את זיו גרשוני – נער בסיכון שהפך להיות קצין קרבי וכיום הממונה על רשות חסות הנוער במשרד הרווחה

  זיו גרשוני הוא אחד האנשים היותר מיוחד, עם העשייה היותר מיוחדת ומרגשת, שתפגשו בעולם של ילדים ונערים במצבי סיכון.מוזמנים להאזין לפרק 31 של פודקאסט

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 27: יותם ויסקופ מארח את עו"ד רלי רווה אבישר לשיחה בנושא עתירה למתן טיפול תרופתי לאסירים עם הפרעת קשב

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 27 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים כחלק מהמיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

פרק 25 – פודקאסט מגזין ADHD: ריאיון עם נציגות שירות בתי הסוהר בנושא טיפול באסירים עם הפרעת הקשב במסגרת מרכזי הקשב.

  שלום לכם וברוכים הבאים לפרק 25 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים במסגרת המיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם הפרעת קשב והתנהגויות סיכון". אתם

קרא עוד »

למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?

(קרדיט תמונה נושא מקורית: ynet) למה אני, איש החינוך המיוחד, מתנגד למיזם "המורה של המדינה" ולמיזמים נוספים כמו "אוסקרים" ברשויות המקומיות?   בפתח דבריי אני

קרא עוד »

הרצאה להורים – הדברים הטובים שבהפרעת הקשב, ופיתוח תחושת מסוגלות של ילדים יקרים אלו (: יום שני הקרוב 25.4.22 בשעה 21:30 בזום!!!

הורים יקרים, ביום שני הקרוב (25.4.22) בשעה 21:30 עד 23:00 נקיים הרצאה מיוחדת במסגרת המיזם הקהילתי "זום על הקשב" (עונה 5). ההרצאה תעסוק בהיכרות עם

קרא עוד »

פרק 21 – פודקאסט מגזין ADHD – יותם ויסקופ מארח את עדיאל בר-שלום לשיחה משמעותית על חינוך, הפרעת קשב ונוער בסיכון. פרק חובה לכל הורה ומחנך בישראל!

  במשך כ- 15 שנים אני עוסק בתחום של ילדים ונערים במצבי סיכון בכלל, וכאלה עם הפרעת קשב ולקויות למידה בפרט. פגשתי לאורך הדרך הרבה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 19 – יותם ויסקופ מארח את מורי טויק לשיחה בנושא אומנויות לחימה והפרעת קשב, ואיך כבוד הרב קשור להתפתחות המקצועית והמשמעותית של מורי?

  שמחתי לארח את מורי טויק.  לאחר שנים רבות באבחון וטיפול בילדים ובנוער, ייעוץ בבתי ספר, הקמת תחום הספורט טיפולי בעיריית רעננה, הדרכת הורים פרטנית

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 18 – יותם ויסקופ פוגש את הנער שוויתרו עליו ובגיל 35 החליט לפרוץ את הדרך, ולהשפיע על עולמם של נערים רבים עם הפרעת קשב ולקויות למידה באמצעות הצגה על חייו האישיים, הצגה שמחזירה את התקווה. על מעוז צעירי שמעתם?

רגע לפני שמתחילים, תרשו לי לתת הקדמה קצרה: עד היום הקלטתי 18 פרקים במסגרת פודקסאט מגזין ADHD, פרקים מרגשים, משמעותיים ופורצי דרך בתחום הפרעת הקשב.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 17 – יותם מארח את שמעון אבוחצירה, מנהל מרכז המצויינות קק"ל נוף הגליל, לשיחה בנושא פריפריה והפרעת קשב

  שמעון נשוי ואבא לארבעה ילדים חמודים. איש חינוך וותיק עם 20 שנות עשייה משמעותית. שמעון ריכז, חינך וניהל מכינה קדם צבאית תמיר ושחר, היה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 15: יותם מארח את אסתר גולדברג – פסיכולוגית חינוכית וקלינית – לשיחה בנושא "הפרעת קשב להבין ולהיות מובן"

  אני שמח לארח את אחת מנשות המקצוע המובילות, הוותיקות והמוערכות בתחום הפרעת הקשב בארץ – אסתר גולדברג.   למי שלא מכיר, אסתר גולדברג היא

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 14: יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה בנושא מקום ההורים במניעת התנהגויות סיכון של המתבגרים שלהם, זאת באמצעות שיח ביקורתי על הסדרה "בני אור"

    חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 14  של פודקאסט מגזין ADHD  בנושא המקום של ההורים במניעת התנהגויות סיכוניות של המתבגרים שלהם. היום יש

קרא עוד »

יותם מארח את דוידי אורי, פסיכולוג חינוכי, לשיחה משמעותית על הפסיכולוגים במערכת החינוך, התמודדות מערכת החינוך עם הפרעת קשב, ומודל "מרחב" שהקים כמודל התערבות חינוכי – טיפולי לילדים עם הפרעת קשב במערכת החינוך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  13 (: הפעם יש לי את הכבוד לארח את דוידי אורי – פסיכולוג חינוכי שמטפל, חי, נושם ועוסק

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 12 – יותם מארח את ליסה גרוסמן, מבכירות המטפלות בתחום ב- ADHD בארץ, לשיחה בנושא מאמנים לילדים עם הפרעת קשב, ועולם התפקודים הניהוליים שלהם.

    חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  12 (:    הפעם אני שמח ומתרגש לארח את אחת מנשות המקצוע הבכירות והמובילות בתחום הפרעת

קרא עוד »

האם לסלוח לילד עם הפרעת קשב?

היום ערב יום הכיפורים, וראשית אני מבקש לאחל לכולנו גמר חתימה טובה. יום הכיפורים הוא זמן מעולה לחשבון נפש. רגע לפני שנדון (בקצרה, הפעם) בשאלה

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 10 – יותם מארח את ד"ר גילת טרבלסי לשיחה משמעותית בנושא הכלה והוראה מותאמת לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב

חברים יקרים,   אתם מוזמנים להאזין לפרק  10 (:    הפעם אני מארח קולגה יקרה מאוד – ד"ר גילת טרבסי. גילת מומחית בתחום החינוך המיוחד,

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 9 – יותם מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני נוער

חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק  9 (:  והפעם אני מארח את נופר לנדסמן להיכרות מעמיקה עם הכלי המדהים שפיתח – יומן אימון אישי לבני

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק 8 – יותם וסיון מקונן נפגשים לדבר על כישלונות של ילדים עם הפרעת קשב ומה אפשר לעשות בשביל להימנע מכך

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק 8 (:  והפעם אני מארח את סיון מקונן, עו"ס, מאמנת ומטפלת בתחום הפרעת הקשב. אנחנו נפגשים לדבר על

קרא עוד »

"אתה קולט כמה רחוק רואים מכאן?" – אני רוצה לספר לכם על עמותת "דרך לוטן" שמאפשרת לנערים להסתכל רחוק (רחוק מאוד)!

במשך עשור ניהלתי את המרכז החינוכי – טיפולי – קהילתי להתערבות רב מערכתית בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, לקויות למידה, הפרעות התנהגות והתנהגות עוברת חוק.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD – פרק שישי – יותם מארח את ליאורה חיים לשיחה לא פשוטה בנושא דחייה חברתית של ילדים ומתבגרים עם ADHD

  חברים יקרים, אתם מוזמנים להאזין לפרק השישי של פודקאסט מגזין ADHD.  הפעם אני מארח את ליאורה חיים לשיחה מרגשת מאוד בנושא ההתמחות שלה –

קרא עוד »

יוצאים לחופש הגדול עם ADHD

חשוב: תוכן הפוסט לקוח מתוך הרצאה שלמה שהועברה במסגרת מיזם "זום על הקשב – מתן ידע וכלים מקצועיים בתחום ADHD" שהעברתי בנושא "יציאה לחופש הגדול

קרא עוד »

יש לי הצעה לפוליטיקאים – ברגע שתחליטו לשקם את הקרע המטורף שנוצר בין היהודים לערבים במדינה, תשבו עם אנשי עמותת "כוכבי המדבר" ותלמדו מהם את מודל העבודה. יש לי הרגשה שזה יביא בשורה חדשה – לכולם!

אני רוצה להחזיר אתכם לפוסט שכבר כתבתי על הנושא של הקרע המזעזע שנוצר בחברה הישראלית בין היהודים לערבים (אם עדיין לא קראתם אז: https://yotamw.co.il/k17/ ).

קרא עוד »

עבודה רב מערכתית סביב ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות – שיחה של יותם ויסקופ וענת בן סלמון על נושא משמעותי זה

עבודה רב מערכתית היא, לדעתי, הבסיס המשמעותי ביותר להצלחה עם ילד בעל מאפיינים של הפרעת קשב וקשיי התנהגות. אפשר לדבר על זה המון (ואם תסתכלו

קרא עוד »

קולגה אתגרה אותי בשאלה – "מה לדעתי הדבר האחד שהכי חשוב לדעת בתחום ADHD?" לקח לי קצת זמן לחשוב, והגעתי לתובנה ומסקנה…

קולגה, פסיכולוגית קלינית בתחום ילדים ומתבגרים במצבי סיכון, פנתה אלי בשאלה:   הקולגה: "יותם, אנחנו עובדים כבר הרבה זמן ביחד. אני חייבת לאתגר אותך בשאלה.

קרא עוד »

פודקאסט מגזין ADHD

      קבצי הפרקים בגוגל דרייב: https://katzr.net/8e6d6c קבצי הפרקים באפליקציות: https://katzr.net/9e415c אתר אינטרנט: https://yotamw.co.il/adha-magazine/ עמוד פייסבוק: https://www.facebook.com/groups/adhdmagazine1   קרדיט תמונה: <a href='https://www.freepik.com/vectors/radio'>Radio vector created

קרא עוד »

גם לנו, הקהילה, "הברגים הקטנים", יש סוג של אחריות על המצב המזעזע הזה בין היהודים לערבים, ואת זה אני מבין לעומק אחרי שטיפת הרכב שלי. וגם, מה אנחנו, הקהילה, יכולים לעשות? ולמה שווה להכיר את ארגון "כוכבי המדבר" כסוג של פתרון אפשרי לבעיה?

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

תרשו לי לשתף אתכם במחשבות שעלו לי בעקבות קריאת ספרה של ד"ר גילת טרבלסי "מתאים לי?! גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול"

"גדולה של איש חינוך, בעיניי, היא לתפוס את עצמו כ'לומד לאורך החיים'. זו אינה הכשרה שנגמרת. תמיד יש עוד אופקים, עוד תפקודים, מציאות משתנה" (ד"ר

קרא עוד »

הצצה מרגשת ומיוחדת לתחושותיה ורגשותיה של אמא לילדים עם ADHD. יותם ויסקופ מראיין אמא לילדים עם ADHD.

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

אתם נמצאים לקראת בחירת בית הספר הבא של הילד עם הפרעת הקשב וחשוב שניקח בחשבון כמה דברים. כל מה שצריך לדעת לקראת בחירת חטיבת הביניים / כיתה א' / תיכון לילד עם ADHD .

יותם ויסקופ – אקדמאי בתחום החינוך המיוחד (התמחות בהפרעות התנהגות ולקויות למידה), מנחה מוסמך להורים לילדים עם הפרעת קשב וקשיי התנהגות (בוגר גישת "הוראה מתקנת

קרא עוד »

יום הזיכרון 2021

יום הזיכרון. בשנת 2009 נפטר אבא שלי היקר. אבא נפטר מדום לב פתאומי אחרי שירות של 33 שנה בתפקידים מגוונים במשטרה. חבריו ידעו לספר את

קרא עוד »

מהי השפעתם של קשיים אקדמיים בקרב בני נוער עם הפרעת קשב על התנהגות עוברת חוק, ומה המקום של מערכת החינוך בכל הסיפור הזה? – יותם ויסקופ

אנשים טובים שהחינוך יקר להם – הצטרפו להרצאה מיוחדת זו!  בואו נחשוב ביחד איך מצילים את הנערים המדהימים האלה ומובילים אותם לעתיד טוב ומשמעותי יותר! 

קרא עוד »

מודל "מסע אישי" לחינוך כיתות מקדמות עם תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעת קשב (מודל בפיתוחה פורץ הדרך של ליאת הדר עובדיה)

ליאת הדר עובדיה – מתמחה בחינוך מיוחד, בעלת תואר שני בלקויות למידה, אשת חינוך וותיקה עם ניסיון של מעל 15 שנים בחינוך כיתות מקדמות ביסודי

קרא עוד »
ילדים עם ADHD

מה וויטני, גם לך יש ADHD ?

זאת וויטני 🙂 רועה בלגית חתיכה, רגישה, שובבה ו… עייפה 🙂 ולא… היא לא מבוגרת, סתם עצלנית ומפונקת. וויטני היא הכלבה שלי והיא הכלבה הכי

קרא עוד »
אייל גל

המלצה אישית על ספרו החשוב של אייל גל "ילדי ההליקופטר" – טיפוח מסוגלות עצמית וכישורים חברתיים

אתם בוודאי יודעים שהפרעת הקשב "פוגשת" את הילד בכל תחומי חייו: הלימודיים, ההתנהגותיים, הרגשיים והחברתיים. לא פעם ראיתי שברגע שאומרים "צריך לטפל בהפרעת הקשב של

קרא עוד »